Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

IT-hjælp

Har du dagligdags udfordringer/problemer med dine digitale enheder (telefoner, Ipad/tablet, PC, printer m.m.) hos dig selv kan vi måske hjælpe dig.
Såfremt du ikke har mulighed for at komme i de lokale datastuer, kan vi fra Ældre Sagen komme hjem til dig.

MitID som har været den store udfordring i løbet af 2022 er nu 

rullet ud til de borgere der skal anvende det.

NemID er pr. 31.10.2023 endegyldigt lukket og du kan ikke længere anvende NemID. 

Får du ny telefon skal MitID dog installeres igen.

Her finder du hjælp og demoer til MitID

- mitid.dk (Hjælp og vejledning) LINK

I forbindelse med opdateringen af MitID d. 6.6.2023 har Digitaliseringsstyrelsen lavet en speciel vejledning: LINK

 

PC hjælp



 

Datastuer med kurser og hjælp til IT-problemer:

  • Haarby - Strandgården

IT-hjælp i eget hjem:

Kontakt os i tidsrummet mandag – torsdag kl. 10.00-12.00. Tidspunkt for besøget fastsættes af IT-hjælperen og modtageren af IT-hjælpen.

Kontaktpersoner:

  • Kontaktpersoner i Assens - Ingvardt Andresen, tlf.  30 66 50 30 og Lars Wraa, tlf. 21 86 77 04 - Primært Assens by og området nord for Assens by. 
  • Kontaktperson i Assens - Bent Kristensen, tlf. 61 68 23 85 - Primært området syd for Assens by - herunder Helnæs-Ebberup-Sønderby   
  • Kontaktperson i Glamsbjerg - Finn Thastum, tlf. 21 40 63 36
  • Kontaktperson i Haarby - Jan Nielsen, tlf. 40 57 57 19 
  • Leder IT og teknologi, Poul Skov 21 40 03 46

Denne ydelse er gratis og der er ingen kørselsudgifter.

Hvad laver en it-hjælper?

En it-hjælper tager efter aftale ud i private hjem og hjælper med diverse it-problemer. It-hjælperens opgave kan være at forsøge at afhjælpe små problemer med computeren, tablet, IPad mv. og måske give gode råd, der gør hverdagen nemmere for modtageren. Hvis du føler dig usikker på nettet, så kan vi også hjælpe dig med sikkerheden.

Nogle af de spørgsmål, en it-hjælper tit møder, er:

  • Hvordan kommer jeg i gang med at bruge et mail-program?
  • Skriften på min skærm er alt for lille. Hvordan gør jeg den større?
  • Jeg kan ikke finde ud af at åbne et billede i en mail.
  • Hvordan installerer jeg en ny printer?
  • Mine børnebørn har lagt spil ind på computeren, og nu virker mine programmer ikke mere.
  • Jeg står overfor at skulle købe en ny PC – hvad har jeg brug for?

En it-hjælper tilbyder som regel ikke generel undervisning i et længere tidsforløb, men instruktion indenfor et afgrænset område, som fx i brugen af internettet, Skype og e-mail.

Hjælpen gives efter princippet hjælp-til-selvhjælp eller bruger-til-bruger-støtte.

Sikkerhed: Vi hjælper med råd og vejledning om sikkerhed. Her kan du selv læse om sikkerhed: IT-sikkerhed

It-hjælperen er ikke:

  • en lønnet ansat
  • en erstatning for en ekspert/konsulent
  • en, der kan eller skal træffe beslutninger for den person, hjælperen besøger
  • til rådighed for telefonsupport, undtagen efter aftale

It-hjælperen foretager ingen tekniske reparationer.

Opgaven: It-hjælperen kan vælge at påtage sig opgaver – men kan aldrig blive pålagt en opgave. Det betyder også, at hjælperen har ret og pligt til at sige fra overfor opgaver, som han/hun ikke mener sig kvalificeret til at løse.

Hjælpen sker for modtagerens egen regning og risiko i tilfælde af udgifter til eksempelvis opståede skader.

 

Sidst opdateret 19.04.2024

  • Poul Torkil Skov

    • Booking administrator
    • It og teknologi generelt
    • Lokalt blad distribution
    • Det Sker lokalredaktør
    • Sekretær i lokalbestyrelsen
    • 3. suppleant i lokalafdelingens bestyrelse
    • Webmaster

    Mobil
    21400346