Digital post, digital selvbetjening, e-Boks og NemID/MitID. Du kan her få svar på, hvordan du bruger dem, og hvad du skal være opmærksom på.
Det er som udgangspunkt obligatorisk for alle borgere over 15 år at modtage al post fra det offentlige digitalt. For at se din digitale post, skal du bruge et NemID eller MitID.
NemID/MitID giver dig også adgang til blandt andet din netbank. Dit NemID/MitID er med til at sikre, at dine personfølsomme oplysninger ikke falder i forkerte hænder. Det er gratis at få et NemID/MitID.
Læs artiklen: Sådan virker NemID/MitID
MitID afløser NemID
Fra den 6. oktober 2021 starter overgangen fra NemID til det nye MitID. I løbet af 2022 vil alle brugere af NemID gradvist komme over på MitID. NemID lukkes først, når alle, der ønsker MitID, har fået det i 2022.
Når du tager MitID i brug, kan du med fordel være opmærksom på fem gode råd, som du kan se i denne vide:
Digital Post
Du kan få hjælp, hvis du finder Digital Post svær eller uoverskuelig. Du kan give fuldmagt fx til et andet familiemedlem, som kan holde øje med din post via en såkaldt læseadgang. Du kan også blive fritaget fra Digital Post. For at blive fritaget kræver det, at du fx ikke har adgang til en computer, eller har en kognitiv eller fysisk funktionsnedsættelse, der hindrer dig i at bruge Digital Post. Du skal henvende dig i din lokale Borgerservice, hvis du ønsker at søge fritagelse for Digital Post.
Din digitale post fra det offentlige kan du læse på e-Boks, mit.dk eller borger,dk.
Læs artiklen: Bliv fritaget for Digital Post
Digital selvbetjening
Dit NemID/MitID giver dig også adgang til digital selvbetjening, så du kan betjene dig selv på internettet. Du bruger digital selvbetjening, hvis du fx skal melde flytning, skifte læge, søge om offentlige ydelser m.m. Du skal henvende dig i din lokale Borgerservice, hvis du har brug for hjælp til eller undtagelse fra digital selvbetjening.