Bliv medlem
Søg på www.aeldresagen.dk

Kost

Kost, krop og alder

Spis sundt og klimavenligt med de 7 kostråd

Nu skal kostrådene ikke længere kun gøre dig og din krop sundere. De 7 nye kostråd, der erstatter de tidligere 10 kostråd tilbage fra 2013, skal også gøre vores allesammens klode sundere.

Godt for vægten og mod livsstilssygdomme

Hvis du følger de 7 nye kostråd, vil din krop få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Er du over 65 år, er det dog også vigtigt, at du får nok bælgfrugter, fisk, kød, æg, nødder og mejeriprodukter.

Det vil også gøre det nemmere for dig at holde en sund vægt, og du nedsætter risikoen for livsstilssygdomme som fx hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og kræft.

Læs mere om kost

Sundt for krop og klima

Med de 7 kostråd spiser du samtidigt klimavenligt og er med til at nedsætte CO2-udledningen.

I følge Fødevareministeriet er ting, der er sunde for os, også gode for klimaet.

Det skyldes, at produktionen af fødevarer medfører udledning af drivhusgasser. Det er det, man kalder fødevarernes klimaaftryk.

Jo flere drivhusgasser produktionen udleder, desto højere er en fødevares klimaaftryk – og jo højere klimaaftrykket er, desto dårligere er det for klimaet.

Kød – og især okse- og lammekød – har et højt klimaftryk. Derfor er det godt for klimaet, hvis du spiser flere grøntsager og mindre kød.

De nye officielle kostråd er en del af regeringens ambition om at reducere klimaaftrykket med 70 procent frem mod 2030.

Kostrådene gælder for de fleste

Størstedelen af den danske befolkning kan med fordel følge kostrådene.

Kostrådene gælder dog ikke for børn under 2 år, småtspisende ældre samt personer, som har en sygdom, der stiller særlige krav til maden.

Desuden skal gravide, ammende og personer over 65 år følge supplerende råd. Det gælder også personer, der ikke spiser fisk, kød eller mejeriprodukter.

Læs supplerende kostråd for +65 på www.altomkost.dk

Læs mere om de 7 kostråd på www.altomkost.dk

De 7 officielle kostråd – godt for sundhed og klima  
  • Spis planterigt, varieret og ikke for meget
  •  Spis flere grøntsager og frugter
  •  Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk
  •  Spis mad med fuldkorn
  •  Vælg planteolier og magre mejeriprodukter
  •  Spis mindre af det søde, salte og fede
  •  Sluk tørsten i vand

Download pdf-fil med en A4-plakat med kostrådene til at printe og hænge op


Kilde: Fødevarestyrelsen

Sidst opdateret 15.11.2022