Vi anbefaler, du spiser efter de ti kostråd. Også når du er oppe i årene.

Kost

Kost, krop og alder

Sund med de 10 kostråd

Fødevarestyrelsen anbefaler, du fortsætter med at følge de 10 kostråd, efter du er fyldt 65 år. Men mængden af protein får større betydning, når du kommer op i årene.

Fødevarestyrelsens ti kostråd gælder også for dig, der er over 65 år. Det er stadig lige vigtigt, at du får protein, kostfibre fx grøntsager, den sunde fedt og godt med motion.

Det, du skal være opmærksom på, når du kommer op i årene, er dit indtag af protein — og om du får motioneret nok.

Træning og protein bliver vigtigere med årene

I takt med at årene går, skal dine muskler i højere grad vedligeholdes. Derfor gælder det om at få træning på skemaet og protein på tallerkenen. Ellers kan musklerne svinde ind, og det bliver det sværere at klare sig selv og i det hele taget forblive rask og rørig.

Kun halvdelen af danskerne i alderen 65-75 årige, får den mængde protein, kroppen har behov for. Det viser en rapport fra DTU Fødevareinstituttet.

Se hvor meget protein du har brug for

Spiser du mindre end tidligere?

Hvis du ikke spiser så meget mad som tidligere, skal den mængde mad, du nu indtager faktisk indeholde lidt mere protein end tidligere og den samme mængde vitaminer og mineraler som før.

Det er altså fordelingen, du skal være opmærksom på. Du skal måske erstatte nogle af de mere kulhydratholdige madvarer med mere fisk eller fjerkræ.

De officielle 10 kostråd

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grønsager
  3. Spis mere fisk
  4. Vælg fuldkorn
  5. Vælg magert kød og kødpålæg
  6. Vælg magre mejeriprodukter
  7. Spis mindre mættet fedt
  8. Spis mad med mindre salt
  9. Spis mindre sukker
  10. Drik vand

Så meget skal du drikke

Hvis du ikke automatisk bliver tørstig i løbet af dagen, kan du bruge Fødevarestyrelsens rettesnor på, at du skal drikke 1-1½ liter væske om dagen. Og det behøver ikke at være vand det hele - det kan fx ske ved at drikke et glas frugtjuice, ½ liter mager mælkeprodukt og resten som vand.

Hvis du sveder på grund af varmen eller fysisk aktivitet, har diarré eller kaster op, har du brug for mere væske end normalt.

Vitaminer og mineraler

Der gælder særlige anbefalinger vedrørende vitaminer og mineraler til dig, der er over 65 år. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du får et tilskud af D-vitamin og calcium for at forebygge fald og knoglebrud.

Supplement til De officielle Kostråd for 65+

Fødevarestyrelsen har lavet et supplement til den 10 officielle kostråd for dig, der er over 65 år.

Hvis du er syg eller såkaldt småtspisende, kan der gælde nogle andre behov. Hvis du er i tvivl, er det en god idé at kontakte din læge.

Læs Fødevarestyrelsens supplement til de officielle kostråd for +65

 

Sidst opdateret 08.08.2019