Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Aktivitesleder og din e-mail

Beskyt din personlige mail på internettet, når du laver frivilligt arbejde.

Er du aktivitetsleder, skal du have en email KUN til aktiviteteslederopgaver.!

"Hvorfor i alverden dog det?", kan man så høre dig sige.
"For at sikre dig" - og - "for at gøre livet nemmere for dig og din forening".

Lad os kikke på det første postulat.

Din email er din adgangskode til rigtig mange ting. Tænk efter, du bruger din email mange steder, såsom borger.dk, nemID, abbonnementer, nyhedsbreve etc etc.
Har jeg ondt i sinde, så er din email første skridt på vejen til at stjæle din identitet eller penge. Eller bare bombardere dig med mails om, at du har vundet "en trillion", din pakke venter på betaling, dit abbonenment manger betaling, dine data skal opdateres etc etc.
Når disse mails kommer ind på din tovholder mail, så VED du, det er fup. For den har du kun brugt til Ældre Sagen opgaver, ikke til PostNord pakker, eller hvad cyberspace forbryderne nu kan finde på. Samt at disse forbrydere ikke kan bruge den oplysning til dine personlige opgaver.
For - og læg dig det på sinde - Den mail, du bruger til dine tovholderopgaver, den kommer ud og stå på hjemmesiden, og dermed offentligt tilgængeligt. Alle kan finde den, og alle kan se den. Hvilket jo også er meningen.
Og jeg kan garantere dig for, så bliver den misbrugt !
Det er umuligt at undgå.
De Onde har programmer, der trawler internettet igennem for "mail to" adresser. Du VIL blive fundet.

Der er derfor en klar sikkerhedsfordel i at sætte vandtætte skodder mellem dit privatliv og dit foreningsliv.

Men nemmere ?

Det er det!
Det vil du opleve, når du har flere mailadresser.
Det vil være fedt for dig, at mails,  der vedrører dine tovholderopgaver, IKKE bliver blandet sammen med nyhedsmails fra Brugsen, hilsener fra venner og bekendte, samt hvad der ellers måtte dukke op i din indbakke. Hvor du så er nødt til at kikke alt igennem for at se, om noget vedrører tovholderne fra Ældre Sagen.
Er der nyt fra Ældre Sagen, så ligger det i den indbakke.
Ikke andet, ikke mere.
Det er klart for dig, allerede inden du begynder at læse dagens post "er der noget fra Ældre Sagen, jeg skal tage mig af". 

Det bliver faktisk også nemmere for din lokalafdeling.
Den har styr på email adresserne til tovholderne, for vi opretter dem selv.
Hvilket vil sige, at email'en til tovholderopgaverne ikke længere er personafhængig. Når du ikke længere er tovholder, så kan bestyrelsen bare indsætte en ny bruger. Alle kontaktoplysninger på hjemmeside, blade, brochurer etc etc er den sammen. Alle brugere, der skriver til din funktion, behøver ikke ændre noget. Man skriver stadig til samme email, og beskeden kommer automatisk frem til den rette person.
Uden at indvolvere dig, som tidligere tovholder. Du sletter bare kontoen i dit email program, så er du fri som fuglen.
Når du har brugt din private mail, risikerer du at fortsætte med at få mails til tovholdere (selv om du er holdt op), for den kontakt lever videre mange forskellige steder.

Samtidig har din lokalafdeling stadig al korrespondance på tovholderopgaven, så historikken er ikke væk.
Det er en win-win-situation for alle parter.
- du får nemmere overblik i det daglige
- du lukker en sikkerhedsrisiko
- du kommer nemt ud af tovholderopgaven igen
- lokalafdelingen er altid opdateret.

Lidt anekdoter fra det virkelige liv.

Det kan være lidt "skræmmende" at skulle have en ekstra email adresse. 
"hvordan sætter jeg den op". - her må vi antage, at IT gruppenr kan være behjælpelig. Fordelene for alle er så store, at der må være hjælp at hente.
I Brøndby har vi løst opgaven ved at købe vores eget domæne til e-mails Med ugrænset antal email adresser.
Her i huset er vi begge tovholdere.
Og vi ramte begge muren "oj, det lyder besværligt at oprette en ny mail".

Men der er jo ingen vej udenom, når det nu er det rigtigte.
Vi stod og kikkede på en kommende annonce for tovholderopgaven til vores lokale avis, og måtte så stille det ubehagelige spørgsmål: "vil du virkelig gerne have din private mail offentliggjort i en annonce til hele kommunen". 
Svaret er jo NEJ. Og ja, allerede her blev man glad for en mail kun til tovholderfunktionen.

Så - bare gør det. Der er kun fordele for alle.

Sidst opdateret 02.05.2023