Digital kontakt til det offentlige

Digital Post og selvbetjening

Det skal du vide om det nye MitID

MitID afløser det NemID, du måske kender og benytter i dag. Overgangen fra NemID til MitID starter den 6. oktober 2021 og fortsætter ind i 2022. Få svar på hvorfor, og hvad det betyder for dig herunder.

Fra den 6. oktober 2021 begynder de første af os at kunne få MitID. Men du kan tage det helt roligt, for der er god tid til at få MitID, og der er hjælp at få, hvis det volder problemer.

I løbet af 2021 og 2022 vil alle brugere af NemID gradvist blive inviteret til og flyttet over på det nye MitID. 
NemID lukkes først, når alle, der ønsker MitID, har fået det i 2022.

Til dig, der IKKE har: 
  • Android-telefon / iPhone 7 eller nyere.
  • Gyldigt dansk pas, udstedt efter 1. januar 2012.

Sådan skal du gøre:

  • Du skal ikke gøre noget lige nu.
  • Fortsæt med at bruge NemID, som du plejer.
  • Du vil senere få brev fra Digitaliseringsstyrelsen om, hvordan du får opdateret dine ID-oplysninger i NemID, så du kan få MitID.

Hvad er MitID?

MitID bruges til præcis de samme ting som NemID. Du kan fx logge ind på offentlige hjemmesider som borger.dk og på mange private hjemmesider som netbank.

Det er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark, der står bag MitID. 

Sådan får du besked om MitID

Det første, der sker, er, at du får brev fra Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark i digital post på borger.dk eller e-Boks. Er du fritaget fra digital post, får du brevet med posten i din postkasse.

Du får ikke nødvendigvis det samme brev, som andre. Det er nemlig forskelligt, hvad du skal gøre, alt efter om du har netbank, om du bruger NemID-appen på telefonen, og om dine ID-oplysninger i NemID-appen er opdateret. 

Når det bliver din tur til at få MitID, får du besked i din net- eller mobilbank. Indtil da skal du fortsætte med at bruge NemID, præcis som du plejer. 

Pas på falske mails og sms’er

Du skal desværre være på vagt overfor falske sms’er og e-mails. Svindlere udnytter nemlig, at der lige nu informeres om MitID.

Hverken Digitaliseringsstyrelsen, politiet, banker eller andre myndigheder vil nogensinde bede dig om at udlevere personlige oplysninger på mail, sms eller telefon. De sender brev som sikker Digital Post på borger.dk eller i e-Boks. Er du fritaget for digital post, får du et fysisk brev med posten.

Du kan godt få en sms fra din bank. Men den vil udelukkende informere, fx om at du har en besked i net- eller mobilbanken, som du skal logge ind og kigge på.
 
Læs mere om falske mails og sms’er 

Øget sikkerhed

Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. Nu er turen kommet til NemID.

Både NemID og MitID er sikre løsninger, men MitID skal blive ved med at være sikker i mange år frem. Derfor er der skærpede krav til sikkerheden i det kommende MitID. 

Opdatering af ID-oplysninger i NemID

De skærpede krav til sikkerheden i MitID betyder, at nogle brugere af NemID vil blive bedt om at opdatere deres ID-oplysninger i NemID. Det handler om at sikre, at man rent faktisk er den person, som man giver sig ud for at være med NemID. Opdateringen er en forberedelse til at kunne komme på MitID.

Læs mere om opdatering af ID-oplysninger 

Hvordan får jeg hjælp til MitID?

Det er som udgangspunkt din bank, der kan hjælpe dig, hvis det volder problemer at komme over på MitID.

Har du brug for yderligere hjælp, kan du kontakte MitID support, som er oprettet til formålet. De kan svare på tekniske og praktiske spørgsmål.

Gå til MitID support 

Du kan også få hjælp og vejledning til MitID i vores lokalafdelinger. Du behøver ikke være medlem af Ældre Sagen for at få hjælp. 

Vores it-frivillige i lokalafdelingerne er klædt på til at hjælpe med at vejlede i MitID, men de håndterer ikke dit NemID eller MitID. De er personlige og må kun benyttes af dig selv.

Nøglekortet i pap forsvinder

Nøglekortet i pap udgår med NemID. Med det nye MitID bliver det altså slut med at bestille det lille nøglekort i pap, når talkoderne slipper op.

Til MitID kan du i stedet benytte en eller flere af disse løsninger:

  • MitID-appen, den bruger du på din smartphone eller tablet, ligesom du måske har brugt NemID-appen.
  • Kodeviser, den kan bruges på samme måde, som du har brugt Nøglekortet i pap. Det er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode. Koden skal du indtaste, når du godkender med MitID.
  • Kodeoplæser, den fungerer som kodeviseren, men læser koden højt og viser koden på en større skærm. Den kan benyttes, hvis du har nedsat syn. Hovedtelefoner kan også tilsluttes.

Alle modellerne er gratis.

Du vælger, hvilken model du ønsker at benytte, når du overgår til MitID. Du kan også vælge at bruge flere af modellerne, som du skifter imellem. 

Vælger du kodeviser eller kodeoplæser, bestilles de, når du overgår til MitID. Du modtager dem med posten, og de aktiveres først, når du tager dem i brug. Der er altså ikke risiko for, at der kan snydes med dem i posten.

Du kan godt skifte mening, hvis du finder ud af, at du alligevel gerne vil have en kodeviser, selvom du først har valgt appen.

Se og læs om app, kodeviser og kodeoplæser på mitid.dk

MitID-appen fungerer stort set som NemID-appen

MitID-appen kan fungere på langt de fleste smartphones. Hvis du bruger NemID-appen i dag, kan du som hovedregel også benytte MitID-appen. 

MitID-appen kan have flere bruger-ID’er tilknyttet. Det betyder fx, at flere personer i den samme husstand kan benytte den samme tablet med kun én MitID-app. I må dog aldrig dele hverken bruger-ID eller koder med hinanden, men skal have hver jeres.

Du skal beholde dit NemID

Der vil være en overgangsperiode, hvor du stadig skal bruge NemID nogle steder. Derfor må du ikke smide NemID og Nøglekortet i pap ud, før du har fået besked om, at du ikke længere skal have NemID. 
 
Prøv MitID, før det bliver din tur

Hvis du er utålmodig og er spændt på at se, hvordan MitID fungerer, kan du prøve det af i et demomiljø.

Prøv MitID-demomiljøet på borger.dk

Hvad er NemID?

NemID er en digital identifikation for borgere, myndigheder, private virksomheder og deres medarbejdere. NemID er også en måde at underskrive dokumenter på ved hjælp af en digital signatur.

Du kan altså både bruge NemID til at dokumentere, hvem du er, og til at ”underskrive” digitalt.

MitID ligner NemID og kan bruges til alt det, som du tidligere har brugt NemID til.

Læs mere om NemID

Læs også: Sådan virker NemID nøgleappen 

Læs også: Pas på dit NemID

Sidst opdateret 18.10.2021