Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Demens

Livet med Alzheimer og andre former for demens

Hold hjernen i form

Ligesom din krop skal motioneres, skal din hjerne også holdes i form, når du bliver ældre. Få gode råd til hjernegymnastik.

 

Hjernen ændrer sig hele livet. Antallet af hjerneceller stiger meget, når vi er børn. Især forbindelserne mellem hjernecellerne øges, når vi er 0-3 år og 10-13 år. Altså i perioder, hvor vi lærer mange nye ting.

Når du bliver ældre, er det disse forbindelser mellem hjernecellerne, der især forsvinder og svækkes. De forbindelser, vi ikke bruger, forsvinder når nye opstår, hvilket er praktisk med al det unødvendige, vi har tillært os.

Men det betyder også, at der er plads til at lære nyt, når du bliver ældre. Og det er vigtigt at lære nyt for at holde din hjerne i form.

For både antallet af hjerneceller og antallet af forbindelser mellem dem ændres nemlig gradvist.

Læs også: Sådan klarer du forandringer

Tag udfordringen op

Det er en rigtig god idé at gøre nye ting, som du aldrig har prøvet før, hver dag.

  • Gå en ny vej hjem og se nye ting.
  • Tilbered mad, du ikke har smagt før.
  • Gør rent på en anden måde derhjemme.

Kort sagt – lav om i hverdagsrutinerne.

Deltag i Ældre Sagens aktiviteter. Du kan for eksempel møde andre i strikkeklub, værksted, stavgang eller seniordans.Opsøg ny viden og nye oplevelser

Sørg også for ny inspiration.

  • Prøv kræfter med it, selvom det kan føles svært
  • Hør noget andet musik eller et andet radioprogram, end du er vant til
  • Tal med menneske fx ved busstoppestedet eller i supermarkedet, der ser anderledes ud end dig selv
  • Spil et spil. Det kan både være fysiske spil eller på tablet eller computer
  • Sørg for at se teater eller få andre kulturelle oplevelser, som kan udfordre din hjerne og udvide din horisont.

Det vil holde din hjerne og dine hjernecelleforbindelser på tæerne.

Læs også: Kend symptomerne på Alzheimers og andre former for demens

Hvad så med Sudoku?

Sudoku er en fin beskæftigelse, men det alene er ikke afgørende for, om forbindelserne imellem hjernecellerne forbliver aktive.

Det afgørende for, at din hjerne bliver stimuleret, er, at du varierer de udfordringer, du giver dig selv – at du laver flere forskellige ting.

Husk fysisk aktivitet – hver dag

En halv times fysisk aktivitet om dagen er nok, siges det. Men mentalt skal der mere til. Flere gange i løbet af dagen skal du gøre noget nyt.

Heldigvis er der uendelig mange muligheder. Lav et eventuelt et lille projekt ud af det sammen med din ægtefælle eller ven – det kan der kun komme sjov ud af.

Fysisk aktivitet medfører en lille stigning i antallet af hjerneceller og forbindelserne imellem dem – dvs. tabet af dem bliver mindre.

Din hjerne er plastisk. Det betyder, at den forandrer sig livet igennem, og at den kan øge sin form og funktionalitet, hvis du stiller nye krav til den. At få mere ilt til hjernen er altid godt, så op med pulsen!

Derfor skal du sørge for nye fysiske udfoldelser hver dag. Slå kolbøtter, gå baglæns gennem stuerne, bind sko med pandebåndet ned for øjnene. Mulighederne er mange. 

Kun din fantasi – og din måske utrænede hjerne – sætter grænserne.

Det er din opgave at provokere din hjerne med nye udfordringer, så den kommer i form. 

Læs også: Sådan kommer du i gang med at motionere

Du kan udvikle hjernen hele livet

Løbet er ikke kørt, fordi du har rundet 50. Bare rolig. Der er meget, du kan gøre for at holde din hjerne skarp, så du også kan lære nye ting, når du bliver ældre.

Når du udfordrer de små grå og holder dig i fysisk form, vedligeholder du hjernens spændstighed. Samtidig nedsætter du risikoen for at få sygdomme, der nedsætter hjernens funktionsevne.

Læs artiklen: Kan jeg undgå demens?

9 TIPS TIL AT HOLDE HJERNEN FRISK


1. Lyt til musik

Det er stimulerende at lytte til musik. Musik øger blodtilstrømningen i hjernen, og det aktiverer flere forskellige områder af hjernen. Lyt til baggrundsmusik, mens du klarer de huslige pligter, eller sæt dig ned og lyt aktivt til musikken.

2. Spil musik

Det er endnu bedre at spille musik. Det øger koncentrationsevnen at spille musik og synge. Du aktiverer de steder i hjernen, der har at gøre med følelser, motorik og kreativitet.

3. Tal med mennesker

En god diskussion holder hjernen frisk. Du aktiverer også de områder af hjernen, der har med følelser, motorik og følelser at gøre, når du taler. Ligesom når du spiller musik eller synger. Jo mere du er aktivt med i samtaler og diskussioner, jo mere holder du hjernen skarp.

Læs om samtalekortene Drømmesamtaler

4. Lær et fremmedsprog

Det er næsten det bedste, du kan gøre for at holde hjernen frisk. Det er bevist, at mennesker der behersker to sprog har en skarpere hjerne, end mennesker der kan ét sprog. Du styrker hjernen, når du bruger et fremmedsprog.

Det samme gælder, hvis du går i gang med at lære et nyt sprog. Det er aldrig for sent at lære et nyt sprog. Og der er masser af muligheder på aftenskole og kurser på nettet. Du kan også finde en samtaleven, der taler et andet sprog.

5. Pump hjernevægte

Læsning, krydsord, sudoku, bridge, skak og aktiverende radio- og tv-programmer er styrketræning for din hjerne. Når du sætter hjernen på prøve, øges spændstigheden i hjernen, og det er med til at holde den skarp. Spil sjove spil, der styrker hjernen, fx brætspil og computerspil.

6. Bevæg dig

Daglig fysisk aktivitet er et godt middel til at styrke hjernen. Det betyder for eksempel, at du med mindst 30 minutters daglig motion, hvor du bliver lettere forpustet, kan forbedre din koncentrationsevne, indlæring og hukommelse.

Samtidig får du mindre risiko for at udvikle sygdomme som depression og demens. Bliv inspireret til nye måder at dyrke motion på.

Læs også: Træn hjemme med "Træn dig glad 3"

7. Sov godt

Sørg for en god nattesøvn. Syv-otte timers søvn om natten er godt for hjernen. Under søvnen repeterer din hjerne, hvad du har beskæftiget dig med i løbet af dagen. Jo bedre du sover, desto mere kan du huske af det, du har lært.

8. Ryst op i rutinerne

Skift de daglige rutiner ud. Kør en anden vej til eller fra arbejde eller supermarkedet. Udfordr dine føle- og duftsanser. Køb en buket blomster et sted, du ikke plejer at komme. Eller besøg Botanisk Have og prøv et par dage senere at genkalde dig nogle af de mange fantastiske duftindtryk.

9. Spis guf for hjernen

Groft, friskt, grønt og økologisk. Det er kodeordene for en god hjernekost. Resultater kræver træning Husk at ændringerne i hjernens struktur ikke kommer på en nat. Så hold fast i din nye træningsform.

Hvis du virkelig vil styrke din korttidshukommelse, kræver det systematisk træning af hjernen cirka et kvarter hver dag, og at du hele tiden udfordrer din hjerne ved at bryde rutinerne.

Læs mere om mental sundhed


Kilde: Troels W. Kjær, hjerneforsker, foredragsholder, forfatter, speciallæge, ph.d.

Sidst opdateret 29.11.2022