Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Årsmødet 2023

Bestyrelsens beretning v/Peter Ried-Larsen

Foto: Claus Brinch-Danielsen

 

Rigtig hjertelig velkommen til vores årsmøde her på platformen.

Ældre Sagen Esbjerg er er farveblind. Uanset hvem der sidder i byrådet, så kæmper vi for en værdig behandling, omsorg og pleje, folkepensionisternes økonomi, flere fællesskaber og færre ensomme. Vi sætter politisk aftryk, og vi gør en forskel.

Vi var i lokalafdelingen ved udgangen af 2022 13693 medlemmer og 173 fantastiske frivillige.  I 2020 ved coronans start var der 13307 medlemmer. Antallet af frivillige har holdt sig konstant. Bestyrelsen er rigtig glad for den udvikling.

Næppe har vi vristet os ud af coronaens kløer, før en krig trækker os ind i et annus horribilis af priser på himmelflugt. Prisen på snart sagt alle fornødenheder er steget voldsomt, og vi har den højeste inflation i over fyrre år. Det rammer især de økonomisk svageste, heriblandt mange folkepensionister. Derfor har Ældre Sagen foreslået at fremrykke reguleringen af folkepensionen, i stedet for økonomiske lappeløsninger. Mange ældre savner en besøgsven, og tiden med corona har desværre ikke gjort ensomheden mindre, tværtimod.  Vi i bestyrelsen har haft gang i mange   aktiviteter, der inviterer ældre, der føler sig ensomme, ind i fællesskabet. I 22 har vi for midler fra regering haft gang i en række aktiviteter fra puljen TIL SÅRBARE Ældre. Nyårstaffel på Platformen, Koncert med Thomas Kjellerup, Middag på Den Røde Okse, Bustur til Ålekroen I Silkeborg Kend Din BY og meget mere.

Sammen kan vi bekæmpe ensomhed! I september holdt Ældre Sagen KBH en partilederdebat for at skabe en omfattende ældrepolitisk diskussion op til folketingsvalget om vores store valgtemaer: værdig ældrepleje, rekruttering og folkepensionisters økonomi. Især det sidste tema er blevet særdeles akut i en tid med høj inflation.

Vores lokalafdelinger har hjulpet og hjælper stadig tusindvis af ældre med skiftet fra NemID til Mit ID over hele landet.  Her I Esbjerg afviklede vi 15 kurser henover foråret i vores lokaler i Kongensgade med 8 til 10 deltagere pr gang Det er en enorm samfundsmæssig opgave. I den forbindelse vil bestyrelsen gerne takke vores friville Birgit Stenhøj for en fantastisk indsats. Fra August måned har de fantastiske frivillige i vores IT-cafe gennemsnitlig hjulpet 2 til 4 medlemmer pr. uge siden. I den forbindelse retter bestyrelsen en stor tak til vores altid hjælpsomme IT-frivillige i cafeen. Vi gør det gerne, men vi arbejder også for, at der udvikles gode alternativer til mennesker, som har svært ved at bruge digitale løsninger.

Vores frivillige spiller en uvurderlig rolle for alle dem, de hjælper og for vores aktiviteter. Uden de mange frivillige (varme) hænder ville mange miste muligheden for motion, it-hjælp, besøgsvenner, og ikke mindst socialt fællesskab. Det sociale kitter mennesker sammen, og får os til at føle os som en del af noget. Netop det socialhumanitære engagement, som er vores DNA, er bestyrelsen sammen med de øvrige frivillige rigtig stolte af.

Det handler bl.a. om vores søndage i Esbjerg som foregår midt i byens liv. Man klæder sig på og tager i byen. Man ved, at der er nogen der venter en og. Målet er at knytte bånd. En gåtur kalder på Søndagstræf med start fra Musikhuset kl. 16, hvor deltagerne selv bestemmer spisested og på gåturen følges man og snart snakker med den ene – snart den anden og får motion. Søndags eftermiddage i Kongensgade 121 enten med kaffe, hjemmebag eller spændende indlæg og foredrag for singler og andre interesserede. Søndagsmiddage på Dronning Louise igen for singler, tilflyttere og andre interesserede- her kan man over et glas vin tale og spise sammen. På disse søndage kommer der mellem 10 og 20 personer pr gang.

Motion og sport knytter yderligere bånd. Til alle de sportsaktiviteter og motionstilbud I ser på lange i Ugeavisen og på vores hjemmeside deltager der gennemsnit 160 personer hver uge. Tak til de flittige tovholdere og vores bestyrelsesmedlem Søren Juhl Nielsen for en stor indsats her.

Spis sammen arrangementet uge 17 var en stor succes afviklet på en lidt utraditionel måde med åbent hus i Kongensgade. En lind strøm af mennesker kom forbi til en sandwich vin, kaffe og snak. Vores litteraturklubber er fyldt op. I samværet blomster interessen for kunst og kultur. Vores dejlige fortællere i fortælleteamet har skabt glæde hos mange skolebørn igennem året. Vores frivillige Hanne Meyer er still ”going strong”.

Musikcafeen engang om måneden styrker i den grad fællesskabet. Med Ruth Thygesen fra bestyrelsen og andre frivillige synges og hygges der med levende musik.

En aktivitet vi virkelig har fået gang i 22 er vores er vores samarbejde med Street Food. Langbords frokoster, Bingo, Jazz arrangementer har virkeligt været et tilløbsstykke. Her er fællesskab og hygge. Fællesskab har der også været hos spillefuglene i Brøndum. Vores 2 bestyrelsesmedlemmer Lillian Søborg og Søren Juhl Nielsen har virkelig arbejdet for at det skulle blive en succes.

Vores tryghedsopkaldere, der ringer ud hver morgen, skaber stor tryghed hos borgerne. Måden vi gør det på har skabt stor nysgerrighed hos Ældre Sagen Centralt, hvilket har medført at Gitte Castillo fra bestyrelsen, der er koordinator i vores afdelingen, har i 22 har deltaget i et udvalg sammen med andre frivillige fra hele landet, der har arbejdet med, hvordan endnu flere kan få glæde af et tryghedsopkald.

Det er dejligt at Ældre Sagen centralt har øje for, hvor godt vi gør det i Esbjerg. Det samme gælder et ad-hoc udvalg om ideudvikling og erfaringsudvikling vedr. de arrangementer, vi tilbyder vores medlemmer. Her var 6 lokalafdelinger fra hele landet indbudt af Ældre Sagen centralt. Og her var Lillian Søeborg fra bestyrelsen indbudt.

Ønsket om en besøgsven er stort. Vores koordinator i bestyrelsen Anne Marie Rhod fra bestyrelsen gør et fantastisk arbejde på den front. En gang om måneden inviterer hun til åbent hus for frivillige, der lyst at blive frivillig i ældre sagen.

Der hvor vi Ældre Sagen i Esbjerg i 22 har ydet en stor indsat er også i forhold til den hjælpende hånd, hvor der er stor efterspørgsel. Lidt hjælp til et nyt tv-apparat, et billede, der skal hænges kan gøre en stor forskel. Vores bestyrelsesmedlem Lillian Søborg er tovholder her.

De frivillige på kontoret, der er vores ansigt ud ad til, har virkelig været udfordret på nye telefon systemer, nyt internet, nye computer og nyt betalingssystem. Kenny Hille vores IT ekspert i bestyrelsen har virkelig været på arbejde. Nu er kontoret top tunet til fremtiden og der er skabt et flot i imødekommende kontor med blomster og kaffe på kanden. Måden I gør det på skaber glade medlemmer. Henning Christensen fra bestyrelsen er tovholder på den del.

Vores pressestrategi i 22 har været fungeret med små profilannoncer med overskrifter: ”Vil du glæde et andet mennesker”. ”Har du brug for en hjælpende hånd”, ”Ældre Sagen kæmper for en værdig ældrepleje” og andre. ”Facebook og Nyhedsbreve har vi brugt meget og vores bestyrelsesmedlem Knud Erik Bødker har bidraget med flotte billeder.

Uden en god kasserer ved bestyrelsesmedlem Ine Munk er det ikke muligt at holde alle bolde i luften

Den ældrepolitisk lokale indsats har i 22 har især forgået i kommunens koordinationsudvalg der består af formand og næstformand fra lokalafdelingerne i Bramming, Ribe og Esbjerg. Vi har især haft fokus på såkaldte &79 midler der dækker tilskud fra kommunen til tryghedsopkald, besøgsvenner og andet socialt humanitært arbejde. Vi var udfordret på at I vi 22 kun havde fået ca. 58 % af det ansøgte.  Ved en ihærdig indsat er det for 2023 lykkes at få tildelt 100% af det ansøgte. Et andet område Koordinationsudvalget har haft fokus på har været at lægge pres på politikkerne lokalt for at afskaffe brugerbetalingen på kommunernes midlertidige pladser når de anvendes som akutpladser.

Vi har bidraget med informationer indhentet via et spørgeskema sendt til kommunen. Ældre Sagen centralt indsamler data for hele landet med det formål at lægge pres både lokalt, regionalt og nationalt plan på politikkerne. En sag om en beboers ophold på et vore plejehjem har fyldt meget. Pårørende til beboeren blev i perioder nægtet adgang til beboeren. Ældre Sagen greb ind. Både skrev og mødtes med kommunen. Lige lidt hjalp det. Hanne Meyer fra Ældre Sagen påtog sig det store arbejde både at støtte beboeren og dens pårørende samt være med til at samle et hold af frivillig, der på skift kunne være der, når den pårørende var på besøg. Helt igennem en uværdig behandling både af pårørende og beboer.  Efterfølgende var der masser af læserbreve både fra pårørende og fra Ældre Sagen om det uværdige forløb. Kommunen har heldigvis taget sagen til efterretning, og der har nu været afholdt møder rund på de forskellige plejehjem med pårørende med det formål at forbedre forholdende.

Vi har generelt et godt forhold både til det det politiske og det forvaltningsmæssige system. Ældre Sagen bliver inviteret med både når det gælder høringssvar f.eks. til Sundhedspolitikken 2023-2030 og, når der nedsættes forskellige arbejdsgrupper. I slutningen af december blev vi inviteret med til at give input til den en helt ny seniorpolitik sammen med andre interessenter. Vores bidrag er at være med til at afdække nuværende og kommende seniors behov, ønsker og forventninger til seniorlivet. Bestyrelsen kommer ind på dette når vi går i gang med bestyrelsens virke for 2023.

Til slut et Peter Plys citat vil jeg slutte bestyrelsens beretning ”Du kan ikke stå i et hjørne af skoven og vente på, at de andre skal komme til dig. Nogle gange skal du gå til dem”.

Tusind tak for jeres opmærksomhed.

 

Den nye bestyrelse

Fra venstre:

Peter Ried Larsen, formand,
Søren Juul Nielsen,
Lillian Søeborg, næstformand,
Ruth Thygesen
Henning H. Christensen,
Ine Munk, kasserer,
Kenny Hille (1. suppleant.)
Anne-Margrethe Hansen, sekretær,
Kurt Bertelsen og
Knud Erik Bødker

Sidst opdateret 11.04.2024