Fortrydelsesret

Sidst redigeret den 15.01.2025

Når man køber en vare i en butik, har man som hovedregel ikke ret til at fortryde sit køb.

Mange butikker tilbyder dog returret eller bytteret inden en bestemt tidsfrist mod forevisning af købskvittering, men det er helt op til den enkelte butik.

Returret betyder, at man kan få pengene tilbage. Bytteret betyder, at man kan få en anden vare.

Internethandel
Der gælder særlige regler vedr. fortrydelse og returnering for varer og ydelser købt via internettet. Se afsnittet Handel via Internettet.

Udsalg
Under udsalg gælder de samme regler, som når butikken ikke holder udsalg.

Hovedreglen er derfor, at der kun er bytteret/returret, hvis butikken giver lov til det. Butikken kan dog ved tydelig skiltning gøre opmærksom på, at udsalgsvarer ikke kan byttes eller returneres, selvom butikken giver bytteret eller returret på ikke nedsatte varer.

Er man i tvivl, så spørg i butikken og få den tilbudte bytteret/returret noteret på kvitteringen.

Tilgodebeviser og gavekort
Der er butikker, der i stedet for at tilbyde tilbagebetaling, tilbyder et tilgodebevis.

Hvis man får et tilgodebevis, er det en god idé at bruge det relativt hurtigt. Ophører butikken, eller skifter butikken ejer, vil det være næsten umuligt at få glæde af tilgodebeviset.

Tilgodebeviser er som hovedregel gyldige i 3 år, medmindre andet står på tilgodebeviset. Hvis tilgodebeviset udløber tidligere end 3 år, skal butikken bevise, at man er blevet oplyst om det. Omvendt skal man som kunde kunne dokumentere gyldighed af tilgodebeviset ud over de 3 år.

Der gælder tilsvarende regler for gavekort.

Telefonsalg og dørsalg
Telefonsalg er som udgangspunkt forbudt i Danmark, medmindre man har accepteret at blive kontaktet telefonisk. Fx kan en virksomhed betinge deltagelse i en konkurrence af, at man accepterer at blive kontaktet telefonisk. Det er sælgeren, der skal bevise, at man har accepteret at blive ringet op, og det er ulovligt telefonsalg, hvis man ikke har givet samtykke.

Man er ikke bundet af sit køb ved ulovligt telefonsalg, hvis man i god tid protesterer mod købet.

Det er dog lovligt at sælge følgende over telefonen: Abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter, bøger, forsikringer og abonnementer på redningstjenester og sygetransport.

Det er en god idé at tilmelde sig Robinsonlisten, hvis man vil undgå telefonsælgere og reklameopkald. Se afsnittet Fravalg af henvendelser.

Man kan klage til Forbrugerombudsmanden, hvis man mener, at man er blevet ringet op uden samtykke.

Forbuddet mod telefonsalg og dørsalg gælder kun for erhvervsmæssigt salg til forbrugere. Det betyder, at det er lovligt for fx velgørenhedsorganisationer m.fl. at rette henvendelse uden forudgående samtykke, og uanset at man er tilmeldt Robinsonlisten.

Forbrugerombudsmanden
Tlf. 41 71 51 51
www.forbrugerombudsmanden.dk

Indhold hentes