Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Forretningsorden

Vedtaget af bestyrelsen på møde d. 12. januar 2023

Lokalbestyrelsens møder, dagsorden og referat

  1. Mødehyppigheden besluttes umiddelbart efter årsmødet. Lokalbestyrelsens møder fastlægges et år frem. Planlagte møder i lokalbestyrelsens kan ændres ved beslutning på et bestyrelsesmøde. Møderne kan efter beslutning i lokalbestyrelsen afholdes som fysisk møde, som digitalt møde eller som telefonmøde.
  2. Bestyrelsen har et formandskab, bestående af formand, næstformand og sekretær. Formandskabet tilrettelægger bestyrelsesmøderne. Formandskabet kan træffe beslutninger i hastesager mellem de enkelte bestyrelsesmøder. Finder Formandskabet det nødvendigt at træffe sådanne hastebeslutninger, skal de drøftes og besluttes på det førstkommende bestyrelsesmøde.
  3. Bestyrelsesmøderne tilrettelægges med hovedpunkterne, orientering, drøftelse og beslutninger. Beslutningerne skal formuleres og vedtages handlingsorienteret, så de snarest muligt kan sættes i værk. Enkelte møder/eller en del af mødet, kan også organiseres som temamøde
  4. Dagsordenen dannes af formandskabet. Punkter til dagsordenen tilsendes formanden senest 10 dage før mødet og optages på dagsordenen, hvis punktet er et bestyrelsesanliggende. Tvivlsspørgsmål forelægges lokalbestyrelsen. Punkterne kan suppleres med bilag, som udsendes sammen med dagsordenen. Mødeindkaldelsen består af en dagsorden med angivelse af tid, sted og forventet varighed. Indkaldelse til bestyrelsesmøder sendes på mail fra sekretæren til lokalbestyrelsens medlemmer og suppleanter senest 7 dage før afholdelsen af bestyrelsesmødet.
  5. Ekstraordinært bestyrelsesmøde med motiveret dagsorden indkaldes, hvis formanden eller mindst tre medlemmer ønsker det.
  6. Møderne ledes af en mødeleder, som vælges ved sidste mødets slutning, eller ved det aktuelle møde, hvis fravær af den valgte mødeleder.
  7. Suppleanter og andre udenfor lokalbestyrelsen kan efter beslutning i bestyrelsen deltage i bestyrelsesmøderne uden stemmeret.
  8. Afbud meddeles formanden hurtigst muligt.
  9. Bestyrelsesmødet er beslutningsdygtigt, når indkaldelsen er udsendt, som besluttet i punkt 1, og når over halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne inkl. enten formanden eller næstformanden er tilstede. En enig fuldtallig lokalbestyrelse kan frafalde varslet af dagsorden og optage punkter på dagsordenen.
  10. Beslutninger, som kræver afstemning, træffes ved almindeligt stemmeflertal blandt de afgivne stemmer. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
  11. Alle beslutninger skrives til referat, referatet udsendes til mødedeltagerne senest syv dage efter mødet, referatet godkendes på næste møde, underskrives formand og sekretær og opbevares i lokalafdelingen.

Økonomi 

  1. Lokalafdelingens økonomi behandles på alle bestyrelsesmøder. Kassereren afrapporterer aktuelle indestående i pengeinstitut, udgifter og indtægter siden sidst.
  2. Lokalbestyrelsen kan drøfte og beslutte et årligt budget, som følger regnskabsåret.
  3. Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i drøftelser og i beslutninger i sager, hvor bestyrelsesmedlemmet kan have en økonomisk egeninteresse i sagens udfald. Dette gælder bestyrelsesmedlemmets egne interesser, og interesser for personer tæt knyttet, f.eks. via slægtskab.

Godtgørelse og gaver

  1. Lokalafdelingens beslutninger vedr. godtgørelse til bestyrelsesmedlemmer, suppleanter og andre frivillige træffes 1 gang årligt på bestyrelsesmøde og føres til referat.
  2. Bestyrelsesmedlemmer og suppleanters deltagelse i aktiviteter og arrangementer uden egenbetaling drøftes 1 gang årligt på bestyrelsesmøde og føres til referat. Vedr. rejser og ture følges vejledning i Håndbog for bestyrelser og frivilligledere.
  3. Kørselsgodtgørelse følger Landsforeningens bestemmelser, og det drøftes, om der er en bagatelgrænse. (Opdateres forår 2023)
  4. Der føres inventarliste over lokalafdelingens ejendele af kassereren, og det fremgår af inventarlisten, hvor lokalafdelingens ejendele befinder sig. Det pointeres at udstyr ejet af lokalafdelingen, såsom pc`er, printere og andet udstyr tilbageleveres ved ophør af den frivillige rolle.
  5. Lokalbestyrelsen beslutter og reviderer årligt, hvem der skal have opmærksomhed ved mærkedage, og på hvilket niveau indenfor rammerne af Ældre Sagens etiske retningslinjer. Beslutningen føres til referat.
  6. Lokalbestyrelsen drøfter en gang årligt sammenhængen mellem lokalbestyrelsens økonomiske dispositioner og Ældre Sagens etiske retningslinjer.

Lokalafdelingen Amager2300 

 

  1. Det er bestyrelsens ansvar at sikre dokumentation for afdelingens drift, i form af registrering af alle aktiviteter og frivilliges roller.

Kommunikation 

  1. Alle tilstræber en god og positiv atmosfære med respekt for alle mødedeltageres tid og mening.
  2. Det er formanden, som udtaler sig på vegne af lokalbestyrelsen.
  3. Lokalbestyrelsen behandler oplysninger og data fortroligt, og følger Ældre Sagens retningslinjer for behandling af personoplysninger.
  4. Lokalbestyrelsen anvender Ældre Sagens navn, logo og designlinje.

Sidst opdateret 12.02.2023