Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Undgå at blive svindlet i telefonen

Vær altid opmærksom, hvis nogen ringer til dig uopfordret eller fra et ukendt nummer.

Drop høfligheden og smæk røret på.

Udlevér ikke personlige oplysninger eller bank oplysninger til personer, du ikke kender eller stoler på.

Det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge. Politiet, banken eller en anden offentlig myndighed vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge eller udlevere dine personlige oplysninger.

Ring til dine pårørende, banken eller den påståede myndighed, hvis du bliver det mindste i tvivl.

Ring til politiet på 114, hvis du har været udsat for telefonsvindel.

Kilde: Sydøstjyllands Politi 

I 2024 har Sydøstjyllands Politi modtaget omkring 50 anmeldelser om telefonsvindel begået mod ældre, og anmeldelserne stammer fra borgere i hele politikredsen - fra Horsens Kommune, Hedensted Kommune, Vejle Kommune, Skanderborg Kommune, Billund Kommune, Kolding Kommune og Fredericia Kommune.

- Fremgangsmåden er ofte den samme i denne type svindelsager, siger politiinspektør Michael Weiss fra Sydøstjyllands Politi og uddyber:

- En borger bliver kontaktet over telefon af en person, der eksempelvis udgiver sig for at være fra banken. Svindleren er typisk veltalende og tillidsvækkende og får overbevist borgeren om, at vedkommende er ved at blive svindlet, og at der for eksempel er mistanke om misbrug af kreditkortet. Det får borgeren til at udlevere kreditkort og i nogle tilfælde også pinkode, når en medgerningsperson, der også udgiver sig for at være fra en myndighed som eksempelvis banken eller politiet, efterfølgende dukker op på bopælen.

Digitaliseringsstyrelsen står klar til at hjælpe dig, hvis du bliver udsat for digital svindel eller identitetstyveri.

Er du havnet i digital svindel?

Så er hjælpen nær.

På Cyberhotlinen for digital sikkerhed kan borgerne få hjælp til, hvordan de kan beskytte sig mod cyberkriminalitet og digital svindel.

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag den nye hotline 

Telefonlinjen er også rettet mod dem, der har været ofre for it-kriminalitet, og den vil guide den berørte i at håndtere situationen på bedst mulig vis.

  • Ring til telefonnummer +45 33 37 00 37
  • Cyberhotlinen kan kontaktes på telefon på hverdage 08.00-20.00 og i weekenden og helligdage mellem 10.00-16.00.

Få også hjælp med identitetstyveri

Borgere kan få hjælp hvis deres identitet er blevet misbrugt. 

På Cyberhotlinen kan du få hjælp til at reducere skader og rådgivning om, hvordan du skal håndtere eventuelle økonomiske tab.

Få mere information på Sikkerdigital.dk 

Det tænker du måske. Men svindlere bliver dygtigere og dygtigere, og derfor er der desværre mange, som falder i fælden – også selvom de troede, de aldrig ville.

“Jeg ville aldrig falde i fælden" Tag testen og se, om du kan spotte, hvornår der er fare på færde. Tryk her

Sidst opdateret 19.04.2024