Corona

Gode råd fra Ældre Sagen

Hverdagen under corona kan give os følelsen af ensomhed

Coronavirussen har ændret vores hverdag, og det gør, at vi kan opleve følelsen af ensomhed.

Coronavirussen har vendt vores hverdag på hovedet, og vi har i et stykke tid ikke kunne gøre de ting, vi plejer.

Vi får ikke familiebesøg, eftermiddagskaffen bliver drukket alene frem for med naboen, og vores faste hverdagsaktiviteter, som den ugentlige badminton og bogklub, er aflyst.

Vi er afkoblet fra familie og venner, og det er helt okay at savne dem og vores normale hverdag. Det er vi mange, der gør.

Afsavnet gør, at vi kan føle os ensomme, og følelsen bliver forstærket af, at vi ikke kender slutdatoen på situationen. Men det er vigtigt at huske på, at coronavirussen er midlertidig, og det bedste du kan gøre er at acceptere den nye, midlertidige hverdag og gøre den så god som mulig.

Vi bliver påvirket forskelligt

COVID-19 påvirker os forskelligt, og der er forskel på, hvordan du bliver påvirket i forhold til fx din nabo.

Sundhedsstyrelsen opdaterer løbende deres retningslinjer på deres hjemmeside i takt med pandemiens udvikling, og det er vigtigt at holde sig opdateret derinde.

Det er nu slået fast af Sundhedsstyrelsen, at den enkeltes sundhedstilstand vægter højere end alder, selv om alder også er en selvstændig risikofaktor – ifølge Sundhedsstyrelsen for mennesker over 70 år og især for de ældste over 80 år. Det betyder, at du skal se på din egen situation og træffe beslutninger ud fra den, og hvis du er i tvivl, så tag en snak med din praktiserende læge om det.

Accepter din nye hverdag

Vi skal acceptere, at hverdagen er ændret, og vi skal skabe nye gode rammer, for det er vigtigt, at vi passer på os selv i den her tid. Det kan du gøre ved at sørge for at have en struktur og have fokus på krop og sind. Sørg for at spise sundt og motionér i det omfang, du kan.

Læs også: 3 øvelser du kan lave i din stue

Vores mentale sundhed har en betydning for vores humør, og det er vigtigt at være opmærksom på det. Vores mentale sundhed afhænger af flere ting, og en af dem er mental aktivitet. Vi skal holde os mentalt aktive, og det kan du gøre ved at lave forskellige aktiviteter som fx læs en bog, løs en kryds og tværs eller læg et puslespil.

Der er masser af muligheder for at holde hjernen i gang, og du skal bare vælge det, som du synes er sjovest.

Selvom hverdagen unægtelig er forandret, skal vi prøve at gøre så meget af det, som vi gjorde før COVID-19. Ved at gøre det, så virker vores vante hverdag ikke så fjern, og det kan gøre det lettere at være i.

Hold kontakten

Det sociale spiller en stor rolle i forhold til ensomhed. Det er vigtigt at holde fast i vores sociale liv, så sørg for at ringe eller skrive sammen med venner og famile. Det kan også være en god idé at tale med dem om ensomhed og dele dine tanker med dem.

I kan vælge at ringe sammen over et videoopkald, da et billede kan give en bedre fornemmelse af at være sammen. Du kan også bruge et videoopkald til at være sammen med dine børnebørn. Over Facetime kan I gøre nogle af de ting, I normalt vil gøre som fx at læse bøger eller tegne sammen.

Læs også: Videoopkald - se den du taler med

 Hvis du savner nogen at snakke med, så kan du få en telefonven. En telefonven er en person, der ringer dig op og starter en samtale, og det kan være rart, hvis du savner selskab og nogen at vende tidens tanker og bekymringer med. Du kan også selv melde dig som frivillig og ringe en person op, som trænger til nogen at tale med. Der findes også andre muligheder for at gøre en frivillig indsats under coronakrisen.

Se her, hvordan du får en telefonven

Vær opfindsom med det sociale

Når det kommer til at holde liv i det sociale, så gælder det om at være kreativ og opfindsom.

Vi skal tænke i andre baner, men hvis vi gør det, så kan vi også finde på nye og anderledes måder at være sammen på.

Prøv at tage fat på de ting, du normalvis gjorde før corona situationen og se, om de ikke kan tilpasses eller erstattes af noget andet.

Hvis du fx fast hver mandag går til svømning sammen med andre, så kan I i stedet aftale at mødes til en gåtur.

Du kan også opsøge fællesskaber hjemmefra. På internettet findes der fx utallige grupper, hvor du kan dyrke din interesse sammen med andre. På den måde kan du være social hjemmefra.

Læs også: Find nye fællesskaber på internettet 

Husk det positive

Det er vigtigt at fokusere på det positive, for det kan hjælpe med at holde ensomheden nede. Find ud af hvad der gør dig glad i løbet af dagen og forsøg at holde fast i det, når savnet kommer.

Og allervigtigst skal du huske, at det ikke er for evigt, og at vi kommer tilbage til mere normale tilstande på et tidspunkt.

Sidst opdateret 13.05.2020