Vi har fået MobilePay på kontoret.

Se installations og brugervejledning her.

Telefon nr. til MobilePay  59139

Velkommen til brug af MobilePay

 

 

Velkommen til vores lille kursus der handler om sådan bruger du MobilePay .

 

Jeg hedder Peder Kähler og i dag skal vi se på følgende muligheder:

 

  • Opsætning af MobilePay Privat app
  • Hvordan sender jeg penge?
  • Hvordan deler jeg en regning?
  • Hvordan kan jeg bede en anden om at sende penge til mig?
  • Hvordan ser jeg mine overførsler?
  • Hvordan betaler jeg i butikker?  
  • Hvordan betaler jeg på nettet?
  • Jeg har glemt min kode, hvad gør jeg?
  • Kan jeg fortryde en overførsel?
  • Hvorfor er penge, jeg har overført, ikke kommet frem/Hvorfor har jeg ikke modtaget penge, der er sendt til mig?
  • Hvorfor kommer mine kontakter ikke frem, eller de er forkerte?
  • Jeg får ikke en besked/notifikation når jeg modtager penge. Hvad skal jeg gøre for at slå det til?
  • Jeg får en fejlmeddelelse. Hvad gør jeg?

 

 

 

Opsætning af MobilePay Privat app

 

Download MobilePay-appen til din smartphone eller din tablet. Du kan downloade appen i App Store til IPhone og iPad, i Google Play Store til Android og i Windows Phone Store til Windows Phone.

  • Åbn MobilePay-appen og vælg ’Opret ny bruger'.
  • Indtast dit mobilnummer.
  • Indtast dit fulde navn (som det står på dit gule sygesikringsbevis) og CPR nummer
  • Indtast email.
  • Indtast oplysninger om dit betalingskort.
  • Indtast kontonummer.
    MobilePay kan brugeres af alle uanset bank
  • Vælg en firecifret personlig kode. Det er vigtigt, at du vælger en helt unik kode, som ingen andre kender, og som du ikke bruger andre steder.
  • Bekræft din firecifrede kode.
  • Du er nu klar til at bruge MobilePay.

Vil du senere bruge MobilePay fra en ny mobil, skal du downloade appen igen, vælge ”Log på (eksisterende bruger)”, og herefter bekræfte din MobilePay med den aktiveringskode, du vil modtage via sms. Dette gælder også, hvis du ved en fejl er kommet til at slette MobilePay-appen.

 

 

               Hvordan sender jeg penge?

 

Det er nemt at sende penge med MobilePay.

  • Log på MobilePay
  • Indtast det beløb, du vil overføre.
  • Vælg en modtager fra dine kontakter på telefonen eller indtast et telefonnummer.
  • Tryk ’næste’.
  • Indtast eventuelt en besked til modtager.
  • Træk pilen til højre for at sende pengene af sted.

Har modtageren ikke MobilePay, får du tilbudt at sende et tip til almindelig sms-takst. Pengene bliver på din konto, indtil modtager har registreret sig. Hvis modtager ikke registrerer sig inden for 30 dage, annullerer vi din overførsel.

 

 

 

Hvordan deler jeg en regning?

 

Du kan bruge MobilePay til at dele en regning, hvis du f.eks. har været på café med vennerne. Regningen kan deles lige over, eller splittes op, så alle betaler for præcis det, de har fået.
Sådan gør du:

  • Log på MobilePay
  • Tryk på knappen ’Del’.
  • Indtast regningens fulde beløb.
  • Tilføj de personer, du vil dele regningen med - du kommer automatisk selv med i regnestykket.
  • Tryk ’Næste’.
  • Beløbet deles nu ligeligt mellem jer alle.
  • Hvis der er nogen, der skal betale mere end andre, kan du ændre på individuelle beløb ved at trykke på dem.
  • Indtast evt. en besked.
  • Træk pilen mod højre for at sende alle anmodninger.

Alle du deler beløbet med, modtager en besked i deres MobilePay, som de kan godkende eller afvise. Herefter kan du se på aktivitetslisten i MobilePay, om pengene er sendt, eller om din anmodning er blevet afvist.

 

Hvordan ser jeg mine overførsler?

 

Du kan se alle overførsler under 'Aktiviteter' i MobilePay.
Sådan gør du:

iOS og Android

  • Log på MobilePay.
  • Tryk på ikonet, der ligner et ur med en rund pil omkring.
  • Du ser nu alle de overførsler, der er gennemført, og du kan se alle de overførsler og anmodninger, der venter.


Windows Phone

  • Log på MobilePay.
  • Klik på de tre prikker nederst på skærmen.
  • Vælg 'Aktiviteter'.
  • Vælg den type aktivitet, som du ønsker at se ved at bladre imellem siderne.

 

Hvordan betaler jeg i butikker?

Butikker har mulighed for at tilbyde betaling med MobilePay via to løsninger. Du skal enten betale via butikkens telefonnummer (ofte små virksomheder) eller betale via kasseintegration (ofte supermarkeder eller større butikskæder).

Betaling via butikkens telefonnummer
For at betale til butikkens telefonnummer indtaster du blot beløbet og sender pengene til det nummer, der står anført på butikkens MobilePay-skilt. Vis herefter kvitteringen til kasseassistenten og få godkendt betalingen.

Betaling via kasseintegration
Skal du betale med MobilePay via kasseintegration, tager du mobilen frem ved kassen.
Sådan gør du:

  • Log på MobilePay.
  • Hold telefonen mod MobilePay-ikonet ved kasseapparatet.
  • Når alle dine vare er kørt igennem, kommer beløbet frem i din MobilePay og skal du godkende betalingen.
  • Træk pilen mod højre for at godkende betalingen.


Bluetooth eller NFC

Før du kan gennemføre betalingen, skal du have slået trådløs kommunikation til på din smartphone: Bluetooth, hvis du har iPhone og NFC, hvis du har Android eller Windows Phone. Tjek om du er klar ved at klikker på ikonet for trådløs betaling i øverste højre hjørne (MobilePay-ikonet med 2 trådløs-signaler).

QR-kode
Hvis du har problemer med Bluetooth eller NFC, kan du i stedet gøre brug af den QR kode, der er på MobilePay-boksen ved kassen. Sådan gør du:

  • Log på MobilePay.
  • Tryk på ikonet for på ikonet for trådløs betaling i øverste højre hjørne.
  • Tryk på QR ikonet nederste på skærmen og scan koden.
  • Godkend betalingen ved at trække pilen mod højre.

 

Hvordan betaler jeg på nettet?

 

Når du skal betale med MobilePay på nettet, skal du først sikre dig, at dit kort er aktiveret til nethandel.
Der er ikke nogen beløbsgrænser, når du betaler med MobilePay i en netbutik.

Aktivér dit kort til nethandel
Sådan gør du:

  • Log på MobilePay
  • Gå i menuen og vælg 'Indstillinger.
  • Aktivér 'Brug MobilePay til nethandel'.

Betal med MobilePay i netbutikker
Sådan gør du:

  • Foretag dine indkøb på hjemmesiden og udfyld dine oplysninger som du plejer.
  • Vælg MobilePay, når du skal betale, og indtast det mobilnummer som du har tilknyttet MobilePay.
  • Tjek om beløb og modtager er korrekt.
  • Du modtager herefter en besked fra MobilePay på din mobil.
  • Log MobilePay.
  • Træk pilen mod højre for at godkende betalingen.
  • Du får nu en kvittering fra MobilePay og en besked på hjemmesiden om, at købet er godkendt.

Bemærk. Du skal ikke sende penge til et mobilnummer, når du betaler med MobilePay i en netbutik.

 

 

 

Jeg har glemt min kode, hvad gør jeg?

 

Har du glemt din kode, kan du selv nemt selv lave en ny.
Sådan gør du:

  • Åbn MobilePay.
  • På log on-siden: Tryk på spørgsmålstegneti øverste højre hjørne.
  • Tryk på 'Glemt kode'.
  • Bekræft, at du ønsker en ny kode ved at taste ’Næste’.
  • Du modtager en aktiveringskode via sms, som sendes til din mobiltelefon (bemærk, at der kan gå op til nogle minutter, før koden kommer).
  • Indtast aktiveringskode.
  • Tryk OK.
  • Verificer dit kort ved at indtast de 4 sidste cifre på det kort, du har registreret i MobilePay.
  • Tryk OK.
  • Vælg en ny firecifret kode. Det er vigtigt, at du vælger en helt unik kode, som ingen andre kender, og som du ikke bruger andre steder.
  • Bekræft din firecifret kode.
  • Så er du klar igen.

Kan du ikke huske, hvilket kort du har registreret i MobilePay, skal du ringe til MobilePay support på tlf. 45 144 447

 

 

 

Kan jeg fortryde en overførsel?

Nej. Så snart du vælger 'Send penge', og du kan se, at overførslen er gennemført i din aktivitetsliste, kan du ikke fortryde. Vil du have pengene retur, skal du selv kontakte modtageren. Du kan evt. benytte MobilePay til at lave en anmodning til modtager.

Hvis overførslen derimod stadig står som 'Ventende' under 'Aktiviteter', kan du slette den.
Sådan sletter du en ventende betaling:

  • Åbn MobilePay
  • Klik på 'Aktiviteter'
  • Find den ventende overførsel på listen og klik på den.
  • Klik på ’Slet’-knappen i øverste højre hjørne.

Husk, at du selv har ansvaret for at kontrollere, at modtagers telefonnummer er korrekt, og at det er den rigtige person, du sender til, inden du vælger 'Send penge'.

 

 

Hvorfor har jeg ikke modtaget penge, der er sendt til mig/Hvorfor er penge, jeg har overført, ikke kommet frem?

 

 

Hvis begge parter er MobilePay-brugere, kan både du og modtager se overførslen under ’Aktiviteter’ i MobilePay med det samme.

Pengene bliver med det samme reserveret på afsenders konto, men det varierer, hvornår pengene bliver trukket fra kontoen og overført til modtagers konto. Oftest sker det med det samme, men der kan gå op til 4 dage.

Tjek om du har indtastet korrekt kontonummer i din MobilePay.

Hvis pengene ikke når frem, kan du tjekke, at pengene er sendt til den rigtige modtager.
Det ser du under ’Aktiviteter’ i MobilePay. Bemærk, at man ikke kan fortryde eller slette en MobilePay-overførsel, der allerede er gennemført. Er pengene ved en fejl overført til en forkert MobilePay-bruger, anbefaler vi, at du tager kontakt til modtageren, og beder personen om at returnere beløbet.
Du kan evt. benytte MobilePay til at lave en anmodning til modtager. Husk, at du selv har ansvaret for at kontrollere, at modtagers telefonnummer er korrekt, og at det er den rigtige person, du sender til, inden du vælger 'Send penge'.

Er pengene sendt til et nummer, der endnu ikke er tilknyttet MobilePay, vil de ligge som en ventende betaling. Er en betaling ventende, kan den slettes via 'Aktiviteter' i MobilePay. Du sletter betalingen ved at klikke på overførslen og trykke på ’Slet’-knappen i øverste højre hjørne.

 

Jeg får ikke en besked/notifikation når jeg modtager penge. Hvad skal jeg gøre for at slå det til?

 

Ved tilmeldingen til MobilePay bliver du spurgt, om du vil tillade, at MobilePay sender dig besked/notifikationer. Har du svaret 'Nej' til dette, sender vi ikke en besked/notifikation, når du fx modtager penge. Men du kan stadig se overførslerne i aktivitetsliste i MobilePay.
Ønsker du at modtage beskeder/notifikationer, skal du tillade at brug af pushbeskeder på din mobiltelefon
Sådan gør du:

iPhone

  • Åben 'Indstillinger' på din mobiltelefon.
  • Tryk på 'Meddelelser'.
  • Tryk på MobilePay på listen.
  • Slå 'Tillad meddelelser' til, og derunder slå 'Vis i meddelelsescenter' til.

Android

  • Åbn 'Indstillinger' på din mobiltelefon.
  • Tryk på 'Programmanager' eller 'Apps'.
  • Tryk på 'MobilePay' på listen.
  • Sæt markering i feltet 'Vis beskeder', 'Vis notifikationer' eller 'Vis underretninger'.

Windows Phone

  • Log ind på MobilePay, tryk de 3 små prikker i nederste højre hjørne.
  • Vælg indstillinger.
  • Slå 'Notifikationer' til.

 

 

Hvorfor er der en blå prik ved menuen, når jeg er logget på MobilePay?

Når vi har nye funktioner i MobilePay, viser vi en blå prik ved menuen. Klik på menuen og find den blå prik ud for det område, hvor der er ny funktionalitet og du kan læse mere.

 


Kan man overføre penge til en norsk eller finsk MobilePay-bruger?

Nej, det er ikke mulig at overføre penge til en norsk eller finsk MobilePay-bruger.

 

 

 

 

1. januar 2017 – Peder Kähler

 

 

Sidst opdateret 03.01.2019