Træn din hjerne og hold dig skarp.

Hjernen

Træn din hjerne

Hold hjernen i form

Ligesom din krop skal holdes i form, skal din hjerne også motioneres og holdes i form, når du kommer op i årene. Og det er ikke nok at løse sudoku hver dag. Tværtimod faktisk. Få gode råd til hjernegymnastik.

Hjernen ændrer sig hele livet. Antallet af hjerneceller stiger meget, når vi er børn. Især forbindelserne mellem hjernecellerne øges, når vi er 0-3 år og 10-13 år. Altså i perioder, hvor vi lærer mange nye ting.

Når du bliver ældre, er det disse forbindelser mellem hjernecellerne, der især forsvinder og svækkes. De forbindelser, vi ikke bruger, skærer vores hjerner nemlig væk gennem vores liv, hvilket er praktisk for al det unødvendige, vi har tillært os.

Men det betyder også, at der er plads til at lære nyt, når du bliver ældre. Og det er vigtigt at lære nyt for at holde din hjerne i form.

For både antallet af hjerneceller og antallet af forbindelser mellem dem forsvinder nemlig gradvist.

Læs også: Sådan klarer du forandringer

Nyt, nyt, nyt

Det er en rigtig god idé at gøre nye ting, som du aldrig har prøvet før, hver dag.

  • Gå en ny vej hjem og se nye ting.
  • Tilbered mad, du ikke har smagt før.
  • Gør rent på en anden måde derhjemme.

Kort sagt – lav om i hverdagsrutinerne.

Deltag i Ældre Sagens aktiviteter. Du kan for eksempel møde andre i strikkeklub, værksted, stavgang eller seniordans.Opsøg ny viden og nye oplevelser

Sørg også for ny inspiration. Prøv kræfter med it, selvom det er svært. Hør noget andet musik, end du er vant til. Tal med et menneske ved busstoppestedet, der ser anderledes ud end dig selv. Sørg for at se teater eller få andre kulturelle oplevelser, som kan udfordre din hjerne og udvide din horisont.

Det vil holde din hjerne og dine hjernecelleforbindelser på tæerne.

Kend symptomerne på Alzheimers og andre former for demens

Hvad så med Suduko?

Sudukoer er en fin beskæftigelse, men det alene er ikke afgørende for, om forbindelserne imellem hjernecellerne forbliver aktive. 

Husk fysisk aktivitet – hver dag

En halv times fysisk aktivitet om dagen er nok, siges det. Men mentalt skal der mere til. Flere gange i løbet af dagen skal du gøre noget nyt.

Heldigvis er der uendelig mange muligheder. Lav et eventuelt et lille projekt ud af det sammen med din ægtefælle eller ven – det kan der kun komme sjov ud af.

Læs også: Tips til motion når du bliver ældre

Fysisk aktivitet medfører en lille stigning i antallet af hjerneceller og forbindelserne imellem dem – dvs. tabet af dem bliver mindre.

Din hjerne er en plasticitet. Den kan øge sin form og funktionalitet, hvis du stiller nye krav til den.

Derfor skal du sørge for nye fysiske udfoldelser hver dag. Slå kolbøtter, gå baglæns gennem stuerne, bind sko med pandebåndet ned for øjnene. Mulighederne er mange. 

Kun din fantasi – og din måske utrænede hjerne – sætter grænserne.

Derfor er det din opgave at provokere din hjerne og drille den i form.

Læs også: Styrk hjernen med bordtennis

 


Kilde: Troels W. Kjær, hjerneforsker og professor i neurologi ved KU samt overlæge ved Sjællands universitetshospital.

 

Læs historier og få viden om hjernen hos Peter Lund Madsen

Bliv en frisk 100-årig: 5 tips

Over 1000 danskere er over 100 år gamle. Og flere af os kan se frem til, at fejre 100-års fødselsdag. Men hvad skal der egentlig til, for at holde sig frisk, når vi når så langt?

Viden om hjernen

Sidst opdateret 19.02.2018