Træn din hjerne og hold dig skarp.

Hjernen

Træn din hjerne

Du skal yde en større indsats for at holde din hjerne frisk, end du behøvede som yngre. For at holde dig skarp, skal du udfordre din hjerne hver dag.

En 80-årig hjerne kan sagtens være næsten lige så aktiv som en yngre hjerne. Hjernen går ikke i stå, bare fordi den bliver ældre. Men når du bliver ældre, skal du yde en større indsats for at holde hjernen frisk, end du behøvede som yngre. Lige som med kroppen, har hjernen brug for sund kost og motion.

I afsnittene herunder får du gode råd til, hvordan du passer på din hjerne og bliver knivskarp.

Dovenskab er hjernens fjende

Hjernens største fjende er dovenskab. Alderen er ingen trussel mod din hjerne. Det er sygdom og inaktivitet derimod.

Derfor skal du udfordre din hjerne dagligt for at holde den frisk. Når du undersøger nye ting, lærer nyt og får oplevelser, du ikke er vant til, udfordrer du hjernen, samtidig med det giver dig mere energi.

Sudoku og kryds og tværs er styrketræning for hjerner. Du styrker din hukommelse, din evne til at lære nyt og modvirker demenssygdom, hvis du hver dag aktiverer din hjerne på nye måder.

Du kan udvikle hjernen hele livet

Løbet er ikke kørt, fordi du har rundet 50. Bare rolig. Der er meget, du kan gøre for at holde din hjerne skarp, så du også kan lære nye ting, når alderen ikke længere er, hvad den har været.

Når du udfordrer de små grå og holder dig i fysisk form, vedligeholder du hjernens spændstighed. Samtidig nedsætter du din risiko for at få sygdomme, der nedsætter hjernens funktionsevne.

Læs artiklen: Kan jeg undgå demens?

Her får du 9 tips at holde din hjerne frisk

  1. Lyt til musik
    Det er stimulerende at lytte til musik. Musik øger blodtilstrømningen i hjernen, og det aktiverer flere forskellige områder af hjernen. Lyt til baggrundsmusik, mens du klarer de huslige pligter. Sæt dig ned og lyt aktivt til musikken.

  2. Spil musik
    Det er endnu bedre at spille musik. Det øger koncentrationsevnen at spille musik og synge. Du aktiverer de steder i hjernen, der har at gøre med følelser, motorik og kreativitet.

  3. Tal med mennesker
    En god diskussion holder hjernen frisk. Du aktiverer også de områder af hjernen, der har med følelser, motorik og følelser at gøre, når du taler. Lige som når du spiller musik eller synger. Jo mere du er aktivt med i samtaler og diskussioner, des mere holder du hjernen skarp.

  4. Lær et fremmedsprog
    Det er næsten det bedste, du kan gøre for at holde hjernen frisk. Det er bevist, at mennesker, der behersker to sprog har en skarpere hjerne end mennesker, der kan et sprog. Du styrker hjernen ekstra, hvis du bruger et fremmedsprog. Det samme gælder, hvis du går i gang med at lære et nyt sprog. Det er aldrig for sent at lære et nyt sprog. Og der er masser af muligheder på aftenskole og kurser på nettet.

  5. Pump hjernevægte
    Læsning, krydsord, sudoku, bridge, skak og aktiverende radio- og tv-programmer er ren og skær styrketræning for din hjerne. Når du sætter hjernen på prøve, øges spændstigheden i hjernen, og det er med til at holde den skarp. Spil sjove spil, der styrker hjernen.

  6. Bevæg dig
    Daglig fysisk aktivitet er et godt middel til at styrke hjernen. Det betyder for eksempel, at du med mindst 30 minutters daglig motion, hvor du bliver lettere forpustet, kan forbedre både din koncentrationsevne, indlæring og hukommelse. Og samtidig får du mindre risiko for at udvikle sygdomme som depression og demens.

    Bliv inspireret til nye måder at dyrke motion på


  7. Sov godt
    Sørg for en god nattesøvn. Syv-otte timers søvn om natten er godt for hjernen. Under søvnen repeterer du, hvad du har beskæftiget dig med i løbet af dagen. Jo bedre du sover, desto mere kan du huske af det, du har lært.

  8. Ryst op i rutinerne
    Skift de daglige rutiner ud. Kør en anden vej til eller fra arbejde eller supermarkedet. Udfordr dine føle- og duftsanser. Køb en buket blomster et sted, du ikke plejer at komme. Eller besøg Botanisk Have og prøv et par dage senere at genkalde dig nogle af de mange fantastiske duftindtryk.

  9. Spis guf for hjernen
    Groft, friskt, grønt og økologisk. Det er kodeordene for en god hjerne-kost.

    Læs artiklen: Guf for din hjerne 

Resultater kræver træning

Husk at ændringerne i hjernens struktur ikke kommer på en nat. Så hold fast i din nye træningsform. Hvis du virkelig vil forstærke din korttidshukommelse, kræver det systematisk fitness-træning af hjernen i cirka et kvarter hver dag, og at du hele tiden udfordrer din hjerne ved at bryde rutinerne.

Viden om hjernen

Hvad har din hjerne tilfælles med vejnettet i Los Angeles? Og hvorfor er den så glad for lilla mad? Hvorfor er samvær med andre så godt for de små grå?
Få gode råd til, hvordan du holder hjernen frisk.

Viden om hjernen

Sidst opdateret 20.10.2017