Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Årsberetning 2022

Denne skriftlige beretning bliver på årsmødet fulgt op med en kort mundtlig beretning.

Beretning om Amager2300s virke 2022/23

 

Bestyrelsen [alle præsenteres] har siden sidste årsmøde år afholdt 7 bestyrelsesmøder og et todages seminar - på kursus- og konferencecenteret Klinten i Rødvig på Stevns. 

2022 blev heldigvis ikke så turbulent som de to foregående år. Vi lykkedes med at indfri vores egne forventninger på det socialhumanitære område (Besøgstjenesten, Tryghedsopkald og Generationsmødet). Interessen for at engagere sig som frivillig i Besøgstjenesten og i Tryghedsopkald er dog stadig mindre end før Corona. Hvad Generationsmødet angår er vi i projekt Superkræfter underleverandør af frivillige læse- og regnevenner til Den boligsociale helhedsplan: Amagerplanen; og da både Amagerplanen og skolerne kom op i omdrejninger i løbet af åretlykkedes det os at følge med. På generationsmødet er vi, hvad antal aktive frivillige angår, nu flere frivillige end vi nogensinde har været. 

 

Sårbarhed 

Som alle andre lokalafdelinger fik vi også vores andel af opgaven med at udmønte regeringens sårbarhedspakke efter Corona. Vi arrangerede 5 forskellige udflugter, der samlet gav 244 deltagere gode oplevelser. Til disse udflugter benyttede vi ikke Ældre Sagens normale tilmeldingssystem. Vi havde bl.a. sendt invitationer til Peder Lykke Centeret, Kofoeds Skole, Sløjfen, Drop-In. Og vi oplevede at billetterne blev revet væk. Udflugterne gik til: Den Blå Planet/Kystens Perle, Willumsens Museum/Gerlev Kro; Dyrehavsbakken/Cirkusrevyen og 2 x Fyrskib XI til Tapas eller til et møde med skuespiller, samtidsatirøse, forfatter Anne Marie Helger.

Forud­sæt­­ningen for at kunne deltage i et sårbarhedsarrangement var, at deltagerne definerede sig selv som tilhørende målgruppen. Fra lokalafdelingens side tog vi deltagernes beslutning ad notam. 

Vores turledere havde store oplevelser undervejs, og samlet set kan det konkluderes, at disse fem udflugter har skærpet bestyrelsens blik for betydningen af at arrangere oplevelser for en målgruppe, hvor kravet om medlemskab af Ældre Sagen var fraværende. At formålet med sårbarhedspakken fra regeringens side primært var at understøtte den nationale oplevelsesindustri efter Corona skal nævnes. Vi er parate til at træde til, hvis vi bliver spurgt en anden gang.
At kunne medvirke i realiseringen af Sårbarhedspakken; at kunne give sårbare gode oplevelser, samtidig med at et sårbart erhverv understøttes, flugter nærmest en til en med Ældre Sagens vision om at vise handlekraft, så Danmark bliver et bedre samfund at blive ældre i.  

 

Aktivitets- og arrangementsudvalget

Det var dette udvalg, som arrangerede de fem sårbarhedsudflugter. Det var en særlig opgave. Udvalgets primære opgave er skabe gode oplevelser for medlemmer og frivillige. Der arrangeres foredrag, tilbydes underholdning og ture, rejser og udflugter. Aktivitetsniveauet i 2022 var, i forhold til tidligere år, exeptionelt højt. Det blev, ud over de 5 sårberhedsarrangementer, til i alt 14 arrangementer med over 600 deltagere. Se listen på denne hjemmeside.

 

Motion og Sundhed

Samlet set har skønsmæssigt 300 medlemmer og ikke-medlemmer deltaget i motions- og sundhedsaktiviteter i 2022. Der er ikke medlemskrav og deltagerregistrering på fodboldholdene og på stavgang på Amager Fælled. 

Vores to Træn-dig-glad stolegymnastikhold kørte og kører for fuld kraft. Både Else Christensens og Palle Kummerfeldts hold er fuldtegnede; der er 35 på venteliste. 

Linedance startede sæsonen op med to holdledere: Annie Christensen og Marianne Horn. Marianne afbrød samarbejdet og har nu etableret sig som selvstændig danseinstruktør. Mariannes ophør skabte nogen uro, og i en periode usikkerhed for om vi kunne fortsætte. Rutinerede dansere, Marianne Lytoft, Inger Ehlers og Karin Rokvist trådte til og kørte holdet videre til det lykkedes at engagere en ny instruktør Mie Møller Olesen, som vi ser frem til at samarbejde med i de kommende år.

Aktivitetscentrene Hørgården og Bomi-Parken har endnu ikke erklæret sig parate til at invitere os indenfor til styrketræningsaktiviteter. 

Usikkerheden omkring vores mulighed for at bruge Københavns kommunes lokaler i Prismen, Sundbyøsterhallen og Hal C. faldt på plads inden sommerferien. Vores ønsker blev imødekommet. Vi har brugsret til lokalerne frem til sommeren 2024.
Den samlede betaling til kommunen for at bruge lokalerne i 2022 blev 16 tus.kr. 
Januar 2024 åbner kommunen for en ny ansøgningsrunde, for perioden august 2024 – juni 2026.

   

Lokal indflydelse 

Vi har i 2022 fastholdt den gode dialog og det gode samarbejde med København Kommunes lokale aktiviteter på Amager. Vi bidrager med alt vi kan i kampen mod ensomhed. Desværre lykkedes det ikke at få et fælles spis-sammen arrangement op at stå i uge 45. Men det lykkedes i uge 17. Sammen med Hjemmeplejen på Amager er vi i fuld gang med planlægningen af arrangementerne i år i ugerne 17 og 45 i år

Vi deltager med interesse og engagement i alle aktiviteter og arrangementer der så småt er ved at omkalfatre grænserne mellem de professionelle og os i civilsamfundet.  

På vores 2 dages seminar bekræftede vi hinanden i, at Amager2300 ikke engagerer sig i opgaver og roller der i dag udføres af professionelle medarbejdere; men vi er både lyttende, nysgerrige og engagerede i forhold til udviklingen i den overordnede velfærdssamtale i samfundet. 

På seminaret opdaterede vi vores Grundfortælling, som sammen med Ældre Sagens overordnede strategi-og handleplan sætter rammen for lokalafdelingens arbejde.

Vi er så heldige at bestyrelsen på bestyrelesmøderne opdateres på hvad der måtte være relevant i forskellige eksterne fora, hvor bestyrelsesmedlemmer er repræsenteret. 

John Møller Jørgensen sidder som suppleant i Lokaludvalg Amager Øst
Peder Blom sidder i Ældrerådet.
Marianne Helms sidder i Samordningsudvalget for Hvidovre og Amager Hospital.
Dorthe Thorbech har haft plads i Passagerrådet.
Det lykkedes ikke i 2022 at få skabt fast kontakt til vores valgte medlem i lokaludvalg Amager Vest.

På de indre linjer i Ældre Sagen er
Dorthe Thorbech og Palle Skov medlemmer af KOU, som er fællesudvalget for de fem lokalafdelinger i København. KOUs officielle navn er Ældre Sagen København.
Dorthe blev på det konstituerende møde valgt som næstformand. Dorthe er nu formand.
Palle blev i april valgt som formand for Ældre Sagens distrikt 10, der omfatter alle lokalafdelinger i Københavns, Frederiksberg og alle kommunerne i det gamle Københavns Amt – i alt 21 lokalafdelinger.
Marianne Helms blev valgt til medlem af Ældre Sagens regionale sundhedsudvalg for Region Hovedstaden, som en af fire valgte fra distrikt 10. Udvalget har i alt 8 medlemmer. Fire fra distrikt 9 og 4 fra distrikt 10.

   

IT og teknologi

Ældre Sagens direktør Bjarne Hastrup udgav i 2022 bogen Senior Cool. Bogen er, som Bjarne Hastrup skriver, skrevet på baggrund af 40 års arbejde med ældre og seniorer. Fra bogens kapitel om ‘Livet med den nye teknologi’ citerer jeg et enkelt afsnit, som taler direkte ind i vores arbejde med at hjælpe og bistå medlemmerne og andre med de udfordringer som mødet med og brugen af teknologien medfører. Bjarne Hastrup skriver:

Vi skal finde vores rolle i den teknologiske fremtid. Vi skal udnytte mulighederne for bedre pleje og omsorg, frigøre personaleressourcer fra tunge løft og ensformige jobs og sikre menneskeligt samvær samt en tilværelse, der giver mening i en stort set ustyrlig teknologisk udvikling. Det kræver, at de mange af os, der kan følge med, forstår, støtter og hjælper andre. Aldrig har der været mere brug for digitale pårørende og digitale frivillige end nu. Og aldrig har der været mere brug for digital uddannelse og digital dannelse til det danske folk. Vi står over for at kunne skabe enten en meget bedre digital tilværelse eller en digital tilværelse, der bliver uudholdelig for mennesker.”
(Bjarne Hastrup: Senior Cool, Gyldendal 2022, pag. 193)

 

Der har i 2022 været fuld gang i vores to IT-Café tilbud i Holmbladsgade om mandagen og på Hørgården om tirsdagen. Mellem 5 og 10 henvender sig hver uge for at få hjælp. Det er et gratis tilbud, og man skal ikke være medlem af Ældre Sagen. Samlet set har vores frivillige hjulpet skønsmæssigt mellem 3 og 4 hundrede i løbet af året. 

IT-Tema om overgangen fra NemID til MitID fortsatte i 2022 frem til maj måned. I efteråret blev tilbudt temamøder om Sikkerhed generelt, Alment om Apps, Om sundhedsapps og om SMS og MMS.
Disse tilbud fortsætter i 2023 og meget gerne i udvidet form. 

  

Kontoret 

Året begyndte med en annoncering om indskrænkning af kontorets åbning til tre ugentlige dage; men i løbet af meget kort tid lykkedes det at engagere en ny kontorfrivillig Vibeke Lemche Schouw, som efterfølgende i efteråret har trådt ind som leder af korpset, da Marga Bokelund ønskede at blive fritaget for posten. Vi er fortsat 4 faste frivillige og 2 vikarer. Vi er meget bevidste om, at det skal være muligt at købe billetter til vores aktiviteter og arrangementer både ved fysisk fremmøde på kontoret og online. I praksis styres det ved at sætte alle billetter til salg på kontoret og samtidig sætte 50% af billetterne til salg online. Der har været enkelte situationer, hvor der kun har været interesse for at købe online.  

I juni bemærkede Keld Lybke, at der var nogle tomme lokaler, der kunne lejes i Holmbladsgade 73. Måneden efter måned indgik vi erhvervslejekontrakt med A/B Solgården med leje fra 1. august. Månedlig husleje kr. 12.000, som pristalsreguleres fra medio 2023. Vi opsagde samtidig lejemålet i Holmbladsgade 62. Der var seks måneders opsigelse. H73 er på 90 m2; H62 var på 54m2. Huslejen i H62 var kr. 7.500. Altså næsten samme udgift pr. m2

Det var godt vi kunne disponere over begge lokaler i seks måneder. De første fire måneder blev brugt til en lang række af tilretninger og forbedringer. Det var Keld Lybke, Dan Jønsson og John Møller Jørgensen der trak det helt store læs, og uden jeres indsats var vi ikke kommet i mål. Tak 😊
Vi flyttede fra H62 til H73 den 1. december, hvor kontoret var ferielukket. Flere detaljer blev rettet til, og endelig, for en uge siden, kunne vi holde åbningsreception. Vi er meget, meget glade for vores nye lokaler; men vi er langt fra færdige med detaljerne.  

 

TAK 

Ved årskiftet 2022/23 er Amager2300 en lokalafdeling der betjener de knap 11.000 medlemmer af Ældre Sagen der bor i vores lokalområde. Vi er 123 engagerede frivillige hvoraf 15 udgør bestyrelse inklusive suppleanter og ikke at forglemme vores kasserer Vibeke Salmon som ønsker at koncentrere sig om denne opgave. På vegne af den samlede bestyrelse siger jeg dig en stor tak for indsatsen Vibeke. Også en stor tak til alle holdledere, til alle aktivitetsledere. Tak til alle frivillige. 

Og som sidste år slutter jeg med at rette en personlig tak til hele bestyrelsen, nuværende og afgåede medlemmer, for et godt konstruktivt, og udviklende samarbejde i 2022. Der er heldigvis meget at tage fat på i 2023 og i de kommende år.  

/Palle


Sidst opdateret 06.04.2023