Søg på www.aeldresagen.dk
Logo

Tre nye initiativer mod digital svindel

Ældre Sagen kæmper for, at befolkningen – især ældre – skal beskyttes bedre mod digital svindel. Nu er flere nye initiativer vedtaget.

I Ældre Sagen arbejder vi for at beskytte dig og andre mod de svindelnumre, der bliver mere og mere udbredte.

Det gør vi bl.a. sammen med flere samarbejdspartnere – herunder Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Teleindustrien, Digitaliseringsministeriet og Erhvervsministeriet.

Tre nye initiativer vedtaget

I slutningen af 2023 lancerede vi de første initiativer mod digital svindel som en del af et stort samarbejde. Nu har vi sammen med de øvrige parter vedtaget yderligere tre initiativer, der skal modvirke digital svindel:

  • Filtrering af SMS’er:
    • Der indføres en firewall, der automatisk sorterer SMS’er med tegn på svindel fra. Det betyder, at du vil få færre falske beskeder på din telefon.

  • Udvidet beskyttelse mod spoofing ved fup-opkald:
    • Når svindlere udgiver sig for at ringe fra et dansk nummer, vil den nye beskyttelse gøre det sværere for dem at gennemføre deres fupopkald.

  • Phishing-beskyttelse i MitID:
    • MitID får et ekstra sikkerhedslag, som advarer dig, hvis du forsøger at logge ind på en falsk udgave af MitID, for eksempel via en phishing-hjemmeside.

Baggrund for initiativerne

Politiet modtog over 35.000 anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet i 2023. Det er 30 procent flere end året før.

Mange af anmeldelserne handler om svindel via falske SMS’er og fupopkald, hvor svindlerne udgiver sig for at være fra banken eller politiet.

Tak for din støtte

Din støtte som medlem af Ældre Sagen er med til at gøre en forskel i vores indsats mod digital svindel. Vi er glade for, at vi har opnået konkrete fremskridt, og vi fortsætter kampen for at forbedre dine rettigheder og styrke din digitale sikkerhed.

Flere detaljer

Via linkene herunder kan du få mere viden om digital svindel, samarbejdet og de tre nye indsatser.

Alle skal selv kunne være i kontakt med det offentlige

Både digitale som ikke-digitale danskere skal selv kunne holde kontakt til de offentlige myndigheder.
Læs hele mærkesagen om digitalisering

Sidst opdateret 12.12.2024