Motion

Motion styrker dit helbred

Derfor er det en fordel at træne yoga

Yoga er for alle – uanset alder, helbred og erfaring. Der findes nemlig yogaformer for enhver krop og smag – og det er let at komme i gang.

Den dybe vejrtrækning er vigtig for din krop, men den er også rigtig vigtig for dit mentale og psykiske velbefindende. Når du trækker vejret roligt ind gennem næsen, aktiverer du den del af dit nervesystem, som får sindet og kroppen til at slappe helt af.

Den dybe vejrtrækning er et grundlæggende princip i yoga, som går på tværs af de mange forskellige yogaformer, du kan vælge imellem.

Hvilken type yoga skal jeg vælge?

Lige gyldigt hvilken yogaform du vælger, træner du din balance, din bevægelighed og din styrke. I tabellen herunder kan du se, hvad der karakteriserer udvalgte yogaformer, og hvad de hver især kan gøre for dig.

Yogaform  Udførelse og effekt
Yin Yin yoga er en rolig yogaform, hvor du holder stillingerne i mindst tre minutter ad gangen. Med yin yoga kan du afspænde kroppen, styrke dit bindevæv, træne bevægelighed og berolige sindet. Yin yoga er et godt supplement til hårdere træningsformer. 
Restorativ yoga I restorativ yoga er er stillingerne blide og behagelige. Fokus er på at skabe ro i krop og sind og balancere dit nervesystem. Restorativ yoga kan reducere ubehag ved at løsne op for spændinger. Den kan have en gavnlig effekt på fx angst og symptomer på depression.
Vinyasa yoga (også kaldet Flow yoga) Vinyasa yoga er en dynamisk yogaform med en glidende overgang mellem stillingerne i forening med din vejrtrækning. I Vinyasa yoga (også kaldet flow yoga) får du udfordret din krop og pulsen op.
Astanga yoga I Astanga yoga er der en glidende overgang mellem stillingerne, og man udfører altid den samme serie af stillinger i samme rækkefølge. Det giver dig ved regelmæssig træning mulighed for at følge din udvikling i stillingerne.
Hatha yoga I Hatha yoga er der fokus på at lave en øvelse ad gangen til forskel fra yogaformer med glidende overgange. I Hatha yoga finder du en rolig yogaform, hvor der er god tid til at finde korrekt ind i stillingerne tilpasset det niveau, du er på. 
Power yoga Power yoga er en form for videreudvikling af Vinyasa yoga målrettet vestlige yogadyrkere og fitnesskulturen. Med Power yoga får du højere intensitet end i de fleste andre yogaformer. Power yogas kombination af klassiske yogaøvelser og hård fysisk træning udført i et flow, stiller krav til din styrke og udholdenhed. 

Se oversigt over yogaform på iForms' hjemmeside

Yoga gavner dig mentalt

Nogle mennesker har en oplevelse af, at den evne, de udvikler gennem fx yin-yoga til at finde ro i lange stræk i forening med dyb vejrtrækning, påvirker deres evne til at håndtere pressede situationer udenfor yogalokalet positivt.

Et godt supplement til styrke og konditionstræning

Når du dyrker de rolige former for yoga, aktiveres den del af det autonome nervesystem, der skaber ro i sind og krop – nemlig det, der hedder det parasympatiske nervesystem, hvor kroppen regenererer og genopbygger sig selv.

Når du løfter vægte, spiller badminton eller kommer over målstregen sekundet før din løbemakker, er det den anden del af nervesystemet – det sympatiske nervesystem – som er aktivt.

Det sympatiske nervesystem er vigtigt, for at vi kan udføre fysisk aktivitet, som er sundt for utallige processer i kroppen – det hjælper os med at reagere hurtigt, præstere eller løse udfordrende opgaver. Men det kan være skadeligt for helbredet, hvis det sympatiske nervesystem konstant er aktiveret.

Det sympatiske nervesystem aktiveres også, når hjernen sender besked om, at der er ”fare på færde”, uden at det involverer fysisk aktivitet. Det er bl.a. denne tilstand, der over længere tid kan medføre stress.

Derfor er det rigtig godt at supplere styrke- og konditionstræning med yoga.

Læs også: Kom godt i gang med styrketræning

Her kan du dyrke yoga

Du kan dyrke yoga derhjemme, i et fitnesscenter, i foreninger eller udenfor fx i en park. Der findes mange yoga-videoer på fx YouTube, som du let kan komme i gang med.

Se fx programmerne på gulv fra Scleroseforeningen:
Session 1 på gulv
Session 2 på gulv

Undersøg også, om din lokale afdeling af Ældre Sagen har yoga på programmet.

Find din lokalafdeling 

Hvis du er i tvivl, hvor du skal dyrke yoga henne, så prøv forskellige steder af, så du finder det sted, der passer bedst til dig. Der er stor forskel på de mange muligheder for at dyrke yoga.

Godt at vide, før du begynder på yoga

Uanset om du dyrker yoga på et hold eller hjemme i stuen, er det vigtigt, du lytter til din krop og respekterer dens grænser. Du må ikke lave stræk, der gør decideret ondt. Når du har dyrket yoga i noget tid, vil din krop ofte blive mere fleksibel og grænserne for, hvad den kan, vil udvide sig.

Skader og skavanker behøver ikke være en hindring

Hvis du er i tvivl, om din krop kan klare at dyrke yoga, er det en god idé at kontakte din læge, inden du begynder på yoga. Du vil sandsynligvis være i stand til at dyrke yoga i den ene eller den anden form.

Hvis du fx er mindre mobil eller har svært ved at komme ned på gulvet, så kan ”stole-yoga” være en mulighed for dig. Du kan afprøve ”stole-yoga” hjemme fra med videoen herunder.

Se Scleroseforeningens videoer:
Program for yoga på stol 1
Program for yoga på stol 2

Udstyr du har brug for

Til yoga har du brug for en yogamåtte. De fleste steder kan du låne eller leje måtte, tæppe og håndklæde. Hvis du vil dyrke yoga derhjemme eller bare gerne vil eje din egen måtte, kan yogamåtter købes i de fleste sportsbutikker til mellem 150 og 600 kroner alt efter mærke og kvalitet.

Se Ældre Sagens medlemstilbud på yogamåtter

Det koster yoga

Yoga i et træningscenter eller i et yogacenter ligger prismæssigt som udgangspunkt på mellem 200 og 600 kroner om måneden. De fleste steder kan du vælge at købe klippekort, så du fx betaler for ti yogatimer ad gangen og selv bestemmer, hvornår du vil bruge klippene.

Klippekort er dog ofte en dyrere løsning.

I mange fitness- og yogacentre kan du få en gratis prøvetime eller ligefrem prøveperiode, så du kan afprøve, om yoga er noget for dig, inden du tilmelder dig.

I Ældre Sagens lokalafdelinger er det som udgangspunkt gratis at deltage i yoga.

Gode alternativer, hvis yoga ikke lige er dig

Hvis yoga ikke er sagen for dig, findes der andre gode alternativer. Mange af Ældre Sagens lokalafdelinger tilbyder fx stolemotion, hvor du får mange af de samme gevinster som i en yogatime – udstrækning, styrke og bevægelighed. 

Se Ældre Sagens video med stolemotionsprogram


Kilde: Tina Jensen, sundheds- og idrætskonsulent hos Ældre Sagen

Sidst opdateret 16.11.2020