Øvrige klagemuligheder
Sidst redigeret den 15.01.2024
Klager over advokater
Er man utilfreds med en advokats adfærd, herunder behandling af éns sag eller salærets størrelse, kan man klage til:
Advokatnævnet
tlf. 33 96 97 97, man-fre 9.30-12.30
www.advokatnaevnet.dk
Klagen skal indgives digitalt via en klageportal på nævnets hjemmeside. På hjemmesiden findes en Vejledning om digital klagesagsbehandling, som beskriver, hvordan man benytter portalen. Hvis man ikke er digital, kan man indsende en skriftlig klage med almindelig post. Der skal betales et gebyr på 500 kr. for at få klagen behandlet af nævnet.
Klager over advokatens adfærd skal indgives inden 1 år efter, at man er blevet bekendt med det forhold, man vil klage over. Klager over advokatens salær skal derimod indgives inden 1 år efter afregning af salæret.
Advokatnævnet kan ikke afgøre, om en advokat er erstatningsansvarlig. Disse afgørelser hører under domstolene.
Advokatsamfundets whistleblowerordning
Hvis man har mistanke om, at advokater eller deres ansatte har handlet i strid med god advokatskik eller gældende lovgivning, kan man indsende en indberetning via Advokatsamfundets whistleblowerordning på www.advokatsamfundet.dk
Indberetninger kan foretages anonymt men med mulighed for efterfølgende – fortsat anonymt – at korrespondere om sagen.
Egentlige klagesager over advokater, som Advokatnævnet behandler, skal fortsat sendes til Advokatnævnet.
De indkomne indberetninger vil blive behandlet som led i Advokatsamfundets tilsynsforpligtelse.
Klager over revisorer
Hvis man vil klage over en statsautoriseret revisors eller registreret revisors honorar eller sagens behandling, kan man klage til:
FSR - Danske revisorer
tlf. 72 25 57 03, man-fre 9-12
www.fsr.dk
Danske Revisorers Responsumudvalg kommer alene med en udtalelse. Er man ikke tilfreds med svaret, eller nægter revisoren at følge udtalelsen, må sagen indbringes for domstolene.
Ligebehandlingsnævnet - klager over diskrimination
Inden for arbejdsmarkedet behandler Ligebehandlingsnævnet klager over forskelsbehandling og diskrimination på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap, kønsidentitet eller national, social eller etnisk oprindelse.
Uden for arbejdsmarkedet behandler nævnet kun sager om forskelsbehandling og diskrimination på grund af race, etnisk oprindelse, handicap, seksuel orientering, kønsidentitet og køn og dermed ikke alder mv.
Ligebehandlingsnævnet
tlf. 33 41 12 00, man-fre 9-15
www.ast.dk/naevn/ligebehandlingsnaevnet
Rejsegarantifonden
Fonden yder bistand til rejsekunder ved en rejsearrangørs konkurs.
Alle rejsearrangører etableret i Danmark, der udbyder eller sælger rejsearrangementer i eget navn, skal være registreret i rejsegarantifonden.
Garantifonden erstatter som udgangspunkt kun rejsearrangementer, der typisk består af både transport og indkvartering, fx fly eller bus og hotel eller lejlighed. Fonden kan dog også dække flybilletter, hvis ud- og hjemrejse sker til dansk lufthavn.
Fakturaen eller deltagerbeviset bør beskrive omfanget af rejsearrangementet, så det kan dokumenteres, at rejsen er omfattet af fondens dækning.
Oplysning om, hvorvidt en rejsearrangør er registreret i fonden, og om en konkret rejse er omfattet af dækning fås hos:
Rejsegarantifonden
tlf. 45 87 83 33, (tlf.svarer, hvor man via tastesystem kan få diverse oplysninger)
www.rejsegarantifonden.dk
Forbrugerklager i EU-lande
Har man købt en vare eller tjenesteydelse i et andet EU-land, Norge eller Island kan man få vejledning om klagemuligheder ved at kontakte Forbruger Europa, der er del af et netværk af forbrugerkontorer i EU.
Forbruger Europa undersøger, om der kan henvises til en klageinstans i udlandet. De kan også hjælpe med at sende en klage.
Klagemulighederne i de enkelte lande er meget forskellige, og ikke alle lande har klagenævn på områderne.
Forbruger Europa
tlf. 41 71 52 00, man–fre 13-15
www.forbrugereuropa.dk
Indhold hentes