Det offentlige forbrugerklagesystem samt private klage- og ankenævn

Sidst redigeret den 15.01.2025

Hvis man som forbruger er utilfreds med en vare eller et stykke arbejde, man har fået udført, er der forskellige klagemuligheder.

Det offentlige forbrugerklagesystem består af Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet, der behandler klager over forbrugerkøb på områder, der ikke er dækket af private ankenævn.

Nedenfor bringes en liste over forskellige private klage- og ankenævn. Er man i tvivl om, hvor en klage kan behandles, kan man også kontakte:

Forbrugerrådet Tænks Rådgivning
For medlemmer: tlf. 77 41 77 77, man-fre 9-15

Ikke medlemmer kan få rådgivning enten online eller ved henvendelse på mail via www.taenk.dk.

Rådgivningen svarer på forbrugerretlige spørgsmål fra private.

Forbrug.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver råd og vejledning til forbrugere og erhvervsdrivende om forbrugerretlige forhold via den offentlige forbrugerportal www.forbrug.dk, hvor der også findes oplysninger om private klage- og ankenævn.

Før man kan gøre brug af klage- eller ankenævn, skal man først have klaget til forretnings eller virksomheden og forsøgt at få en tilfredsstillende løsning.

Det anbefales at klage skriftligt til forretningen eller virksomheden og få svaret på klagen skriftligt, da det ellers kan være vanskeligt at bevise, at man har forsøgt at løse sagen direkte med modparten. På www.forbrug.dk findes skabeloner til klagebreve fra forbrugere til erhvervsdrivende.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet
Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet er uvildige klageinstanser under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som behandler klager over forbrugerkøb på områder, der ikke er dækket af private klage- eller ankenævn. Se godkendte klage- og ankenævn på forbrugerområdet nedenfor.

Forudsætningerne for at klage er som udgangspunkt

  • at varen eller ydelsen er købt til privat brug
  • at prisen for varen eller ydelsen er mindst 1.110 kr. (dog mindst 720 kr. for tøj og sko) og højst 100.000 kr.
  • at den, man handler med, er erhvervsdrivende og har fast forretningssted eller lignende i Danmark
  • at fejlen er opdaget inden for 2 år ved køb af varer og inden for 3 år ved køb af ydelser og bygningsmaterialer
  • at man har klaget til modparten, og at modparten helt eller delvist har afvist reklamationen eller undladt at svare inden for rimelig tid (fx 14 dage), især når man forgæves har rykket for svar.

En klage vil først blive søgt forligt gennem mediation (også kaldet mægling, læs mere under kapitlet Konflikløsning). Mæglingsteamet for Forbrugerklager indkalder til et mæglingsmøde. Det koster klageren et gebyr på 100 kr., der ikke refunderes, medmindre sagen afvises som uegnet.

Lykkes det ikke at finde en løsning, vil Mæglingsteamet for Forbrugerklager afslutte sagen, hvorefter klageren inden 4 uger kan anmode om at få sagen behandlet i Forbrugerklagenævnet. Sagsbehandlingen i nævnet er udelukkende skriftlig.

Klagegebyret for behandlingen af sagen i Forbrugerklagenævnet er 400 kr. Hvis man får medhold i en klage, hvis sagen forliges, eller hvis sagen afvises som uegnet, betales gebyret tilbage. Taber man sagen, er gebyret tabt.

Klager til Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet indsendes digitalt via klageportalen på Nævnenes Hus hjemmeside.

Hvis man er fritaget for digital selvbetjening, kan man kontakte Nævnenes Hus for nærmere vejledning.

Nævnenes Hus
Toldboden 2, 8800 Viborg
Tlf. 72 40 56 00, man-tors 9-15, fre 9-12
www.naevneneshus.dk

Hvis Forbrugerklagenævnets afgørelse giver forbrugeren medhold, skal afgørelsen forkyndes for den erhvervsdrivende, som herefter kan vælge at erklære, at afgørelsen vil blive efterlevet.

Har den erhvervsdrivende erklæret, at de vil efterleve afgørelsen, men ikke gør det, kan man få nævnets hjælp til at gå i fogedretten med henblik på tvangsfuldbyrdelse af afgørelsen.

Hvis den erhvervsdrivende ikke har erklæret, at de vil efterleve afgørelsen, er nævnets afgørelse ikke bindende for den erhvervsdrivende. Man er som forbruger så nødsaget til at indbringe sagen for domstolene. Nævnet kan hjælpe én i gang med en retssag og dække sagsomkostninger, der ligger ud over det, som en eventuel forsikring dækker (se afsnittet Retshjælpsforsikring ovenfor).

naevneneshus.dk findes en liste - Firmatjek - med navne på erhvervsdrivende, der ikke efterlever nævnets afgørelser.

Godkendte klage- og ankenævn på forbrugerområdet
Erhvervsministeren godkender klage- og ankenævn, der omfatter bestemte brancher eller andre afgrænsede områder.

Klager man til disse nævn, skal der betales et gebyr, der varierer fra nævn til nævn. Får man medhold i klagen, betales gebyret tilbage.

Nævnenes afgørelser er typisk ikke retskraftige som fx en domstolsafgørelse, men vil ofte være udslagsgivende og er i hvert fald en støtte, hvis sagen går videre til domstolene.

Følgende nævn er godkendte:

Ankenævn for biler
Tlf. 32 71 29 29, man-fre 10-12
www.bilklage.dk

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Tlf. 22 62 65 00, tirs 10-11.30 og fre 9.30-11.30
www.abtm.dk

Ankenævnet på Energiområdet
Tlf. 41 71 53 01, man-tors 10-12
www.energianke.dk

Ankenævnet for Feriehusudlejning
Tlf. 20 36 22 44
www.fbnet.dk

Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber
Tlf. 35 43 63 33, man-fre 10-12
www.fanke.dk/ankenaevenet-for-fondsmaeglerselskaber

Ankenævnet for Forsikring
Tlf. 33 15 89 00, man-fre 10-13
www.ankeforsikring.dk

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme
Tlf. 35 36 51 21, man-fre 10-14
www.hrt-ankenaevn.dk

Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige
Tlf. 72 40 56 00, man-tors 9-15, fre 9-12
www.naevneneshus.dk

Ankenævnet for Køreundervisning
Tlf. 63 33 10 59, tirs og tors 10-12
www.ankesag.dk

Ankenævnet for Tekniske Installationer
(el- og vvs-installationer)
Tlf. 87 41 77 90, man-fre 10-12
www.el-vvs-anke.dk

Byggeriets Ankenævn1
Tlf. 72 16 02 00, man-fre 10-12
www.byggerietsankenaevn.dk

Håndværkets Ankenævn1
Tlf. 70 20 25 37, man-fre 13-15
www.hvanke.dk

1) Forskellen mellem Byggeriets og Håndværkets Ankenævn består i realiteten alene i, hvilken organisation den virksomhed, der klages over, er medlem af. Af hensyn til hurtigere ekspedition af klagen er det en god idé at kontakte begge nævn for at høre, hvor virksomheden er medlem. Er virksomheden ikke medlem af nogen organisation, behandles klagen af det nævn, hvor klagen sendes til.

Klagenævnet for Ejendomsformidling (Ejendomsmæglernævnet)
Tlf. 70 25 36 66, man-tors 13-15
www.ejendomsmaeglernaevnet.dk

Klagenævnet for Taxi
Tlf. 72 40 56 00, man-tors 9-15, fre 9-12 (Nævnenes Hus)
www.taxiklage.dk

Pakkerejse-Ankenævnet
Haldor Topsøes Allé 1, st., 2800 Kgs Lyngby
Ikke muligt at kontakte pr. telefon, før en klage er indgivet
www.pakkerejseankenaevnet.dk

Parkeringsklagenævnet
(Nævnet angiver ikke tlf.nr., men e-mailadresse: post@parkeringsklagenaevnet.dk)
www.parkeringsklagenaevnet.dk

Det finansielle ankenævn
(Sammensat af Pengeinstitutankenævnet, Realkreditankenævnet og Ankenævnet for Investeringsfonde)
Tlf. 35 43 63 33, man-fre 10-12
www.fanke.dk

Teleankenævnet
Tlf. 33 18 69 00, tirs-tors 10-12, fre 10-13
www.teleanke.dk

Søfartsstyrelsen
Klage vedrørende rejse til 1.050 kr. eller derover skal indgives til Forbrugerklagenævnet
Tlf. 72 19 60 00, man-tors 9-16, fre 9-15
www.soefartsstyrelsen.dk/sikkerhed-til-soes/sikkerhed-for-passagerer

Trafikstyrelsen – klager over flyrejser
Tlf. 72 21 88 00, man-fre 9-15
www.flypassager.dk

Trafikstyrelsen – klager over postvirksomhed
Tlf. 72 21 88 00, man-fre 9-15
www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/post-og-koerekort

Indhold hentes