10 gode råd til at håndtere stress på arbejdet
Bliv klogere på, hvordan stress opstår, og lær, hvordan du kan undgå det ved at skabe overblik over dine arbejdsopgaver og planlægge din arbejdsdag.
Arbejdsliv
Få gode råd om jobskifte, senkarriere og jobsøgning
Bliv klogere på, hvordan stress opstår, og lær, hvordan du kan undgå det ved at skabe overblik over dine arbejdsopgaver og planlægge din arbejdsdag.
_______________
De fleste har prøvet at have travlt på arbejdet, fx lige før en stor opgave skal færdiggøres, en årsopgørelse præsenteres, eller i en periode med ekstra mange kunder i butikken.
Det er naturligvis ikke farligt, hvis du i en kortere periode har travlt – det man også kalder kortvarig stress. Men det gælder kun så længe, det er i en kort og afgrænset tidsperiode.
Stress på arbejdet opstår, hvis der ikke er balance mellem de krav, der bliver stillet til dig, og dine ressourcer (fx tid, økonomi eller dit fysiske og psykiske overskud).
Stress på arbejdet kan også skyldes private problemer som flytning, problemer i parforholdet eller konflikter i familien.
Hvis du er stresset i længere tid, kan det medføre sygdomme som blodpropper, hjertekarsygdomme, angst og depression. Astma, allergi, psoriasis og diabetes kan også forværres af stress.
Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, om du er ved at blive stresset. Stress kan ofte tages i opløbet. Men det kræver, at du lærer dine egne symptomer på stress at kende.
Hvis du er i tvivl, om du er ved at blive stresset, er der flere signaler, kroppen udsender for at advare dig. Signalerne kan både være fysiske, psykiske og vise sig i din adfærd.
Det kan fx være:
Det er forskelligt fra person til person hvilke symptomer på stress, man oplever.
Men hvis du oplever flere af symptomerne ovenfor eller har mistanke om, at du er ved at blive stresset, skal du kontakte din læge.
Hvis du vil blive bedre til at håndtere stress på dit arbejde, kan du gøre følgende:
Du kan ikke løse det alene, hvis du er blevet stresset på grund af dit arbejde. Tal derfor med din chef om, hvad I kan gøre for, at du undgår stress i fremtiden.
Du skal også tale med din chef, hvis du har været sygemeldt med stress, og der skal laves en plan for, hvornår du kan begynde at arbejde igen.
Læs mere om stress på www.psykiatrifonden.dk
Læs om, hvordan du kan styrke din mentale sundhed
Om artiklen
Kilde
Psykiatrifonden
Skribent
Digital redaktør i Kommunikation, Rasmus Ø. Junge
Sidst opdateret 01.07.2024