Netværk viden og værktøjer i vågetjenesten
På netværksmødet blev det tydeligt, at der er mange måder at arbejde med synlighed og samarbejde på, og det kan være forskelligt, hvad der virker bedst i den enkelte vågetjeneste. På mødet fortalte lederne for vågetjenesten i hhv. Vejen og Vordingborg om, hvordan de samarbejder med plejehjem.
- Vågetjenesten i Vejen har et tæt samarbejde med det palliative team i Vejen kommune, som formidler tilbuddet om vågetjenesten til plejepersonalet og indimellem deltager på vågemøderne.
- Vågetjenesten i Vordingborg har udpeget to vågere til hvert område i kommunen, som 2 gange årligt besøger plejehjemmene, hilser på og husker personalet på at bruge vågetjenesten, når der er et behov.
Deltagerne havde også andre gode råd til at synliggøre vågetjenesten tilbud. Her er et udpluk:
- Personlig kontakt til personale mindst en gang om året.
- Omtale på plejehjemmenes hjemmesider, service-info og opslagstavler.
- Bliv et fast punkt på plejepersonalets personalet møder.
- Rundvisning på plejehjemmene med gruppe af nye frivillige.
- Hold møder i vågetjenesten på de forskellige plejehjem, så man bliver synlige for personalet.
- Brug eget netværk, til at få hul igennem til plejen.
D. 29. januar 2026 afholder endnu et online netværksmøde i samarbejde med Røde Kors. Temaet bliver: Det gode vågemøde – Hvordan skaber vi et stærkt fællesskab i vågegruppen? Tilmeldingslink kommer senere, men sæt kryds i kalenderen, hvis du vil med.
På frivilligportalen kan I læse mere om, hvordan I kan samarbejde med plejepersonalet og sikre, at jeres vågetjeneste bliver brugt. I kan bl.a. finde en PowerPoint som I kan tage udgangspunkt i, hvis I skal ud at fortælle om vågetjenesten.
Husk at I stadigvæk kan nå at bestille materialer til jeres vågetjeneste i år på www.frivilligshoppen.dk
Læs mere om samarbejde med pleje personale på Frivilligportalen