Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Sikkerhed på nettet

Din digitale sikkerhed

Giv ikke personlige oplysninger over telefonen

Bliver du bedt om personfølsomme oplysninger over telefonen, skal dine alarmklokker ringe. Læs mere om, hvad du kan gøre for at undgå økonomisk svindel.

Meddelelse fra Københavns Politi 17. februar 2022 Københavns Politi modtager i disse dage flere anmeldelser fra ældre borgere, der bliver forsøgt franarret deres betalingskort og pinkode. En gerningsmand ringer den ældre borger op og udgiver sig for at være fra banken eller politiet. Borgeren får oplyst, at vedkommendes betalingskort og pinkode er blevet misbrugt og derfor skal udleveres.

Kort efter møder en person op på adressen og afhenter kort og kode.

– Vi har de seneste dage set en del af den slags svindelsager, og vi vil stærkt opfordrer til, at man aldrig udleverer sine personlige bankoplysninger til andre mennesker. Heller ikke selv om man i telefonen taler med en, der på overbevisende vis udgiver sig for at ringe fra banken eller politiet. Vi vil aldrig bede en borger om at udlevere eksempelvis pinkode til betalingskort eller koder til netbank – den slags skal man holde for sig selv, siger vicepolitiinspektør Peter Reisz fra Københavns Politi.

Gode råd fra Københavns Politi

  • Videregiv aldrig personlige oplysninger om dit NemID/MitID. Både dit NemID/MitID-brugernavn, NemID/MitID-kode og koderne fra dit fysiske nøglekort er personlige og må aldrig videregives. 
  • Virksomheder eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe eller skrive og bede dig om at udlevere dine personlige oplysninger.
  • Hvis du bliver kontaktet over telefon, e-mail eller sms, og er det mindste i tvivl om henvendelsens troværdighed, så kontakt virksomheden eller myndigheden, som afsenderen udgiver sig for at være fra, og spørg ind til henvendelsen. 
  • Svindlere kan ændre visningen af det telefonnummer, de ringer fra, så det er identisk med eksempelvis bankens eller politiets telefonnummer. Ligeledes kan de også finde på at ændre navnet på afsenderen af en sms.
  •  Hvis du oplever at blive ringet og forsøgt franarret dit betalingskort, så kontakt politiet på tlf. 1-1-4.

Digitalisering og internettet har mange positive sider.

Desværre er der også mennesker, der udnytter teknologien på en skadelig måde ved til at begå IT-kriminalitet.

IT-kriminelle dygtiggør sig hele tiden og finder løbende nye raffinerede måder at svindle på.

Men du kan med stor sandsynlighed undgå, at du bliver snydt ved at kende til deres metoder.

Undgå svindel over telefonen

Helt generelt skal du være på vagt, når du modtager opkald fra personer, du ikke kender.

Du skal være særligt på vagt, hvis du modtager opkald fra fx banker, forsikringsselskaber og offentlige instanser.

Svindlerne taler ofte dansk og opfører sig roligt og meget troværdigt, så man får tillid til det, de siger.

Bliver du bedt om personfølsomme oplysninger, skal dine alarmklokker ringe. Det kan være en person, der vil misbruge oplysningerne til at stjæle penge.

Pas på falske opkald fra SKAT og bank

Svindlere kan fx ringe op og udgive sig for at være fra fx SKAT. De fortæller, at du skal have penge tilbage i skat.

I den forbindelse beder de om personlige oplysninger, så de kan overføre pengene.

Svindlere kan også udgive sig for at ringe fra banken og fx fortælle, at din konto er blevet hacket. For at stoppe det, fortæller de, at du skal udlevere NemID/MitID og nøgler fra nøglekortet.

Med de oplysninger kan svindlerne få adgang til at hæve penge fra din bankkonto.

Undgå at blive udnyttet som pårørende

En tredje metode er, at svindlerne via dødsannoncer, finder frem til efterladte pårørende, som er i en sorgproces.

Svindlerne udgiver sig så fx for at være fra skifteretten. De beder om personlige oplysninger og lader som, de vil hjælpe til i forbindelse med dødsfaldet.

På den måde kan de franarre oplysninger, der skal til for at hæve penge på en bankkonto.

Svindlere udgiver sig for at ringe fra Ældre Sagen

I Ældre Sagen oplever vi desværre også, at svindlere ringer og udgiver sig for at være fra Ældre Sagen og beder om CPR-nummer.

Det sker ofte i perioder, hvor vi sender breve ud med tilbud om medlemsskab, hvilke svindlerne henviser til. 

Udlevér ikke dit CPR-nummer. Ældre Sagen beder ikke om CPR-nummer, kreditkortoplysninger eller kontonummer over telefonen.

Udlevér aldrig personfølsomme oplysninger over telefonen

Udlevér aldrig dine personfølsomme oplysninger som bankoplysninger, NemID/MitID og CPR-nummer over telefonen.

Banker, SKAT og lignende ringer ikke og beder om personfølsomme oplysninger, heller ikke pr. sms eller mail. Så vær kritisk.

Har du mistanke om, at andre kender til dine personfølsomme oplysninger, eller har du fået stjålet dit NemID-nøglekort, skal du kontakte din bank og få spærret dit kort.

Få hjælp ved identitetstyveri

Det er en god idé at kontakte Digitaliseringsstyrelsens identitetstyveri-hotline på telefonnummer 3398 0098, hvis du har været udsat for identitetstyveri, eller frygter det er tilfældet. 

På hotlinen får du rådgivning om, hvordan misbruget stoppes og hjælp til at kontakte andre myndigheder, du kan have behov for at tale med. 

Læs mere om identitetstyveri-hotlinen på www.sikkerdigital.dk

Læs mere om sikkerhed på nettet


Kilde: www.jyskebank.dk

Sidst opdateret 02.06.2022