Handel via Internettet

Sidst redigeret den 10.01.2019

Når man handler på nettet - e-handel - er der nogle få regler, som man bør overholde, for at beskytte sig  mod svindel.

Forbrugerrådet har sammen med andre oprettet ”e-handelsfonden”. Butikker, som godkendes af fonden, får et "e-mærke", der kan anvendes på butikkens hjemmeside som bevis på, at deres e-handel overholder reglerne og giver forbrugerne størst mulig sikkerhed. Mærket kan ses på www.e-maerket.dk

De gode råd fra e-handelsfonden er:

  1. se altid efter e-mærket
  2. betal altid med kreditkort
  3. undersøg hvem sælger er
  4. undersøg varen
  5. tjek salgs- og leveringsbetingelser inden du handler
  6. gem kvitteringen og tjek din konto
  7. oplys aldrig pinkode til kreditkort eller netbank, selvom der bedes om det!

Ved online køb har man 14 dages fortrydelsesret på langt de fleste varer ved køb inden for EU.

Handler man over Internettet eller ved post- og telefonordre, har man i en række situationer en indsigelsesret.

Er betalingen gennemført med f.eks. MasterCard eller VISA delen af et VISA/Dankort er der mulighed for tilbageførsel.

Situationer, hvor der er indsigelsesret og mulighed for at få tilbageført en betaling kan være:

  • den leverede vare er anerkendt af sælger som mangelfuld, defekt eller ikke som beskrevet
  • man har ikke fået varen/tjenesteydelsen leveret.
  • forretningen har trukket et højere beløb, end man har godkendt
  • rettidig udnyttelse af en fortrydelsesret
  • forretningen er gået konkurs og kan derfor ikke levere

Rejser betales ofte længe før afrejsedagen, og det giver større tryghed, når man kan få sine penge tilbage i tilfælde af konkurs. Det er muligt ved betaling med MasterCard eller VISA delen af et VISA/Dankort. Muligheden fås ikke ved betaling med Dankort.

Opstår der en situation, hvor pengene ønskes tilbageført, skal problemet først søges løst med forretningen, dog ikke i tilfælde af konkurs. Hvis problemet ikke løses inden for kortere tid, skal man kontakte sin bank. Dette er vigtigt, da man ellers risikerer at miste indsigelsesretten.

Ved e-handel via udlandet kan man komme til at betale told og moms udover varens pris alt efter, hvad der købes og fra hvilket land, specielt udenfor EU.

Læs mere på www.forbrug.dk.

Deals
En 'deal' er tilbud om at købe varer og ydelser fra forskellige leverandører. 

Når man har købt en deal på internettet, får man tilsendt et værdibevis på købet pr. mail, der ofte skal benyttes inden for en bestemt periode. Der kan også være tilknyttet betingelser f.eks. om at restaurantsbesøg kun kan ske på bestemte ugedage.

Den frist man har til at indløse købet, fremgår både af dealsitet og af værdibeviset og det kan være en kort periode. Fristen må dog ikke være urimelig kort. Der findes ingen fast regel herfor, men som udgangspunkt skal fristens længde være rimelig i den aktuelle situation.

Hvis en leverandør nægter at indløse et dealbevis, der er udløbet inden den almindelige tre årige forældelse, kan man klage til Forbrugerklagenævnet.

Det er en god idé, at tjekke, hvad man har ret til, hvis man ikke benytter dealen, før fristen udløber. 

Kopivarer
I Danmark er det tilladt at eje kopivarer og at medbringe kopivarer fra et andet land til eget brug, blot værdien ikke overstiger 3.250 kr.

Det er derimod ikke tilladt at sælge kopivarer i Danmark.

I en række andre lande, herunder flere EU-lande, er det forbundet med bødestraf at købe eller bruge kopivarer, også selvom de er lovligt købt i Danmark eller et andet land.

Man bør derfor ved e-handel fra udlandet altid kontrollere, om købet er lovligt også i salgslandet eller sikre sig, at varen ikke er en kopivare.

Læs mere på www.forbrugereuropa.dk

Vær også opmærksom på, at SKAT har ret til at tilbageholde og destruere kopivarer, der er købt over nettet i et land uden for EU og man har ikke krav på erstatning. Man kan også risikere at blive stævnet af det firma, der har rettighederne til det aktuelle mærke.

Indhold hentes