MitID og Ny Digital Post
Digitaliseringsstyrelsen står bag de nye digitale løsninger:
MitID:
- NemID kan ikke længere anvendes til net- og mobilbankløsninger samt til kortbetalinger. Efter den 30. juni fortsætter NemID dog med begrænset drift og afvikles gradvist frem til den 31. oktober 2023, indtil alle tjenester kan benytte MitID.
Læs nærmere her: NemID er ved at blive lukket ned - Oprettelse af MitID sker fremover enten via scanning med pas i MitID-appen eller ved udstedelse i Borgerservice eller i en begrænset periode på: MitID.dk
- Kun i de særlige tilfælde, hvor en borger ikke har NemID, og skal kunne betjene sig af en service, der endnu ikke er omstillet, kan der være behov for at udstede NemID. Dette kan ske i Borgerservice.
Læs mere om MitID
Ny Digital Post erstattede Digital Post den 21. marts 2022.
Læs mere om ny Digital Post
På siderne nedenfor vil du kunne finde materialer målrettet dig som hjælper og underviser. Disse materialer bliver løbende lagt op, når de udgives fra Digitaliseringsstyrelsen.
Digitaliseringsstyrelsen har desuden på deres hjemmeside information om både MitID og Ny Digital Post. Her har du også mulighed for at læse ofte stillede spørgsmål med svar, samt stille spørgsmål til løsningerne direkte til Digitaliseringsstyrelsen.
Gå til Digitaliseringsstyrelsens side om MitID
Gå til Digitaliseringsstyrelsens side om ny Digital Post
Anledning til at hjælpe ældre
Som it-frivillig kan du udføre en central hjælperolle og klæde ældre på til at blive fortrolige med de nye løsninger og anvende dem i praksis til at kommunikere med det offentlige, gå på netbank, foretage netkøb og meget mere. Hjælpen kan enten være i regi af it-caféen, hvor du som it-frivillig kan yde 1-1 hjælp, eller det kan være i form af lokale kurser eller temadage.
Læs mere om vilkårene for at søge midler og find ansøgningsskema her