Fravalg af henvendelser
Sidst redigeret den 15.01.2025
Ønsker man ikke at modtage fysiske reklamer og gratis aviser, findes 2 ordninger: "Reklamer - Nej tak" og "Reklamer og gratis aviser - Nej tak".
Man kan tilmelde sig ordningerne ved kontakt til FK Distribution på www.fk.dk eller på telefon 70 10 40 00. Her kan man også vælge, hvis der er reklamer, som man gerne vil modtage.
Når tilmelding er registreret, får man tilsendt et mærke, man skal sætte på sin brevkasse.
Beskyttelse mod adresserede reklamer/Robinsonlisten
Ved tilmelding til Robinsonlisten, undgår man at modtage adresserede reklamer med brevpost og telefonopkald med salg for øje.
Det kan være en stor fordel, da ihærdige - og i nogle tilfælde - påtrængende telesælgere ofte ringer for at sælge abonnementer eller varer. Hvis man allerede har givet samtykke til, at en sælger må kontakte en (fx via en konkurrence), kan man ikke ophæve det ved at blive registret på Robinsonlisten. I stedet skal man kontakte virksomheden direkte og tilbagekalde sit samtykke.
Vær opmærksom på, at man stadig kan modtage opkald og breve fra velgørende organisationer, analyseinstitutter og politiske partier, selvom man er på Robinsonlisten, da den kun omfatter virksomheder, der sælger eller markedsfører ydelser eller produkter.
Tilmelding sker på www.borger.dk eller ved personlig henvendelse på Borgerservice (husk at bestille tid og medbringe ID).
Vær opmærksom på, at der kan gå op til 3 måneder, før registreringen træder i kraft, da Robinsonlisten kun udsendes til de erhvervsdrivende én gang i kvartalet.
Robinsonlisten forhindrer ikke elektroniske henvendelser, fx spam-mails.
Hvis man alligevel modtager uønskede adresserede reklamer og telefonopkald, kan man klage til Forbrugerombudsmanden:
Forbrugerombudsmanden
Tlf. 41 71 51 51
www.forbrugerombudsmanden.dk
Spam - elektroniske henvendelser
Spam er reklamer og uopfordrede elektroniske henvendelser, som modtageren ikke har bedt om, sendt via mail, sms og andre digitale kanaler (fx Facebook). Ifølge markedsføringsloven er spam forbudt, medmindre modtageren har givet samtykke.
Nyhedsbreve, opfordring til at købe en vare eller en invitation til en konkurrence vil typisk blive anset som spam, hvis modtageren ikke har accepteret at modtage dem.
Markeds- eller tilfredshedsundersøgelser anses som udgangspunkt ikke for spam, så længe indholdet er neutralt og ikke indeholder reklame for virksomheden eller dens produkter.
Man kan klage over spam til Forbrugerombudsmanden ved at videresende spam-henvendelsen til dansk@spamklage.dk.
Indhold hentes