Formandsundersøgelsen
Teknologisk Institut har for Ældre Sagen i 2021 gennemført en omfattende undersøgelse af hvordan alle de frivillige formænd oplever deres formandskab og de udfordringer de syntes er forbundet hermed. Undersøgelsens analyse med bilag, kan hentes nederst i denne artikel.
Formandsundersøgelsen er, ligesom den forrige i 2016, gennemført som en kvalitativ og kvantitativ undersøgelse. Den kvantitative del af undersøgelsen omfatter størstedelen af alle formænd i Ældre Sagen fordelt på formænd for lokalafdelinger, koordinationsudvalg og distrikter.
Svarprocenterne for de tre grupper formænd er henholdsvis 76%, 69% og 90% (dvs. 9 ud af ti), hvilket giver statistisk sikkerhed og medfører at data kan anvendes til at udtale sig generelt om formændene i Ældre Sagen.
Formandsarbejdet tager mange timer
Ligesom i 2016 oplever formændene, især lokalbestyrelsesformændene, at de arbejder mange timer for sagen. I interviewene fortæller mange, at formandsposten svarer til at have et deltidsjob på 20-30 timer om ugen.
Tilsvarende tilkendegiver 58% af lokalbestyrelsesformændene ifm. spørgeskemaundersøgelsen, at arbejdsbyrden som formand er ’alt for stor’ eller ’stor’, mens 85% svarer at tidsforbruget er en ’stor’ eller ’meget stor’ udfordring for deres formandsarbejde.
Omfanget af formandsarbejdet er større end forventet
De fleste lokalformænd synes, at omfanget af formandsarbejdet er større end de havde regnet med inden de blev formand.
En delvis forklaring hertil er, at der mangler personer med ressourcer i bestyrelsen, der kan overtage opgaverne. Det får nogen til at foreslå, at der skal arbejdes mere med at forberede både bestyrelsesmedlemmer samt næstformænd og formænd på de opgaver, de kommer til at stå over for.
Flere næstformænd
Samtidig viser 2021 undersøgelsen at lokalbestyrelsesformændene i større udstrækning end i 2016 har fået næstformænd som de kan delegere arbejdsopgaver og ansvar til. Det er et indsatsområde der er blevet arbejdet med efter 2016, og det ser ud til at have båret frugt, selvom der fortsat er behov for at arbejde med delegering og arbejdsfordeling i bestyrelsen og mellem formand og næstformand.
Desuden oplever formændene i 2021 at bestyrelsesarbejdet fungerer fornuftigt på trods af at mange oplever et stort arbejdspres.
Koordinationsudvalgene fungerer
Et andet område hvor der er sket fremgang vedrører koordinationsudvalgene, som ser ud til nu at være anerkendt bredt blandt formændene. Mens de også har været udsat for forstyrrelser og nedlukninger i forbindelse med Corona-pandemien, ser det ud til, at de har fundet en måde at samarbejde og ikke mindst fungere på.
I 2016 undersøgelsen var der en del forvirring om koordinationsudvalgets funktion og opgaver.
Sekretariatet understøtter formandsarbejdet
I forhold til støtte fra sekretariatet oplever formændene generelt, at sekretariatet er serviceorienteret, altid parat med støtte og rådgivning, og at der i sekretariatet sidder kloge folk som kan give dem politisk pondus. Der kommer mange gode ideer og forslag fra Snorresgade, ’for de har jo tid til at sidde og tænke på udvikling’ – som en lokalbestyrelsesformand udtrykker det.
Samtidigt står det frit for de lokale afdelinger, om og hvilke af sekretariatets forslag de magter og ønsker at arbejde videre med.