Alle - såvel digitale som ikke-digitale - skal selv kunne holde kontakt til de offentlige myndigheder.

Digitalisering

Alle skal selv kunne være i kontakt med det offentlige

Plads til alle i banken

Der skal være plads i samfundet til dem, der ikke kan bruge en computer

En bank indførte et gebyr på 50 kroner for kunder, der skal have oplyst saldoen på deres konto over telefonen. Banken valgte dog at droppe gebyret, blandt andet efter opfordring fra Ældre Sagen.

Ældre Sagen har henvendt sig til de 25 største banker i landet og opfordret til konstruktive løsninger, som møder kunderne der, hvor de er, fremfor at de skal til lommerne, fordi de ikke er digitale.

LÆS OGSÅ: En kvart million ældre er ikke på nettet

Gebyrer breder sig
Frustrerede ældre mennesker kontakter Ældre Sagen, når de ikke kan følge med, eller de oplever at skulle betale gebyrer for ydelser, de ikke tidligere har betalt for.

Det er ikke kun bankerne, som indfører gebyrer, det er et fænomen, der breder sig. Vi har hørt om eksempler på teleselskaber og vandværker.

Det danske samfund er blevet digitalt. For mange er det en stor lettelse at kunne betale regninger via netbank, købe togbillet på sin mobil, finde vej via telefonens GPS, få breve fra det offentlige og private virksomheder via Digital Post, indberette el- og varmeforbrug via nettet, finde svar på spørgsmål til det offentlige via borger.dk osv.

LÆS OGSÅ: Godt i gang med IT

Ældre bruger den bærbare
Rigtig mange ældre har taget godt imod digitaliseringen. Antallet af personer over 65 år, der aldrig har anvendt internettet, er faldet fra ca. 515.000 i 2010 til ca. 224.000 i 2016.

Der er virkelig sket meget på seks år. Ældre Sagens mange it-frivillige har undervist tusindevis af ældre, og mange er blevet glade for de mange nye muligheder, nettet tilbyder.

FAKTA: Ældre bruger den bærbare

Samfundet skal rumme alle
Det er alt sammen positivt, men det gør samtidig, at mennesker, der ikke er digitale, får sværere og sværere ved at følge med.

Mange kan lære at benytte digitale platforme. Men nogle kan ikke overskue at lære det, fordi det er for stor en mundfuld. Udviklingen går meget stærkt, og det handler ikke kun om at kunne tænde en computer eller bruge en tablet.

Det handler også om at kunne forstå, når man bliver bedt om at opdatere et program eller en app. Det handler om virusprogrammer, koder der skal huskes, pop-up fejlmeddelelser på engelsk, nye termer og meget andet, som kan være svært at lære og huske.

Så nej, det er ikke bare at sige til dem, der ikke bruger nettet: "Lær det!"

Som samfund skal vi udvise forståelse og rummelighed i denne overgangsfase. Så længe vi ikke alle er ’digitale indfødte’, må og skal der være alternative løsninger.

Ingen i samfundet skal ekskluderes på grund af digitaliseringen. Hverken i kontakten med det offentlige, eller i kontakten med private virksomheder.

LÆS OGSÅ: Fritagelse for digital post

Sidst opdateret 23.03.2017