Motion

Motion styrker dit helbred

Du kan mindske risikoen for hjertesygdomme, blodpropper, forhøjet blodtryk og stivhed i muskler og led, når du motionerer regelmæssigt.

Det er vigtigt både at træne din kondition, din muskelstyrke, dine knogler, din bevægelighed og din balance. Så mindsker du nemlig risikoen for sygdomme. Samtidig holder du din krop rørig, så du bedre kan klare hverdagens gøremål på egen hånd.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du:

  • er fysisk aktiv 30 minutter om dagen
  • laver aktiviteter, der vedligeholder eller øger din kondition og din muskel- og knoglestyrke to dage om ugen
  • laver udstræknings- og balanceøvelser regelmæssigt

Her på siden får du nogle ideer til, hvordan du holder dig aktiv. I de næste afsnit kan du nemlig læse om:

  • hvordan du træner din kondition
  • hvordan du træner din muskelstyrke
  • hvordan du kommer i gang med træningen med Ældre Sagens aktiviteter
  • hvordan du kommer i gang med genoptræning

Træn din kondition

Du skal bevæge dig i et tempo, der gør dig meget forpustet for at træne din kondition. Du skal kun lige med nød og næppe kunne føre en samtale. Du kan fx gå en rask tur i skoven, lege fangeleg med dine børnebørn, gå op af trapper eller cykle en tur.

Læs artiklen: Gratis motion i naturen

Træn dine muskler

I modsætning til konditionstræning skal du træne med en forholdsvis stor belastning for at styrke dine muskler. Du kan få belastning på dine øvelser ved at træne på maskiner i fitnesscentret. Du kan også træne med din egen kropsvægt som belastning. Eller træne med elastikker.

Læs artiklen: Kom godt i gang med styrketræning

Motion hos Ældre Sagen

Det er nemt at komme i gang med træningen igennem Ældre Sagen. Du kan gå til gymnastik, dans, træning i fitnesscentre, stavgang, gå- og cykelture og meget mere.

Læs også: Skitræning gør din skiferie bedre

Vi har også det, vi kalder stolemotion, som er holdtræning og motionsvenner, der kommer ud til dit hjem og motionerer sammen med dig.

LÆS OGSÅ: Find motion og aktiviteter nær dig

Hvis din lokalafdeling ikke har tilbud om motion endnu, så er første skridt at gøre opmærksom på, at der er et behov. Du kan måske være med til at starte noget op.

Genoptræning efter sengeleje

Genoptræning er et træningsforløb, der kan hjælpe dig, hvis du har været sengeliggende i en periode. Hvis du fx har ligget i sengen med influenza eller lungebetændelse. Din kondition og din muskelstyrke falder. En uges sengeleje betyder, at din kondition falder med ca. 10 pct. og din muskelstyrke bliver reduceret med op til 20 – 25 pct. Det er vigtigt, at du bliver genoptrænet, så du bedst kan modvirke sygdom.

Din kommune skal tilbyde dig genoptræning. Du kan enten selv henvende dig til kommunen eller få din læge, din familie eller din hjemmehjælper til at hjælpe dig med at kontakte kommunen.

Læs artiklen: Genoptræning hjælper

Sidst opdateret 07.03.2017