Lempelse af krav til forudgående information til visse behandlinger
For Ældre Sagen er det afgørende, at implementeringen af digitale løsninger og digital kommunikation i sundhedsvæsenet sker med mennesket i centrum. Målet skal være at skabe værdi for patienterne. Derimod er en begrundelse med henvisning til effektivisering problematisk.
Derfor mener vi, at eventuelle ændringer i reglerne for mundtlig information skal være centreret om et patientbåret ønske. Desuden skal det være sundhedsfagligt forsvarligt. Derfor skal der forud for en beslutning om benytte skriftlig information være etableret et kendskab til patientens forudsætninger for at forstå denne. Dette er afgørende for ikke at sætte patientsikkerheden over styr.
Vi mener desuden, at skriftlig patientinformation altid skal være et tilbud og aldrig en pligt, og den skal i alle tilfælde være suppleret med en adgang til, at patienten undervejs har mulighed for at vælge mundtlig information til, ligesom der skal være tydelig information om adgangen til, hvor og hos hvem den mundtlige information kan indhentes.