Alle - såvel digitale som ikke-digitale - skal selv kunne holde kontakt til de offentlige myndigheder.

Digitalisering

Alle skal selv kunne være i kontakt med det offentlige

Ældre Sagen arbejder for, at alle - såvel digitale som ikke-digitale - selv skal kunne holde kontakt til de offentlige myndigheder.

Mange ældre har kastet sig ud i den digitale verden og bruger NemID og e-Boks. Men cirka 224.000 personer over 65 år er ikke på internettet. For dem er digitaliseringen en barriere for selv at kunne holde kontakten til det offentlige. 

Ældre Sagen har fokus på, at ældre borgere ikke må føle sig nødsaget til at skulle lade andre overtage kontakten blot for at opfylde kravet om digital kommunikation. 

Ældre skal have ret til selv at klare kontakten med det offentlige længst muligt, mener Ældre Sagen.

Læs også: Bedre muligheder for digitale fuldmagter

It-kurser og åbne datastuer

På digitaliseringsområdet støtter og styrker Ældre Sagen ældres it-færdigheder via kurser og  lokale it-frivillige.

I Ældre Sagen er der ca. 2.300 it-frivillige, der landet over hjælper med at klæde ældre på til at kunne blive digitale. De frivillige underviser i digitalisering via it-kurser, åbne datastuer og it-hjælp i eget hjem. 

Læs også: Ældre bruger den bærbare

Hensyn til it-parathed

Politisk arbejder Ældre Sagen for, at digitaliseringen tager hensyn til ældres forskelligartede it-parathed, færdigheder og livssituationer. 

Ældre, der ikke kan anvende digitale løsninger, skal fortsat have mulighed for at modtage papirbreve fra det offentlige. Ligesom det skal være muligt fortsat at ringe til eller møde op på det lokale kommunekontor.

Læs også: Fritagelse for Digital Post

 

Sidst opdateret 02.01.2018