Handel via Internettet

Sidst redigeret den 15.01.2025

Hvis man handler i en netbutik, som er hjemmehørende i Danmark eller EU, vil købet som udgangspunkt være omfattet af reglerne om forbrugerbeskyttelse, fx 14 dages fortrydelsesret og 2 års reklamationsret.

Hvis man handler med en webshop uden for EU, har man ikke samme mulighed for at fortryde sit køb eller klage over fejl ved varen, så det er vigtigt at læse handelsbetingelserne, før købet gennemføres. Desuden kan afgifter, told og moms på internetkøb uden for EU gøre en vare virkelig dyr. Derfor er det vigtigt altid at tjekke, hvor internet-shoppen er hjemmehørende ved at finde sælgerens fysiske adresse, fx nederst på hjemmesiden under ”om os”, ”kontakt” eller lign. Læs mere på www.forbrug.dk.

Webshoppen må ikke trække pengene fra ens konto, før varen er sendt. Hvis pengene bliver trukket, men varen ikke bliver leveret inden for den aftalte frist, kan man vælge at udnytte sin fortrydelsesret. 

Hvis der bliver trukket flere penge på betalingskortet end aftalt, skal man straks kontakte sælgeren. Webshoppen har derefter 14 dage til at tilbageføre pengene. Sker det ikke, bør man straks kontakte sin bank og få den til at tilbageføre pengene.

E-mærket
Når man handler på nettet, kan det være svært gennemskue, om det er sikkert at handle med den enkelte webshop. 

E-mærket er en mærkningsordning, der er lavet for at gøre e-handel mere sikker for især forbrugerne. Internet-butikker, som godkendes, får et "e-mærke", der kan vises på butikkens hjemmeside som bevis på, at deres e-handel overholder reglerne, og giver forbrugerne størst mulig sikkerhed. Mærket kan ses på www.e-maerket.dk.

E-mærket har samlet 5 punkter, som man bør være opmærksom på, når man shopper online:

  1. Vær obs på prisen - hvis prisen er for god til at være sand, er det nok fordi den ikke er det. ”Skæve priser” eller priser i en anden valuta end DKK er også et faresignal.
  2. Mærkelig webshop-navn og -adresse - mange af de falske webshops efterligner rigtige virksomheder og deres webshops ved at vælge hjemmeside-navne, der ligner. De kan også have mærkelige tilføjelser og endelser.
  3. Skrevet på underligt dansk - vær obs på sætninger med manglende ord eller formuleringer, som ikke giver mening.
  4. Tjek ”om-os-siden” - hvis webshoppen ikke har nogen ”om-os-side” eller et sted, hvor man kan læse mere om webshoppen, og hvor den drives fra, skal man være opmærksom. 
  5. Læg programmet ”Sikker shopping” ind på computeren - ”Sikker Shopping” er et gratis program, der advarer en person, der forsøger at gå ind på en svindel-side, som er blevet registreret af e-mærkets antisvindel-enhed. ”Sikker shopping” kan downloades på www.sikkershopping.dk 

Fortrydelsesret
Ved online køb har man 14 dages fortrydelsesret på langt de fleste varer ved køb inden for EU.

Fortrydelsesfrist starter først, når man har modtaget varen, fx når den er lagt i postkassen, når den efter aftale er afleveret hos naboen el.lign., eller når man har afhentet den i en pakkeboks eller butik.

Køber man en tjenesteydelse, løber fortrydelsesretten fra bestillingen.

Køber man mad, billetter, flyrejser, visse forseglede varer og varer, der er specielt fremstillet, har man ikke fortrydelsesret, medmindre det aftales med sælger.

Indsigelsesret
Handler man over internettet eller ved telefonordre, har man i en række situationer en indsigelsesret.

Er betalingen sket med fx Mastercard eller et Visa/Dankort, er der mulighed for tilbageførsel af det betalte beløb.

Situationer, hvor der er indsigelsesret og mulighed for at få tilbageført det betalte beløb, kan være:

  • At man har ikke fået varen/tjenesteydelsen leveret
  • At forretningen har trukket et højere beløb, end man har godkendt
  • At man rettidigt har udnyttet en fortrydelsesret
  • At forretningen er gået konkurs og derfor ikke kan levere.

Rejser betales ofte længe før afrejsedagen, og det giver større tryghed, når man kan få sine penge tilbage i tilfælde af konkurs. Det er muligt ved betaling med Mastercard og i visse tilfælde Visa/Dankort. 

Opstår der en situation, hvor pengene ønskes tilbageført, skal problemet først søges løst med forretningen. Hvis problemet ikke løses inden for kortere tid, skal man kontakte sin bank. Dette er vigtigt, da man ellers risikerer at miste indsigelsesretten. 

Deals
En "Deal" er tilbud om at købe varer og ydelser fra forskellige leverandører. 

Når man har købt en Deal på internettet, får man tilsendt et værdibevis på købet pr. mail, der ofte skal benyttes inden for en bestemt periode. Der kan også være tilknyttet øvrige vilkår, fx at restaurantbesøg kun kan ske på bestemte ugedage.

Den frist, man har til at indløse købet, fremgår både af dealsitet og af værdibeviset, og det kan være en kort periode. Der findes ingen fast regel, for hvor kort fristen må være, men som udgangspunkt skal fristens længde være rimelig i den aktuelle situation.

Hvis en leverandør nægter at indløse et dealbevis, der er udløbet inden den almindelige treårige forældelse, kan man klage til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, og løser det ikke sagen, kan man herefter klage til Forbrugerklagenævnet.

Det er en god idé at tjekke, hvad man har ret til, hvis man ikke benytter dealen, før fristen udløber. 

Kopivarer
Kopivarer er typisk billige kopier af mærkevarer. I Danmark er det som udgangspunkt tilladt at eje kopivarer og at medbringe kopivarer fra et andet land til eget brug, blot værdien ikke overstiger 3.250 kr., og du har dem i din bagage. 

Det er derimod ikke tilladt at sælge kopivarer i Danmark.

I en række andre lande, herunder flere EU-lande, er det forbundet med bødestraf at købe eller bruge kopivarer, også selvom de er lovligt købt i Danmark eller et andet land.

Ved e-handel fra udlandet bør man altid kontrollere, om købet er lovligt også i salgslandet eller sikre sig, at varen ikke er en kopivare.

Læs mere på www.jegvaelgeraegte.dk.

Vær også opmærksom på, at Toldstyrelsen har ret til at tilbageholde og destruere kopivarer, der er købt over nettet i et land uden for EU, og man har ikke krav på erstatning. Man kan også risikere at blive stævnet af det firma, der har rettighederne til det aktuelle mærke.

Indhold hentes