Mental sundhed

Styrk din mentale sundhed og stå stærkere

Hold hjernen i form

Ligesom din krop skal holdes i form, skal din hjerne også motioneres og holdes i form, når du kommer op i årene. Og det er ikke nok at løse sudoku hver dag. Tværtimod faktisk. Få gode råd til hjernegymnastik.

 

Hjernen ændrer sig hele livet. Antallet af hjerneceller stiger meget, når vi er børn. Især forbindelserne mellem hjernecellerne øges, når vi er 0-3 år og 10-13 år. Altså i perioder, hvor vi lærer mange nye ting.

Når du bliver ældre, er det disse forbindelser mellem hjernecellerne, der især forsvinder og svækkes. De forbindelser, vi ikke bruger, skærer vores hjerner nemlig væk gennem vores liv, hvilket er praktisk for al det unødvendige, vi har tillært os.

Men det betyder også, at der er plads til at lære nyt, når du bliver ældre. Og det er vigtigt at lære nyt for at holde din hjerne i form.

For både antallet af hjerneceller og antallet af forbindelser mellem dem forsvinder nemlig gradvist.

Læs også: Sådan klarer du forandringer

Nyt, nyt, nyt

Det er en rigtig god idé at gøre nye ting, som du aldrig har prøvet før, hver dag.

  • Gå en ny vej hjem og se nye ting.
  • Tilbered mad, du ikke har smagt før.
  • Gør rent på en anden måde derhjemme.

Kort sagt – lav om i hverdagsrutinerne.

Deltag i Ældre Sagens aktiviteter. Du kan for eksempel møde andre i strikkeklub, værksted, stavgang eller seniordans.Opsøg ny viden og nye oplevelser

Sørg også for ny inspiration. Prøv kræfter med it, selvom det er svært. Hør noget andet musik, end du er vant til. Tal med et menneske ved busstoppestedet, der ser anderledes ud end dig selv. Sørg for at se teater eller få andre kulturelle oplevelser, som kan udfordre din hjerne og udvide din horisont.

Det vil holde din hjerne og dine hjernecelleforbindelser på tæerne.

Kend symptomerne på Alzheimers og andre former for demens

Hvad så med Sudoku?

Sudokuer er en fin beskæftigelse, men det alene er ikke afgørende for, om forbindelserne imellem hjernecellerne forbliver aktive. 

Husk fysisk aktivitet – hver dag

En halv times fysisk aktivitet om dagen er nok, siges det. Men mentalt skal der mere til. Flere gange i løbet af dagen skal du gøre noget nyt.

Heldigvis er der uendelig mange muligheder. Lav et eventuelt et lille projekt ud af det sammen med din ægtefælle eller ven – det kan der kun komme sjov ud af.

Læs også: Tips til motion når du bliver ældre

Fysisk aktivitet medfører en lille stigning i antallet af hjerneceller og forbindelserne imellem dem – dvs. tabet af dem bliver mindre.

Din hjerne er en plasticitet. Den kan øge sin form og funktionalitet, hvis du stiller nye krav til den.

Derfor skal du sørge for nye fysiske udfoldelser hver dag. Slå kolbøtter, gå baglæns gennem stuerne, bind sko med pandebåndet ned for øjnene. Mulighederne er mange. 

Kun din fantasi – og din måske utrænede hjerne – sætter grænserne.

Derfor er det din opgave at provokere din hjerne og drille den i form.

Læs også: Styrk hjernen med bordtennis

Du kan udvikle hjernen hele livet

Løbet er ikke kørt, fordi du har rundet 50. Bare rolig. Der er meget, du kan gøre for at holde din hjerne skarp, så du også kan lære nye ting, når du bliver ældre.

Når du udfordrer de små grå og holder dig i fysisk form, vedligeholder du hjernens spændstighed. Samtidig nedsætter du risikoen for at få sygdomme, der nedsætter hjernens funktionsevne.

Læs artiklen: Kan jeg undgå demens?

HER FÅR DU 9 TIPS TIL AT HOLDE HJERNEN FRISK


1. Lyt til musik

Det er stimulerende at lytte til musik. Musik øger blodtilstrømningen i hjernen, og det aktiverer flere forskellige områder af hjernen. Lyt til baggrundsmusik, mens du klarer de huslige pligter. Sæt dig ned og lyt aktivt til musikken.

2. Spil musik

Det er endnu bedre at spille musik. Det øger koncentrationsevnen at spille musik og synge. Du aktiverer de steder i hjernen, der har at gøre med følelser, motorik og kreativitet.

3. Tal med mennesker

En god diskussion holder hjernen frisk. Du aktiverer også de områder af hjernen, der har med følelser, motorik og følelser at gøre, når du taler. Ligesom når du spiller musik eller synger. Jo mere du er aktivt med i samtaler og diskussioner, jo mere holder du hjernen skarp.

4. Lær et fremmedsprog

Det er næsten det bedste, du kan gøre for at holde hjernen frisk. Det er bevist, at mennesker der behersker to sprog har en skarpere hjerne, end mennesker der kan ét sprog. Du styrker hjernen, hvis du bruger et fremmedsprog.

Det samme gælder, hvis du går i gang med at lære et nyt sprog. Det er aldrig for sent at lære et nyt sprog. Og der er masser af muligheder på aftenskole og kurser på nettet.

5. Pump hjernevægte

Læsning, krydsord, sudoku, bridge, skak og aktiverende radio- og tv-programmer er styrketræning for din hjerne. Når du sætter hjernen på prøve, øges spændstigheden i hjernen, og det er med til at holde den skarp. Spil sjove spil, der styrker hjernen.

6. Bevæg dig

Daglig fysisk aktivitet er et godt middel til at styrke hjernen. Det betyder for eksempel, at du med mindst 30 minutters daglig motion, hvor du bliver lettere forpustet, kan forbedre din koncentrationsevne, indlæring og hukommelse.

Samtidig får du mindre risiko for at udvikle sygdomme som depression og demens. Bliv inspireret til nye måder at dyrke motion på

7. Sov godt

Sørg for en god nattesøvn. Syv-otte timers søvn om natten er godt for hjernen. Under søvnen repeterer du, hvad du har beskæftiget dig med i løbet af dagen. Jo bedre du sover, desto mere kan du huske af det, du har lært.

8. Ryst op i rutinerne

Skift de daglige rutiner ud. Kør en anden vej til eller fra arbejde eller supermarkedet. Udfordr dine føle- og duftsanser. Køb en buket blomster et sted, du ikke plejer at komme. Eller besøg Botanisk Have og prøv et par dage senere at genkalde dig nogle af de mange fantastiske duftindtryk.

9. Spis guf for hjernen

Groft, friskt, grønt og økologisk. Det er kodeordene for en god hjerne-kost. Resultater kræver træning Husk at ændringerne i hjernens struktur ikke kommer på en nat. Så hold fast i din nye træningsform.

Hvis du virkelig vil forstærke din korttidshukommelse, kræver det systematisk fitness-træning af hjernen cirka et kvarter hver dag, og at du hele tiden udfordrer din hjerne ved at bryde rutinerne.


Kilde: Troels W. Kjær, hjerneforsker og professor i neurologi ved KU samt overlæge ved Sjællands universitetshospital.

Sidst opdateret 19.03.2021