Drift, reparation og udskiftning af hjælpemidler
Sidst redigeret den 15.01.2024
Hjælp til reparation og udskiftning af bevilgede hjælpemidler og reservehjælpemidler ydes efter behov. Kommunen kan udlåne et andet hjælpemiddel, så man ikke lider mere afsavn end højst nødvendigt.
Kommunen kan træffe afgørelse om udskiftning af bevilgede hjælpemidler uden at indhente yderligere oplysninger, hvis:
- der fortsat er behov for hjælpemidlet
- funktionsnedsættelsen er uændret siden kommunens seneste afgørelse
- der afgives en erklæring herom på tro og love.
Der kan ikke opstilles generelle retningslinjer for, hvor længe et hjælpemiddel skal holde. Individuel brug, legemlige forandringer og slitage kan selv efter kort tid gøre det umuligt at anvende hjælpemidlet.
Hjælpemidlet kan også gå tabt ved fx tyveri eller brand. Der kan også være sket ændringer i modtagerens behov, eller der er kommet et hjælpemiddel på markedet, der er væsentligt bedre egnet.
Der ydes ikke hjælp til udgifter, som følger af brug af hjælpemidlet, fx til drift, rengøring eller vedligeholdelse.
Der kan ydes hjælp til udskiftning af dæk og slanger til kørestole, hvis der er behov for mere end én årlig udskiftning. Brugeren betaler selv den første årlige udskiftning.
Der kan normalt ikke ydes hjælp til batterier, bortset fra batterier, der ikke kan købes i almindelig handel, fx batterier til høreapparater eller som ikke kan eller bør udskiftes af brugeren.
Der ydes ikke støtte til reparation af almindelige forbrugsgoder. Hvis der er bevilget et forbrugsgode, der er dyrere end et standardprodukt, kan der ydes støtte til reparation og udskiftning efter behov.
Hvis man har benyttet sig af det frie leverandørvalg, og produktet giver ekstraordinære dyre eller hyppige reparationer, skal man selv afholde hele udgiften.
Indhold hentes