Fravalg af henvendelser
Sidst redigeret den 15.01.2024
Ønsker man ikke at modtage fysiske reklamer og gratis aviser, findes 2 ordninger: "Reklamer - Nej tak" og "Reklamer og gratis aviser - Nej tak".
Man kan tilmelde sig ordningerne ved kontakt til FK Distribution på www.fk.dk eller på telefon 70 10 40 00. Her kan man også vælge, hvis der er reklamer, som man gerne vil modtage.
Når tilmelding er registreret, får man tilsendt et mærke, man skal sætte på sin brevkasse.
Beskyttelse mod reklamer/Robinsonlisten
Ved tilmelding til den såkaldte Robinsonliste, undgår man at modtage adresserede reklamer og telefonopkald med salg for øje. Det er en rigtig god ide for mange ældre, da ihærdige - og i nogle tilfælde - påtrængende sælgere ofte ringer til dem for at sælge abonnementer eller varer.
Dog skal man være opmærksom på, at man stadig kan modtage opkald og breve fra velgørende organisationer og foreninger, analyseinstitutter og politiske partier, da det kun er virksomheder, der sælger eller markedsfører ydelser eller produkter, der er omfattet af Robinsonlisten.
Tilmelding sker på www.borger.dk og kan også ske ved fremmøde på Borgerservice - husk at bestille tid og medbringe ID.
Der kan gå op til 3 måneder, før registreringen træder i kraft, da Robinsonlisten kun bliver udsendt til de erhvervsdrivende én gang i kvartalet. Robinsonlisten forhindrer ikke elektroniske henvendelser, fx spam-mails.
Hvis man alligevel modtager uønskede adresserede reklamer og telefonopkald, kan man klage til Forbrugerombudsmanden:
Forbrugerombudsmanden
tlf. 41 71 51 51
www.forbrugerombudsmanden.dk
Spam - elektroniske henvendelser
Spam er reklamer, som modtageren ikke har bedt om, sendt via mail, sms og andre digitale kanaler (fx Facebook). Spam er ifølge markedsføringsloven forbudt.
Nyhedsbreve, opfordring til at købe en vare eller en invitation til en konkurrence vil typisk blive anset som spam, når modtageren ikke har accepteret at modtage dem.
Markeds- eller tilfredshedsundersøgelser er som udgangspunkt ikke spam, så længe indholdet er helt neutralt og uden henvisninger til virksomheden eller dens produkter.
Man kan klage over spam til Forbrugerombudsmanden ved at videresende spam-henvendelsen til dansk@spamklage.dk.
Indhold hentes