PR - nå ud til borgerne
Rådgivningen i Ældre Sagens sekretariat får ofte henvendelser fra personer, som hvor de enten selv eller deres pårørende har brug for en bisidder. Men mange ved slet ikke, at der er mulighed for at få hjælp af en bisidder fra Ældre Sagen i deres lokalmiljø.
Her på siden kan du hente materialer og få gode ideer til, hvordan I kan gøre opmærksom på jeres bisiddertilbud, så folk i jeres lokalområde ved, at I findes.
Tag kontakt til fagpersonalet
Flere af vores bisidderordninger har rigtigt gode erfaringer med at samarbejde med personalet fx på det lokale plejehjem eller i hjemmeplejen, visitatorer, sagsbehandlere eller andre. Hvis de møder en person, som kunne have brug for en bisidder, hjælper de med at videreformidle kontakten til Ældre Sagen. Med det resultat at bisidderne bliver brugt ofte.
Mange af de mennesker, som kunne have brug for jeres hjælp, vil I ikke nødvendigvis selv komme i kontakt med. Det gør derimod hjemmehjælperen, som kommer hos et ægtepar, der har svært ved at huske, hvad lægen sagde til konsultationen. Visitatoren der oplever, at fru Petersen har svært ved at sætte ord på, hvilke behov hun har ift. hjemmehjælp. Eller sagsbehandlerne på kommunen, der sidder med personer, som bagefter måske ikke helt har forstået, hvad der blev aftalt eller fik spurgt om det, de ville.
Hvis I virkelig skal nå ud til de mennesker, som har brug for jer, kan det derfor være en rigtig stor hjælp at samarbejde med fagpersonalet i jeres lokalområde. Det er ofte rigtigt godt givet ud at bruge noget krudt på at rette PR-arbejdet om jeres bisiddertilbud til dem – fra SoSu-assistenter til sagsbehandlere, forebyggende medarbejdere og demenskonsulenter til lægesekretærer, pårørendekonsulenter, læger, mm.
Folder og postkort spreder budskabet om bisidderne
Vi har lavet materiale om bisiddere, der er henvendt til dem, som har brug for hjælp af en bisidder. Materialet består af en folder og 3 postkort.
Folderne og postkortene kan I fx lægge hos lægen, på biblioteket, sundhedshuse, plejehjem, apoteker, sygehuse, borgerservice, m.m. – alle de steder, hvor der kommer folk, som kunne have brug for jer.
Det er også en rigtig god ide at tage en stak postkort og/eller foldere med, når I skal til møder med fagpersonalet for at fortælle om jeres bisidderordning, og hvad I kan hjælpe med. Det er rart for personalet at have noget, de kan give videre til dem, der kunne have brug for jer.
Både folder og postkort findes i 2 udgaver:
- Med Ældre Sagens logo - som vist her på siden
- Med Ældre Sagens og Røde Kors’ logo - til de lokalafdelinger, der lokalt samarbejde med Røde Kors om deres bisidderordning.
Materialet kan bestilles hos FrivilligService:
Lotte Holm, lho@aeldresagen.dk, tlf. 33 96 86 58
Per Jacobi, pj@aeldresagen.dk, tlf. 33 96 86 90
Klik for at gå til bestillingslisten på Frivilligportalen
Lokalavisen og Facebook
Udover Ældre Sagens hjemmeside og lokale blad, er det altid en god ide at gøre opmærksom på jeres bisiddertilbud i lokalavisen, lokalradio, eller lokal-tv. I kan tilbyde et interview med kontaktpersonen for bisidderne eller en af de andre bisiddere. Det kunne også være med én, som har brugt jer og har været glad for jeres hjælp. Det kan være en god ide at tage kontakt til de PR-frivillige i jeres lokalafdeling, som måske kan hjælpe med kontakter og ideer i forhold til den lokale presse.
Flere og flere byer eller lokalområder har deres egne Facebook-sider, hvor I også kan lave et opslag om jeres bisiddertilbud. Det kan være en måde at nå andre personer end dem, der læser lokalavisen eller hører lokalradio.
Husk også de andre tilbud i jeres lokalafdeling
Det kan også være en rigtig god ide at få et overblik over hvilke andre tilbud, der findes i jeres lokalafdeling, hvor de frivillige kunne have gavn af at vide, at der er bisiddere hos jer. Det kunne være fx være besøgsvennerne, spisevenner, motionsvenner, frivillige på plejehjem, hjælpende hånd, demensafløsere, pårørendecaféer.
Mange af dem vil møde mennesker, der selv eller sammen med deres pårørende, kunne have rigtig stor gavn af, at have en bisidder med, når de skal til en samtale på kommunen, hos lægen, får besøg af visitator til hjemmehjælp, mm. Men, de tænker måske ikke lige selv over, at deres lokalafdeling har dette tilbud og formidler det derfor ikke videre.
Hav derfor løbende kontakt til kontaktpersonerne for de andre frivillige tilbud hos jer, så de frivillige ved, at I findes og kan hjælpe med at videreformidle det til dem, de møder i deres frivillige virke.