Årsberetning 2020

Det er i dag lige knap et år siden jeg sidst stod og aflagde beretning. Det var beretningen for året 2019.

I dag gælder det beretningen for året 2020. Et år som for mig, ligger langt, langt væk, et år som var for længe siden.

Sidste tirsdag deltog jeg i Ældre Sagens delegeretforsamling 2020. Den foregik som altid på Nyborg Strand. Men varede i modsætning til sædvane kun én dag.

I sin mundtlige beretning tog landsformand Preben Staun udgangspunkt i Dronning Margrethes Nytårstale 2019, og pludselig var 2020 ikke så længe siden alligevel.

Et af hovedtemaerne dronningens tale var ’ENSOMHED’,

Dronningen sagde:

Ensomhed. Det er en følelse, som rammer mange. Det gælder ikke alene socialt udsatte, det gælder ældre mennesker, som ser deres ægtefælle og deres jævnaldrende falde fra – hvor blev de af, alle de, der fyldte hverdagen? Men det kan ligeså vel gælde børn og ganske unge mennesker. Hvem vil lege med mig? Hvem har jeg at snakke med? Ikke bare på Facebook, men rigtigt: ansigt til ansigt under fire øjne med en jævnaldrende eller med en, der er ældre, og som man kan betro sig til. En at dele sine tanker med.

Vi har brug for at tale sammen, også om ensomheden. Vi har brug for hinanden. Vi har brug for at få bekræftet, at vi betyder noget.”

Og det var næsten profetisk, for kort tid efter – den 24. februar 2020 – kom Covid-19 officielt til Danmark, og få uger efter, den 11. marts lukkede regeringen og sundhedsmyndighederne Danmark ned. Og det blev gradvist og for alvor tydeligt hvor alvorlig ensomheden er.

Ensomhed blev sammen med Corona de to faktorer, der blev styrende for næsten alt i bestyrelsens arbejde i 2020.

Det fremgår tydeligt af regnskabet som jeg derfor vælger at adressere allerede nu. Bestyrelsen havde lagt et ambitiøst aktivitets- og arrangementsbudget. Udgifter for 246 t.kr. og Indtægter for 230 t.kr.

Som det ses af regnskabet, blev årets arrangementsindtægt knapt 88 t.kr. og de tilsvarende udgifter blev 53 t.kr.

Vores aktiviteter gik i stå, og vores planlagte arrangementer blev udskudt eller aflyst - på nær vores tredages tur til Sort og grå Sol i Vadehavet. Den lykkedes det at få afviklet, mens covid-19 holdt en hvilepause.

Og den planlagte og forventede turbo på besøgstjenesten blev sat i stå. Amager2300s bidrag til og medvirken i Ældre Sagens landsdækkende ensomhedskampagne efter besøgsvenner og besøgsværter som blev afviklet i samarbejde med Codan, stoppede brat. Sådan som det skete over hele landet. Vi fik mange ønsker om at blive besøgsven; næsten igen om at blive vært.

Vores allerede eksisterende besøgstjeneste gik næsten i stå. Aktiviteter i Bomi-Parken og Hørgården stoppede helt. Generationsmødet/Superkræfter – vores mere end 30 frivillige læsemakkere for børn på Dyvekeskolen og på Peder Lykke Skolen, lukkede ned.

Vores meget populære motions- og linedance hold stoppede. Bridgespillet stoppede. Kontoret lukkede, og alle aktiviteter i vores lokaler i Holmbladsgade stoppede. Pokerspillet kommer ikke tilbage til Holmbladsgade i samme omfang som tidligere.

Ældre Sagens frivillige brænder for at gøre en god indsats; men det var ikke nemt at være frivillig i 2020.

Da det blev sommer, bredte en forsigtig optimisme sig. Måske vi kan starte op igen?

Palle Kummerfeldt og Else Christensen som er holdledere på vores to Træn-dig-glad Motionshold, som tilsammen har omkring 100 ugentlige deltagere i sæsonen fra oktober til maj, var indstillet på at imødekomme krav om afstand og holdstørrelse således at vi i stedet for 2 hold i 1,5 time udbød fire hold a 3 kvarter. Og disse fire hold nåede lige at komme i gang, da Danmark for anden gang blev lukket ned. Det var den 24. oktober.

2020 var et hårdt år for vores social-humanitære frivillige, som alle, på nær vores tryghedsopkaldere, har oplevet væsentlige indskrænkninger i deres virke. Det har, som Dronningen så fint adresserede det, været hårdt for alle som blev ramt af Ensomhed.

2020 var derfor også et håbløst år at være lokalredaktør i. Produktionstiden for ”DET SKER” er så lang, at indholdet i noget nær samtlige de seks numre, der udkom i 2020, var mere eller mindre uaktuelle, da det enkelte blad landede i vores postkasser.

I 2020 udsendte vi 23 lokale digitale nyhedsbreve. I slutningen af 2020 rundede vi mere end 10.000 medlemmer af Ældre Sagen med bopæl i vores lokalområde Amager Vest og Amager Øst. Amager2300 er en af landets største lokalafdelinger. Men kun godt 20% af medlemmerne abonnerer på vort digitale nyhedsbrev.

DET SKER er derfor fortsat et afgørende medie i kommunikationen med medlemmerne.

Lokalbestyrelsen, som består af

Dorthe, Jytte, Elsebeth, (FS) samt Dan, Marga, Jette, Susanne og Peder plus suppleanterne Marianne, Anton og Birgitte, mødtes uregelmæssigt i 2020. I et normalt år mødes bestyrelsen den første fredag i hver måned fra kl. 10-13. I 2020 lykkedes det at holde fire bestyrelsesmøder, tre telefonmøder og det konstituerende møde efter årsmødet i september.

I november blev Amager2300 opfordret til at deltage i et pilotprojekt MSOffice 365. Ældre Sagen har indkøbt licenser som det er hensigten at tilbyde frivillige aktivitetsledere i alle Ældre Sagens 215 lokalafdelinger. Vi sagde ja til at deltage, og systemet har siden december været og er tilgængeligt for alle bestyrelsesmedlemmer. Det er ikke os alle der har valgt at bruge det aktivt; med det er i sig selv et element i pilottesten. Pilottesten er afsluttet, og vi venter nu på Delegeretforsamlingen som til november ventes at træffe beslutning om MS Office 365 bliver Ældre Sagens digitale arbejdsplatform.

2020 var trods alt også et år, hvor nye aktivitetstilbud så dagens lys.

• Seniorfodbold for kvinder 65+
  • Floorball i Hal C
  • Studiegruppe i Slægtsforskning
  • Løbehold 5 eller 10 km

Sidst på året 2019 tog vi imod en invitation fra pleje- og aktivitetscenteret Hørgården, som efter om- og nybygning præsenterer sig som et meget attraktivt sted, ikke blot for beboere og medarbejdere, men som et nyt og spændende samlingssted for lokalområdet, for hele Amager2300. Plejecenteret inviterede som sagt Amager2300 til at oprette aktiviteter og afholde arrangementer på centret. Det lykkedes som det første at få et styrketræningshold op at stå. Og vi var langt med planlægningen af en større koncertbegivenhed da Covid-19 kom.

Også dette hold, denne mulighed, satte Covid-19 en stopper for, og lige nu fungerer Hørgården som delvis aflastningsressource indtil et nyt demenscenter er færdigbygget på grunden hvor Højdevang Sogns plejecenter lå.

Den populære IT-café i Hørgården lukkede også. Sidste nye er at caféen genåbnede i tirsdags!

2020 blev et usædvanligt år. Vi fandt gode gamle ord frem fra lageret - f.eks. ordet ’samfundssind’ og ‘fællesskab’

På godt og ondt blev 2020 året hvor vi genopdagede, pludseligt, uventet og kollektivt, at vi stadig kan mobilisere noget så fortrængt som mellemmenneskelig moral og anstændighed

Dér tonede pludselig selveste statsministeren og senere dronningen alvorsfuldt frem på skærmen og manede til ansvarlighed. Til at passe på hinanden og løfte en fælles opgave. Til at lide visse afsavn i en større sags tjeneste. Og vi gjorde det, ligesom i øvrigt så mange andre milliarder verden over. Vi tog opgaven på os, gjorde, hvad der blev sagt, og har overvejende haft det rigtigt godt med det.

Jeg vil på bestyrelsens vegne sige en stor tak til alle frivillige i Ældre Sagen, der bor i vores lokalområde Amager2300. Tak for vedholdenhed og for positivt engagement i et svært år. Tak til alle social-humanitære frivillige, tak til holdledere inden for motion og sundhed. Tak til vores kontorfrivillige, som mødte op, når vi kunne holde åbnet og som holdt ved selv om vi skulle holde lukket.

Sidst men ikke mindst min personlige tak til bestyrelsen for godt og effektivt samarbejde i 2020. Vi gjorde hvad vi kunne. Sammen styrede vi Amager2300 sikkert gennem ukendt farvand.

Det er alle frivilliges fortjeneste at Amager2300 kan gå ind i det nye år som en aktiv medspiller i den folkelige bevægelse, der med nærvær, indsigt og handlekraft arbejder for at flest muligt kan leve et godt liv hele livet. Vi vil, som der står i Ældre Sagens helt overordnede vision:  Hjælpe flere svage ældre mere.

Tak for ordet.

Sidst opdateret 12.02.2023