Fortrydelsesret
Sidst redigeret den 15.01.2024
Når man som forbruger køber en vare i en butik, har man som udgangspunkt ikke ret til at fortryde sit køb.
Mange butikker giver dog ret til at bytte eller returnere varen inden en bestemt tidsfrist mod forevisning af købskvittering, men det er helt op til den enkelte butik.
Bytteret betyder, at man kan få en anden vare. Returret betyder, at man kan få pengene tilbage.
Udsalg
Under udsalg gælder de samme regler, som når butikken ikke holder udsalg.
Hovedreglen er derfor, at der kun er bytteret/returret, hvis butikken giver lov til det. Butikken kan dog ved tydelig skiltning gøre opmærksom på, at udsalgsvarer ikke kan byttes eller returneres, selvom butikken giver bytteret eller returret på ikke nedsatte varer.
Er man i tvivl, så spørg i butikken og få bytteret/returret noteret på kvitteringen.
Tilgodebeviser
Der er butikker, der i stedet for at tilbyde at tage varen retur, tilbyder et tilgodebevis.
Hvis man får et tilgodebevis, er det en god idé at bruge det relativt hurtigt. Lukker butikken, eller skifter butikken ejer, vil det være næsten umuligt at få glæde af tilgodebeviset. Tilgodebeviser er gyldige i tre år, medmindre andet er aftalt.
Der gælder tilsvarende regler for gavekort.
Internethandel
Der gælder særlige regler vedr. fortrydelse og returnering for varer og ydelser købt via internettet. Se afsnittet Handel via Internettet.
Telefonsalg
Telefonsalg er som udgangspunkt forbudt i Danmark, medmindre man har accepteret at blive kontaktet telefonisk. Fx kan en virksomhed betinge deltagelse i en konkurrence af, at forbrugeren afkrydser et felt, der giver lov til at blive kontaktet telefonisk. Det er sælgeren, der skal bevise, at man har accepteret at blive ringet op, og det er ulovligt telefonsalg, hvis man ikke har givet samtykke.
Som regel er man som forbruger ikke bundet af et evt. køb, der er sket over telefonen. Det er dog lovligt at sælge følgende over telefonen: Abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter, bøger, forsikringer og abonnementer på redningstjenester og sygetransport.
Det er en god ide at tilmelde sig Robinsonlisten, hvis man vil undgå telefonsælgere og reklameopkald. Se afsnittet Fravalg af henvendelser.
Man kan klage til Forbrugerombudsmanden, hvis man mener, at man er blevet ringet op uden samtykke.
Forbrugerombudsmanden
tlf. 41 71 51 51
www.forbrugerombudsmanden.dk
Dørsalg og køb uden for sælgers forretningssted
Dørsalg er ikke lovligt. Det gælder, uanset om det er fx fisk, grøntsager, håndarbejde eller tilbud om havearbejde. Køber man noget af en dørsælger, er aftalen derfor ugyldig, og man kan gøre krav på at få sine penge igen.
Velgørende foreninger må dog samle penge ind til et godt formål.
Indhold hentes