Motion

Motion styrker dit helbred

Forebyg type 2-diabetes med motion

Pulsen op i 30 minutter om dagen nedsætter risikoen for type 2-diabetes, som stiger med alderen.

Type 2-diabetes er i hastig vækst, og udvikler sig i alle aldersgrupper fra cirka 30 års alderen og stiger kraftigt i aldersgruppen 55+.

360.000 danskere går rundt med forstadier til type 2-diabetes, og 76.000 skønnes at have type 2-diabetes uden at vide det.

Heldigvis er der noget, du selv kan gøre for at opdage diabetes i tide og at nedsætte risikoen for at udvikle sygdommen.

Du nedsætter risikoen for at udvikle type 2-diabetes med næsten en tredjedel og forebygger hjerte-kar-sygdomme og andre alvorlige følgesygdomme til diabetes, hvis du motionerer og får pulsen op mindst 30 minutter hver dag.

Test din risiko for type 2-diabetes

På Diabetesforeningens hjemmeside kan du gennemføre en test, der kan fortælle dig om du er i risiko for at få type 2-diabetes.
Test din risiko

Overvægt øger risikoen markant

Overvægt øger risikoen væsentligt for at udvikle type 2-diabetes, fordi overvægt forringer kroppens insulinfølsomhed.

Det betyder, at din krop får sværere ved at optage sukkeret fra den mad, du spiser, og give dig energi. I stedet ophobes sukkeret i dit blod, så du får forhøjet blodsukker. På sigt kan den tilstand føre til både type 2-diabetes og en lang række følgesygdomme.

Cirka 80 pct. af alle type 2-diabetikere vejer for meget.

Det kan du gøre

Diabetes 2 er arvelig men udløses i mange tilfælde af især fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Desværre er det også sådan, at jo ældre du bliver, desto større bliver din risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Heldigvis er der noget du selv kan gøre for at nedsætte risikoen. Du kan til en vis grad forebygge sygdommen ved at have fokus på at føre en sund livsstil:

  • Spis sundt
  • Undgå rygning
  • Begræns alkoholindtaget
  • Dyrk motion dagligt.

Ikke alene er motion med til at forebygge type 2-diabetes. Udover en god følelse i kroppen kan det at dyrke motion i fællesskab med andre øge din motivation, styrke dit sociale liv og give dig sunde vaner i hverdagen.

Tips til motion når du bliver ældre

Sund med de 10 kostråd

Du kan tåle mindre alkohol

Symptomer på diabetes

Tegnene på diabetes kan udvikle sig langsomt. Derfor er der mange, som slet ikke bemærker tegnene. Og selv hvis du har lagt mærke til tegnene, er du måske ikke opmærksom på, at de kan være symptomer på type 2-diabetes – for tegnene kan fejltolkes ofte som tegn på alderdom eller almindelige skavanker.

Du kan altså sagtens have type 2-diabetes eller forstadier til sygdommen – uden at vide det.

Vær opmærksom på disse symptomer:

  • Øget tørst
  • Hyppig vandladning
  • Kløe
  • Infektion i hud og slimhinder
  • Kvalme
  • Træthed
  • Føleforstyrrelser
  • Synsforstyrrelser
  • Vanskelig heling af sår
  • Forringelse af den almene helbredstilstand.

Test om du er i risiko for diabetes

Du kan finde ud af, om du er i risiko for diabetes ved at tage Diabetesforeningens risikotest. Ved at besvare syv spørgsmål får du svar på, hvor høj din risiko er, og om du bør blive undersøgt af din læge.

Test: Er jeg i risikozonen for diabetes

Fakta om type 2-diabetes i Danmark Type 2-diabetes er den type diabetes, der rammer allerflest mennesker. I dag har omkring 252.000 danskere diagnosen, men det skønnes, at om blot 11 år vil tallet være på hele 430.000 danskere.

Faktisk går 76.000 danskere rundt med sygdommen uden at vide det – og ca. 360.000 af os har forstadier til sygdommen, såkaldt prædiabetes. Inden for 3,5 år udvikler 30-40 % af alle prædiabetikere type 2-diabetes.

Men prædiabetes kan delvist forebygges og kureres gennem livsstilsændringer. Type 2-diabetes er derimod en kronisk sygdom. Den er arvelig men udløses i mange tilfælde af især fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Og jo ældre du bliver, desto større bliver din risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Kilde: Artiklen er skrevet i samarbejde med Diabetesforeningen og Ældre Sagen

Sidst opdateret 10.11.2020