Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Motion

Motion styrker dit helbred

Sådan kan du forebygge type 2-diabetes

Sund mad og regelmæssig motion kan hjælpe dig til at forebygge prædiabetes type 2-diabetes.

Artiklen kort

Forebyg diabetes

Du har mulighed for at forebygge type 2-diabtes ved at spise sundt og bevæge dig regelmæssigt. 30 minutters motion om dagen mindsker risikoen for diabetes og holder dit hjerte sundt. Undgå rygning og overvægt og begræns dit indtag af alkohol. Diabetes er udbredt, især blandt personer over 55 år. Mange har forstadier til diabetes uden at vide det, men prædiabetes kan forebygges. Symptomerne på diabetes er først og fremmest tørst, hyppig vandladning og træthed. Har du mistanke om diabetes, så tal med din læge om det. Du kan også tage risikotesten på Diabetesforeningens hjemmeside. Jo tidligere diabetes opdages, jo bedre kan behandlingen blive.

Med sunde vaner kan du mindske risikoen for at udvikle type 2-diabetes. Type 2-diabetes er den type diabetes, der rammer flest mennesker. Men for mange er det muligt at forebygge sygdommen.

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor kan du give dig selv og dine nærmeste en hjælpende hånd ved at skabe sunde vaner for hele familien. Det betyder en livsstil, hvor du spiser sundt, bevæger din krop hver dag og undgår rygning og overvægt.

Type 2-diabetes er i hastig vækst, og udvikler sig i alle aldersgrupper fra cirka 30 års alderen og stiger kraftigt i aldersgruppen 55+. 

Forstadier til type 2-diabetes kan forebygges

Et stort antal danskere har prædiabetes – et forstadie til type 2-diabetes – inden de udvikler rigtig type 2-diabetes. Prædiabetes kan forebygges og helbredes ved at spise sundt, bevæge din krop hver dag og undgå rygning og overvægt. 

Bestil Diabetesforeningens forebyggelsespjece gratis

Få pulsen op

Du nedsætter risikoen for at udvikle type 2-diabetes med næsten en tredjedel og forebygger hjerte-kar-sygdomme og andre alvorlige følgesygdomme til diabetes, hvis du motionerer og får pulsen op mindst 30 minutter hver dag.

Læs artiklen: Tips til motion når du bliver ældre

Overvægt øger risikoen markant

Overvægt øger risikoen væsentligt for at udvikle type 2-diabetes, fordi overvægt forringer kroppens insulinfølsomhed.

Det betyder, at din krop får sværere ved at optage sukkeret fra den mad, du spiser, og give dig energi. I stedet ophobes sukkeret i dit blod, så du får forhøjet blodsukker. På sigt kan den tilstand føre til både type 2-diabetes og en lang række følgesygdomme.

Læs også: Spis sundt og klimavenligt med de 7 kostråd

Fakta om type 2-diabetes i Danmark Type 2-diabetes er den type diabetes, der rammer allerflest mennesker. I dag har omkring 322.000 danskere diagnosen, men det skønnes, at der i 2030 vil være minimum 420.000 danskere med type 2-diabetes.

Faktisk går 100.000 danskere rundt med sygdommen uden at vide det – og ca. 480.000 af os har forstadier til sygdommen, såkaldt prædiabetes. Inden for 3,5 år udvikler 30-40 % af alle prædiabetikere type 2-diabetes.

Men prædiabetes har du mulighed for at forebygge og kurere gennem livsstilsændringer med fokus på sund mad, fysisk aktivitet samt evt. vægttab og rygestop.

Type 2-diabetes er derimod en kronisk sygdom. Den er arvelig men udløses i mange tilfælde af især fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Og jo ældre du bliver, desto større bliver din risiko for at udvikle type 2-diabetes.

Symptomer på diabetes

Tegnene på diabetes kan udvikle sig langsomt. Derfor er der mange, som slet ikke bemærker tegnene. Og selv hvis du har lagt mærke til tegnene, er du måske ikke opmærksom på, at de kan være symptomer på type 2-diabetes – for tegnene kan fejltolkes ofte som tegn på alderdom eller almindelige skavanker.

Du kan altså sagtens have type 2-diabetes eller forstadier til sygdommen – uden at vide det.

Vær opmærksom på disse symptomer:

  • Øget tørst
  • Hyppig vandladning
  • Infektion i hud og slimhinder
  • Kvalme
  • Træthed
  • Føleforstyrrelser
  • Synsforstyrrelser
  • Vanskelig heling af sår
  • Forringelse af den almene helbredstilstand.

Bestil Diabetesforeningens gratis informationspakke med råd og viden om mad, motion samt medicin til dig med type 2-diabetes

Test om du er i risiko for diabetes

Hvis du er i risiko for at udvikle type 2-diabetes, anbefaler vi, at du får målt dit blodsukker hos din læge. Symptomerne på type 2-diabetes er nemlig svage og udvikler sig langsomt over måneder og år.

Med en tidlig diagnose har du en god chance for at passe på dig selv. Du kan hurtigere komme i den rigtige behandling og undgå følgesygdomme.

Du kan finde ud af, om du er i risiko for diabetes ved at tage Diabetesforeningens risikotest.

Tag testen: Er jeg i risikozonen for diabetes? (på Diabetesforeningens hjemmeside)

Om artiklen

Kilde

Artiklen er skrevet i samarbejde mellem Diabetesforeningen og Ældre Sagen.

Skribent i Ældre Sagen

Digital redaktør, Anja Nielsen.
Få rabat på fitness

Spar penge på udstyr til fitness og medlemskab hos SATS, PureGym og LOOP Fitness.

Sidst opdateret 07.02.2024