Corona

Gode råd fra Ældre Sagen

Gode råd om mental sundhed under corona

Få inspiration til en god hverdag, mens hverdagen er præget af corona og delvis nedlukning af Danmark..

Tiden med corona i Danmark er udfordrende for de fleste på den ene eller anden måde, og uvished og ændret eller manglende struktur kan påvirke trivslen og den mentale sundhed.

Men der er nogle ting, du kan gøre for at gøre hverdagen en smule lettere. 

1. Hold en normal døgnrytme

Prøv om du kan bevare din normale døgnrytme, selv om din hverdag måske har forandret sig. Jo mindre søvn du får, jo mere tilbøjelig er du til at bekymre dig og være ængstelig. 

Læs også: 5 gode råd til en bedre nattesøvn 

Du er bedre rustet mentalt til at klare udfordringer, hvis din krop er i balance, så fokuser på at tage vare på din krop.

2. Spis sundt og varieret

Så får du bedre energi og overskud til hverdagens udfordringer.

Læs også: Sund med de 10 kostråd

3. Hold dig fysisk aktiv

Fysisk aktivitet kan være mange ting fx havearbejde eller gymnastik på stuegulvet. Prioriter at komme ud og røre dig og få frisk luft dagligt, dagslys løfter humøret.

Læs også: Få inspiration til motion i naturen

4. Hold dig mentalt aktiv

Hold din hjerne i gang ved at lave forskellige slags aktiviteter. Hjernen er en muskel, og den skal stimuleres og trænes lige som resten af kroppen for at holde sig fit.

Læs, spil et spil, skriv dagbog, hør musik eller lav noget kreativt.

Læs artiklen: Hold hjernen i form

5. Skab struktur i hverdagen

Lav en plan eller et skema over aktiviteter for dagen eller ugen og indfør rutiner. Hvis du arbejder hjemme, så forsøg at arbejde i samme tidsrum, som du normalt gør.

6. Husk på, at du gør en forskel

Hold fast i, at du bidrager aktivt til at passe på udsatte borgere og sørger for, at Danmark hurtigere kan få corona på retur ved af holde afstand og blive hjemme.

Vær opmærksom på, hvor du kan støtte og hjælpe andre i din hverdag. 

Bliv telefonven

7. Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand

Ring til familie og venner, tal sammen over video og brug sociale medier.

Læs også: Sådan ser du den, du taler med 

8. Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer

Den uvante situation kan lægge pres på forholdet til dem, du nu er ekstra meget sammen med. Bær over med dig selv og andre, hvis I nogle gange taber tålmodigheden.

9. Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem

Begræns det tidsrum, du ser eller læser nyheder i. Vælg få pålidelige kilder til at få nyheder fra.

10. Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19

Husk, at sygdom skyldes virus, ikke personer. Coronavirus er meget smitsomt.

10. Pas på dig selv

Prøv at undgå dårlige vaner som uregelmæssig søvn, for meget alkohol eller rygning. Prioriter at gøre gode ting for dig selv. Når du passer på dig selv, kan du bedre passe på andre.

Læs også: Find dit træningsprogram på nettet

Flere gode råd til familie, venner og naboer

Sundhedsstyrelsen har samlet en række råd, der henvender sig til pårørende og hjemmepleje-personale.

Her er forslag til hvad kan man gøre, hvis man oplever en nærtstående - eller en nabo - der er meget alene, eller virker trist og bekymret.

Læs: Ældre og trivsel i en coronatid

 


Kilde: Sundhedsstyrelsen

Sidst opdateret 15.02.2021