Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Motion

Motion styrker dit helbred

Træn dine muskler med udendørs træning

i byen og naturen er der redskaber, du kan bruge til motion og udendørs træning. Her får du en række nemme øvelser, der styrker forskellige muskelgrupper.

Motion og træning er godt for helbredet. Og rundt omkring i byen og naturen, er der redskaber, du kan bruges til forskellige øvelser.

Bord- og bænkesættet er velegnet til øvelser
Et godt sted, du kan lave øvelser, er ved bord- og bænkesættet. Du ser det mange steder, fx i parker, i skoven eller ved stranden. Ofte står der også et bord- og bænkesæt i baggården eller ved plejehjemmet.

I denne trænings-video viser Karin Schultz, der er Ældre Sagens sundheds- og idrætskonsulent, hvordan du kan bruge bord- og bænkesættet til at træne de store muskelgrupper.

Husk at varme op
Før du går i gang med øvelserne, skal du huske at varme op. Fx ved at gå eller cykle en kortere tur.

En god idé er at lave øvelserne enkeltvist, adskilt af gang eller cykling. På den måde varierer du din træning, og du holder kroppen varm.

Øvelserne
Øvelserne, Karin Schultz præsenterer i videoen, fokuserer på de store muskelgrupper. Du bliver præsenteret for flere variationer, der træner  følgende muskelgrupper:

  • Lårmusklerne
  • Armstrækkerne (bagsiden af overarmene)
  • Lægmusklerne
  • Sædemusklen
  • Mavemusklerne
  • Rygmusklerne

Læs også: Gratis motion i naturen

Sidst opdateret 22.11.2022