Digitalisering

Alle skal selv kunne være i kontakt med det offentlige

Public service skal være for alle

Public service-indhold skal være tilgængeligt for alle — også dem, der ikke er digitale.

Medieområdet er i rivende udvikling. Danskerne ændrer medievaner, og der sker en bevægelse fra traditionelt flow-tv til streaming.

Men udviklingen på medieområdet må ikke stille ældre ringere i forhold til at få adgang til nyheder, oplysning, debat og underholdning, mener Ældre Sagen.

Tilgængelighed er en grundsten i public service. Public service er folkets adgang til information som borgere i et demokratisk samfund.

Læs også: Plads til alle i samfundet

Hvis man har nedsat hørelse og svært ved at finde rundt i udbuddet af radiokanaler, eller hvis man ikke har det rette apparat, kan det være svært at følge med.

Det samme gælder, hvis man aldrig har været på internettet – som det er tilfældet for lidt over 200.000 danskere over 65 år, i 2019, ifølge Ældre Sagens beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Læs også: Lidt over 200.000 ældre er ikke på nettet  

Unge streamer, ældre ser flow-tv

Undersøgelser viser, at der er stor forskel på yngre og ældre generationers medievaner. Generelt er ældre den målgruppe, der hører mest radio og ser mest traditionelt fjernsyn.

Til gengæld er ældre dem, der streamer mindst. En vigtig pointe er, at der også er forskelle inden for de enkelte aldersgrupper.

Der er ældre, der ubesværet streamer, og unge, der foretrækker traditionelt flow-tv.

Tilgængeligt for alle

Ældre Sagen mener, at public service-indhold skal være tilgængeligt for alle og skal kunne findes på de platforme, danskerne anvender – nye såvel som mere traditionelle platforme.

Det gælder også, hvis det tilbydes af nye spillere på markedet og private aktører.

Programmer og indhold, der fx laves med støtte fra Public Service-pulje, skal ikke kun være tilgængeligt på streamingtjenester, men også traditionelt flow-tv.

Hensyn til alles medievaner

Ældre Sagen bakker op om udviklingen af nye, digitale platforme som apps og hjemmesider, der rummer muligheder for at se og høre public service, når man har lyst.

Men det må ikke ske på bekostning af dem, der foretrækker traditionelle platforme, og det må ikke betyde, at det er umuligt at finde rundt i medieudbuddet.

Det er vigtigt at tilgodese forskellige gruppers medievaner og behov, bl.a. folk med handicap, unge, ældre og ikke-digitale.

Det skal ikke være nødvendigt at tegne et hav af abonnementer, ud over betalingen af licens, for at få adgang til public service-indhold.

FM skal ikke slukkes

Ældre Sagen har gennem årene fået henvendelser fra frustrerede medlemmer, når der er ændret på radioens sendesignal. Fx når radiokanaler er flyttet fra FM-signal til DAB, og da DAB blev til DAB+. Og senest i forbindelse med regeringens medieudspil, hvor der var lagt op til at slukke for FM-signalet senest i 2021.

Ældre Sagen mener, at det er for tidligt at slukke for FM-båndet. I forvejen er det svært at få overblik over de forskellige radiokanaler, og hvor man kan tilgå dem – og med en lukning af FM-båndet vil en stor befolkningsgruppe risikere at blive hægtet helt af radioen.

Det er derfor godt, at forslaget om at lukke FM-båndet ikke kom med i den endelige medieaftale, som i stedet viderefører målsætningen fra den forrige medieaftale. Dermed kan det først komme på tale at overveje at lukke FM-båndet, når mindst 50 procent af radiolytningen sker digitalt. 

Læs også: Danskerne foretrækker FM-radio

Bedre information om adgang til kanaler

Der er behov for mere gennemsigtighed i placeringen af kanaler, og hvordan man benytter dem. Både public service-kanaler og leverandører af distributionsteknologi har et ansvar.

Et ansvar for både at informere mere letforståeligt og målrettet om, hvordan man får adgang til de forskellige kanaler, og ikke mindst hvor man finder dem igen, når de bliver omlagt.

Læs også: Digitalisering presser retssikkerhed

Sidst opdateret 10.08.2020