Forsøg med selvvisitation til madservice
Ældre Sagen mener, at der er gode takter i lovforslaget, som åbner for forsøg med selvvisitation til madservice i de tre velfærdsaftalekommuner på ældreområdet. Dermed fjernes noget af det kommunale bureaukrati, som i årevis har hersket på ældreplejeområdet. Muligheden for selvvisitation kan foregå ved en digital selvbetjeningsløsning. Det er positivt, at det i lovforslaget indskærpes, at kommunerne skal være opmærksomme på både at yde vejledning om selve tilbuddet og om tilmeldingen. Det er også positivt for ikke-digitale borgeres retssikkerhed, at lovforslaget fastslår, at kommunerne skal foretage konkrete og individuelle vurderinger af ikke-digitale borgeres behov for madservice og bevilge dette tilbud.
Tilbuddet om selvvisitation kan begrænses ved, at kommunerne fastsætter aldersgrænser. Ældre Sagen mener, at aldersgrænser skal undgås, og vores udgangspunkt er ”personen frem for alderen”. Ydelser, som fx madservice, skal derfor tildeles efter behov og ikke efter en bestemt alder. Et kriterie om alder kan efter Ældre Sagens opfattelse medføre aldersdiskrimination. Ældre Sagen mener derfor, at det skal være behovet for madservice og evnen samt lysten til at kunne selvvisitere sig, der til enhver tid skal gå forud for rigide aldersgrænser.
Ældre Sagens budskab er stadig, at kommunal ældrepleje skal skabes ved at sætte ældres behov i centrum. Det er svækkede ældre, der skal sættes fri - ikke kommunerne.