Tilsendte varer og abonnementer

Sidst redigeret den 15.01.2025

Det kan ske, at man får tilsendt varer, vareprøver og prøvepakker, som er sendt uopfordret fra en virksomhed. Det er tilladt at beholde sådanne varer, medmindre det er en fejl, at man har modtaget forsendelsen eller en del af indholdet.

Man bør straks ved modtagelsen af en vare, som man ikke har bestilt, kontakte afsenderen skriftligt, fx på mail. Gør man ikke det, kan det blive svært senere at afvise eller klage over en regning for pakken. Det kan nemlig være svært at bevise, at man ikke stiltiende har accepteret købet, især hvis pakken er åbnet, og varen er taget i brug. En accept indebærer, at regningen skal betales.

Afsenderen er som udgangspunkt forpligtet til at afhente en fejlleveret vare hos modtageren. Modtageren må ikke have udgifter eller videre besvær med at returnere varen. Gør afsenderen ikke en indsats for at få varen retur, vil man efter en vis periode, der bl.a. afhænger af varens værdi, frit kunne tage varen i brug eller smide den ud. 

Modtager man besked om, at man kan hente en pakke i en pakkeshop, så undlad at afhente den, hvis den ikke er bestilt. Pakken sendes da automatisk retur til afsenderen, når afhentningsfristen er udløbet.

Hvis man nægter at betale for pakker eller varer, som man har fået tilsendt, risikerer man, at afsenderen sender rykkerbreve eller truer med inkasso. Det er vigtigt at kontakte afsenderen - helst skriftligt - og holde fast i, at man ikke vil betale, hvis man ikke har bestilt pakken eller vare. Inkassofirmaer må ikke foretage opkrævning, hvis man meddeler, at man ikke mener, at der er indgået en aftale.

Abonnementer
Hvis man indgår aftale om abonnement på fx mobiltelefoni, et magasin, kosttilskud eller en streamingtjeneste, må en virksomhed maksimalt binde forbrugeren til aftalen i 6 måneder. Efter 5 måneder kan man opsige sit abonnement med en måneds varsel til udgangen af en måned. For særligt dyre aftaler, fx leasing af biler, kan forbrugeren dog være bundet i længere tid, ofte 12 måneder. Det skal være lige så let at opsige abonnementet, som det var at købe det.

Abonnementsfælder
Det kan også være, at man har deltaget i en konkurrence og uforvarende har accepteret at tegne et abonnement. Eller at man har bestilt et gratis magasin eller en prøvepakke hos en virksomhed, og virksomheden derefter bliver ved med at sende flere magasiner eller pakker med regninger, selv om man ikke har bedt om det. Det er derfor vigtigt altid at ”læse det med småt” for at undgå at blive bundet til at modtage flere varer.

En virksomhed skal altid gøre tydeligt opmærksom på det, hvis der ved køb af en vare følger et abonnement med, og abonnementsbetingelserne skal stå tydeligt beskrevet. Det er virksomheden, der skal bevise, at man har accepteret konkurrencebetingelserne, eller købt en vare eller bestilt et abonnement. Hvis man ikke mener at have indgået en aftale, skal man derfor bede om at se dokumentationen for aftalen. Hvis virksomheden ikke kan dokumentere, at der er indgået en aftale, kan den ikke kræve, at man betaler.

Der er 14 dages fortrydelsesret på et abonnement, der er indgået over internettet. Så hvis man utilsigtet har tegnet et abonnement fx som led i en konkurrence på nettet, skal man straks meddele firmaet, at man fortryder. Trækker virksomheden penge fra ens konto, uden at man har accepteret det, skal man straks protestere, helst skriftligt. Virksomheden skal derefter tilbageføre pengene. Banken kan også hjælpe med at få pengene tilbage, hvis man har betalt med et Visa/Dankort eller Mastercard.

Man kan klage over abonnementer til Mæglingsteamet for Forbrugerklager, hvis det er et dansk firma, og prisen for varen eller tjenesteydelsen, som man klager over, er mindst 1.110 kr. (for tøj og sko dog 720 kr.) og højst 100.000 kr.

Mæglingsteamet for Forbrugerklager
Tlf. 7240 5600 man-tor 9-15 fre 9-12
www.naevneneshus.dk

Indhold hentes