Regler for god tone i Ældre Sagens sociale medier

I Ældre Sagens sociale profiler ønsker vi en god tone, så vi opnår en fri og konstruktiv debat, hvor alle kan komme til orde, og hvor vi viser hensyn til hinanden i debatten.

På de sociale medier ønsker vi i Ældre Sagen at sætte emner til debat, som er relevante for vores medlemmer og brugere.

Ældre Sagen er til stede med en profil i en række social medier: 

Vi bliver også selv klogere af debatten med og mellem vores brugerne, fordi den giver os værdifuld information om, hvad der rører sig i jeres liv og i samfundet.  

Sådan deltager du i debatten

Når du deltager i debatten i en af Ældre Sagens sociale profiler, så er der nogle regler, vi beder dig overholde.Besøg Ældre Sagen på Facebook

På den måde sikrer vi os, at vi får en god og konstruktiv debat i en god tone, hvor vi tager hensyn til hinanden og vores forskellige holdninger, så alle kan være med. 

Det er faktisk ret simpelt:

  • Vis hensyn til hinanden
  • Tal pænt
  • Vær konstruktiv og hold dig til emnet
  • Lad være med at nedgøre andre eller deres holdninger

Du er selv ansvarlig for dit indlæg. Det skal være drevet af respekt for hinanden og må ikke være anstødelige over for grupper eller enkel personer (hverken pga. køn, handicap, seksuel orientering, race eller religion mm.).

Få gode råd til at holde den gode tone på sociale medier

Det tillader vi ikke

Vi accepterer ikke indlæg, der er nedladende, afsporer debatten, chikanerer andre, er hadefulde, spam eller indlæg skrevet af falske profiler.Besøg Ældre Sagen på Twitter

Det er heller ikke tilladt at bruge Ældre Sagens sociale profiler til kommercielle opslag, til at reklamere for et produkt, en virksomhed eller for et politisk parti. 

Vi forbeholder os derfor ret til at skjule eller slette indlæg, som:

  • overtræder vores regler eller er i strid med dansk lovgivning 
  • har karakter af spam
  • er chikane mod navngivne personer eller genkendelige personer eller indlæg
  • er skrevet af en falsk profil
  • er kommercielle eller er reklame

Vi forbeholder os også retten til at blokere en bruger uden varsel, hvis denne bryder reglerne gentagende gange eller groft.

Sådan svarer vi

Vi får ofte kommentarer på vores opslag. Og vi bestræber os på at besvare indlæg rettet som spørgsmål til Ældre Sagen inden for 24 timer, dog ikke i weekenden.

Vi overvåger også løbende, hvad der bliver kommenteret op og skrevet.

Hvis du støder på noget, som du mener, er i uoverensstemmelse med retningslinjerne, så er du meget velkommen til at sende os en besked.

- Tak, fordi du taler pænt, når du deltager i debatten.

Etik for brug af Ældre Sagens sociale medier

Når du er bruger af et af Ældre Sagens sociale medier og deltager aktivt i debatten med kommentarer og indlæg, så skal du være opmærksom på, at du deltager med din egen private profil.

Du kan selv indstille, hvilke oplysninger andre skal kunne se om dig i dine profilindstillinger.

Du skal også være opmærksom på, hvilke oplysninger du deler med andre, når du kommenterer eller  videndeler i en debat.

Vi anbefaler, at du kun giver de personlige oplysninger, der er nødvendige.

Vi fraråder, at du lægger personlige eller fortrolige oplysninger ud i debatten på vores Facebookside, i en Facebookgruppe eller på andre sociale medier.

I debatten passer vi bedst muligt på vores brugere og holder løbende øje med, at tonen er inden for vores retningslinjer. Men selv i et lukket forum, som fx en lukket Facebookgruppe, kan vi ikke garantere, at data ikke vil kunne slippe ud eller bliver kopieret af en anden bruger.

Hvis vi skulle være så uheldige at opleve misbrug af nogen art, vil den pågældende bruger blive fjernet fra gruppen uden varsel.

Ældre Sagen monitorerer løbende dialogen og holder øje med, at dialogen sker i en god tone og inden for vores retningslinjer for den gode tone. 

Hvis du vil vide mere om Ældre Sagens markedsføringsaktiviteter på Facebook, så kan du læse vores privatlivspolitik på https://www.aeldresagen.dk/privatlivspolitik

 

Sidst opdateret 22.06.2021