Giv ikke personlige oplysninger over telefonen
En del danskere bliver svindlet over telefonen, og desværre er det oftest ældre, det går udover.
Det kan fx ske ved, at en person ringer til dig og udgiver sig for at være fra en bank, SKAT eller politiet. Det gør svindleren for at virke troværdig.
En telefonsvindler vil typisk bede dig om at få personlige oplysninger som CPR-nummer, adgang til netbank eller koder til MitID.
Sådan gennemskuer du telefonsvindel
Det kan være svært at gennemskue, om du bliver udsat for svindel over telefonen.
Men en god huskeregel er, at hverken banker, myndigheder eller andre virksomheder vil ringe til og bede om at få adgang til din netbank, bede dig om at overføre penge eller få andre personlige oplysninger som fx koder til MitID. Heller ikke via sms eller mail.
- Vær på vagt – det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge.
- Smæk røret på – hellere et nej for meget!
- Hvis du er i tvivl, så ring til banken, politiet (på tlf. 114) eller en ven eller et familiemedlem.
Få hjælp ved identitetstyveri
Det er en god idé at kontakte Digitaliseringsstyrelsens cyber-hotline for digital sikkerhed på telefonnummer 3337 0037, hvis du har været udsat for identitetstyveri, eller hvis du frygter, det er tilfældet.
På hotlinen får du rådgivning om, hvordan misbruget stoppes og hjælp til at kontakte andre myndigheder, du kan have behov for at tale med.
Svindlere udgiver sig for at ringe fra Ældre Sagen
I Ældre Sagen oplever vi desværre også, at svindlere ringer og udgiver sig for at være fra Ældre Sagen og beder om CPR-nummer.
Det sker ofte i perioder, hvor vi sender breve ud med tilbud om medlemskab, hvilket svindlerne henviser til.
Udlevér ikke dit CPR-nummer. Ældre Sagen beder ikke om CPR-nummer, kreditkortoplysninger eller kontonummer over telefonen.
Læs mere om identitetstyveri-hotlinen på www.sikkerdigital.dk
Læs mere om, hvordan du kan styrke din digitale sikkerhed
Kilde: Politiet
Sidst opdateret 09.03.2023