Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Digital kontakt til det offentlige

Digital Post og selvbetjening

Det skal du vide om det nye MitID

MitID afløser det NemID, du måske kender og benytter i dag. Overgangen fra NemID til MitID startede i 2021 og fortsætter ind i 2022. Få svar på hvorfor, og hvad det betyder for dig herunder.

Den 6. oktober 2021 begyndte de første at få MitID. Og i løbet af 2022 vil alle brugere af NemID gradvist blive inviteret til og flyttet over på det nye MitID. Men NemID lukkes først, når alle, der ønsker MitID, har fået det i 2022. Og der er hjælp at få, hvis det volder problemer.

Fristen for at få MitID udskydes

Digitaliseringsstyrelsen har valgt at udskyde fristen for at få MitID til den 31. oktober 2022. 

Det skyldes, at det nogle steder i landet er svært for borgerservice at følge med og hjælpe med MitID, og at nogle derfor ikke vil kunne nå at komme på MitID indenfor den oprindelige tidsfrist. 

Digitaliseringsstyrelsen forklarer det uforudsete pres på borgerservice med flygtningestrømmen fra Ukraine, ændrede pasregler og folkeafstemningen om forsvarsforbeholdet. 

Hvis du i dag benytter NemID Nøglekortet i pap, og du ikke har mulighed for at få MitID lige med det samme, anbefaler Digitaliseringsstyrelsen at du hurtigst muligt gå over til at bruge NemID nøgleappen på smartphone eller tablet.

Det skyldes, at Nøglekortet i pap ikke lever op til de europæiske regler for sikkerhed på onlinebetalinger.

Hvad er MitID?

MitID bruges til præcis de samme ting som NemID. Du kan fx logge ind på offentlige hjemmesider som borger.dk og på mange private hjemmesider som netbank.

Det er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark, der står bag MitID. 

Sådan får du MitID

Du behøver ikke længere vente på besked fra banken om, at det er din tur til at få MitID.  Nu kan man selv gå i gang med at hente MitID.

Læs hvordan du får MitID

MitID kræver identitetssikring

For at få MitID skal man være identitetssikret. Det er en sikkerhed for, at du rent faktisk er den person, som du giver dig ud for at være med MitID.

Nogle fik identitetssikringen allerede dengang, de fik NemID i sin tid, og har ikke brug for det igen, når de skal have MitID.

Men mange skal enten have opdateret deres ID-oplysninger i NemID appen eller identitetssikres hos Borgerservice, før de kan få MitID.

Det er også blevet muligt at hjælpe med at identitetssikre andre, der ikke selv har en telefon, der kan skanne et pas.

Identitetssikring i NemID appen med pas

Du kan selv opdatere dine ID-oplysninger i NemID appen, hvis du har en Android-telefon / iPhone 7 eller nyere model samt et gyldigt dansk pas, udstedt efter 1. januar 2012.

Det er kun nyere smartphones og pas, der har teknikken til at opdatere ID-oplysningerne.

Se video og læs om, hvordan du skanner pas med smartphone på Digitalstyrelsens hjemmeside www.digst.dk

Identitetssikring hos Borgerservice

Har du ikke nyere smartphone og pas til at opdatere ID-oplysninger i NemID-appen, skal du muligvis identitetssikres hos Borgerservice.

Her bliver du bedt om at svare på nogle personlige kontrolspørgsmål, som sikrer, at du er den du er. 

Husk at bestille tid hos Borgerservice, men først når du bliver inviteret til at få MitID af din bank.

Læs om identitetssikring på www.mitid.dk

Når du bliver inviteret, har du 30 dage til at få MitID. Bliver tidsfristen overskredet, kan du ikke logge på din bank, før du har fået MitID – heller ikke med NemID.

Har du ikke har mulighed for at møde op i Borgerservice inden for tidsfristen, kan du kontakte din bank og bede om udsættelse. Det gælder også, hvis der ikke er ledige tider i Borgerservice.

Der er desværre problemer med manglende ledige tider nogle steder. I det tilfælde skal banken sørge for udsættelse af din frist til at få MitID. 

Det er en god idé at kigge efter ledige tider i borgerservice løbende, da der hele tiden kommer nye ledige tider. Og du er velkommen til at booke tid i andre kommuner, end den du bor i. 

Find din banks MitID support på www.mitid.dk

MitID som pårørende

Hvis du er pårørende til et ældre familiemedlem, der skal identitetssikres i borgerservice, men som har svært ved at svare på kontrolspørgsmålene, kan du eller en anden pårørende tage med som vidne for at bekræfte, at personen er den, den er. 

Læs om identitetssikring på www.mitid.dk

Det er også blevet muligt at hjælpe andre med at blive identitetssikret og få MitID, hvis de ikke selv har en telefon, der kan scanne et pas. Det gør du ved at oprette personens MitID via din telefon og MitID app.

Det kræver dog, at den du hjælper, har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, der er udstedt efter den 1. januar 2012 og derfor har en chip, der kan skannes.

Når du har oprettet personens MitID, skal denne blot aktivere MitID appen på sin egen telefon. Der bliver ikke gemt eller lagret nogen personlige oplysninger på den telefon, man har lånt.

Du finder den nye mulighed på forsiden af MitID appen via indstillingerne under menupunktet “Opret MitID”.

Du må ikke selv være logget ind i din MitID app, når du opretter for andre. Appen skal være opdateret til version 2.0.8. 

Læs mere om, hvordan du bruger din telefon til at oprette andres MitID 

Nogle pårørende har været vandt til at hjælpe ældre familiemedlemmer med NemID, fordi den ældre har svært ved selv at logge ind for at tjekke fx netbank, læse breve i e-Boks osv.

Men selvom man gør det i den bedste mening, må man faktisk ikke logge ind med andres NemID og MitID. Det er et personligt identifikationsmiddel, som kun må benyttes af en selv.

Er du pårørende til en person, der ikke selv kan bruge NemID, skal du i stedet benytte digitale fuldmagter. 

Læs om digitale fuldmagter

MitID fungerer på de fleste telefoner

Det er kun i forbindelse med opdateringen af ID-oplysninger, der kræves en nyere smartphone og pas.

MitID-appen kan fungere på langt de fleste smartphones. Og du kan som hovedregel benytte MitID-appen, hvis du bruger NemID-appen i dag.

MitID-appen virker på smartphones fra iPhone 5S eller nyere modeller eller Android-telefoner. 

Pas på falske mails, sms’er og telefonopkald

Du skal desværre være på vagt overfor falske sms’er, e-mails og telefonopkald. Svindlere udnytter nemlig, at der lige nu informeres om MitID.

Hverken Digitaliseringsstyrelsen, politiet, banker eller andre myndigheder vil nogensinde bede dig om at udlevere personlige oplysninger på mail, sms eller telefon.

De sender brev som sikker Digital Post på borger.dk, Mit.dk eller i e-Boks. Er du fritaget for digital post, får du et fysisk brev med posten.

Du kan godt få en sms fra din bank. Men den vil udelukkende informere, fx om at du har en besked i net- eller mobilbanken, som du skal logge ind og kigge på.
 
Læs mere om falske mails og sms’er 

Øget sikkerhed

Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. Nu er turen kommet til NemID.

Både NemID og MitID er sikre løsninger, men MitID skal blive ved med at være sikker i mange år frem. Derfor er der skærpede krav til sikkerheden i det kommende MitID. 

Det er derfor, du skal opdatere dine ID-oplysninger i NemID appen eller blive identitetssikret på Borgerservice.

Hvordan får jeg hjælp til MitID?

Det er som udgangspunkt din bank, der kan hjælpe dig med at komme på MitID.

Banken kan ikke hjælpe med identitetssikringen. Har du brug for hjælp til identitetssikringen eller problemer med MitID, som banken ikke kan hjælpe med, kan du kontakte MitID support. 

Gå til MitID support

Du kan også få hjælp og vejledning i MitID i de fleste af vores lokalafdelinger, hvor it-frivillige er blevet klædt på med kurser. Men de håndterer ikke dit NemID eller MitID. De er personlige og må kun benyttes af dig selv.

Kontakt din lokalafdeling og hør, hvilke tilbud de har. Du behøver ikke være medlem af Ældre Sagen for at få hjælp.

Find din lokalafdeling

Fem gode råd om MitID

Når du tager MitID i brug, kan du med fordel være opmærksom på fem gode råd, som du kan se i denne vide:

Videoen vises ikke, da cookies er fravalgt. Klik her for at tilvælge marketingscookies

Nøglekortet i pap forsvinder

Nøglekortet i pap udgår med NemID. Med det nye MitID bliver det altså slut med at bestille det lille nøglekort i pap, når talkoderne slipper op.

Til MitID kan du i stedet benytte en eller flere af disse løsninger:

  • MitID-appen, den bruger du på din smartphone eller tablet, ligesom du måske har brugt NemID-appen. Appen er gratis.
  • Kodeviser, den kan bruges på samme måde, som du har brugt Nøglekortet i pap. Det er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode. Koden skal du indtaste, når du godkender med MitID.
  • Kodeoplæser, den fungerer som kodeviseren, men læser koden højt og viser koden på en større skærm. Den kan benyttes, hvis du har nedsat syn. Hovedtelefoner kan også tilsluttes.

Du kan kun have én aktiv kodeviser eller -oplæser ad gangen. Det er først, hvis du fx mister din kodeviser eller kodeoplæser, eller den går i stykker, at du kan bestille en ny gratis. De første tre, du bestiller, er gratis.

Du vælger, hvilken model du ønsker at benytte, når du overgår til MitID. Du kan også vælge at have appen og en kodeviser eller -oplæser. 

Ønsker du kodeviser eller kodeoplæser, bestilles de, når du overgår til MitID. Du kan også bestille dem på MitID.dk.

Du modtager dem med posten, og de aktiveres først, når du tager dem i brug. Der er altså ikke risiko for, at der kan snydes med dem i posten. 

Der kan gå op til 15 dage, før du modtager den. Alternativt kan du hente dem i borgerservice.

Se, bestil og læs om app, kodeviser og kodeoplæser på www.mitid.dk

Du kan godt skifte mening, hvis du finder ud af, at du alligevel gerne vil have en kodeviser, selvom du først har valgt appen.

MitID-appen fungerer stort set som NemID-appen

MitID-appen kan fungere på langt de fleste smartphones. Hvis du bruger NemID-appen i dag, kan du som hovedregel også benytte MitID-appen. 

MitID-appen kan have flere bruger-ID’er tilknyttet. Det betyder fx, at flere personer i den samme husstand kan benytte den samme tablet med kun én MitID-app. I må dog aldrig dele hverken bruger-ID eller koder med hinanden, men skal have hver jeres.

Du skal beholde dit NemID

Der vil være en overgangsperiode, hvor du stadig skal bruge NemID nogle steder. Derfor må du ikke smide NemID og Nøglekortet i pap ud, før du har fået besked om, at du ikke længere skal have NemID. 
 
Prøv MitID, før det bliver din tur

Hvis du er utålmodig og er spændt på at se, hvordan MitID fungerer, kan du prøve det af i et demomiljø.

Prøv MitID-demomiljøet på www.borger.dk

Hvad er NemID?

NemID er en digital identifikation for borgere, myndigheder, private virksomheder og deres medarbejdere. NemID er også en måde at underskrive dokumenter på ved hjælp af en digital signatur.

Du kan altså både bruge NemID til at dokumentere, hvem du er, og til at ”underskrive” digitalt.

MitID ligner NemID og kan bruges til alt det, som du tidligere har brugt NemID til.

Læs mere om NemID

Læs artiklen: Sådan virker NemID nøgleappen 

Læs også: Pas på dit NemID

Sidst opdateret 30.06.2022