Mediation

Sidst redigeret den 15.01.2024

Som et godt alternativ til retssager kan parterne aftale at anvende mediation som en metode til at løse konflikten.

Mediation er en frivillig forhandlingsproces, hvor parterne, bistået og inspireret af en neutral person (mediator), selv finder frem til og tager ansvar for løsning af konflikten.

Mediator hjælper parterne med i fuld fortrolighed at drøfte sagen på en struktureret måde og med fokus på den egentlige problemstilling, men kommer ikke med forslag til løsning af konflikten.

Betaling sker efter aftale med mediator. Det er almindeligt, at parterne deles om betaling af honoraret. Flere forsikringsselskaber dækker omkostninger til mediation via en evt. retshjælpsforsikring. Se afsnit Rethjælpsforsikring under Rådgivnings- og Klagenøgle.

Ønskes kontakt til en mediator kan der rettes henvendelse til:

Mediationsinstituttet
tlf. 39 39 00 66
www.mediationsinstituttet.dk

Mediation i forbrugertvister
En tvist mellem en forbruger og en leverandør af en vare eller en tjenesteydelse, der ikke kan løses ved forhandling, skal først søges løst ved en konfliktløsningsproces (mægling), der foretages af Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet. Se afsnit Private klage- og ankenævn under Rådgivnings- og Klagenøgle.

Indhold hentes