Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Kommentar og forslag til budget 2021 til 2025

Kommentar og forslag til budget 2021 til 2025

27. august 2021

Tønder kommune

Borgmester Henrik Frandsen

att. Kommunalbestyrelsen

Wegners Plads 2

6270 Tønder

Vedr. Budget 2022-2025

ÆldreSagen Tønder Kommune har læst budgetforslagene til det kommende budget og har følgende bemærkninger.

Udvidelsesforslag:

1. Digital sundhedsvejledning og styrkelse af demensindsatsen:

ÆldreSagen finder det positivt, at man fastholder den digitale sundhedsvejledning, da det har vist sig at være et positivt tiltag, idet 450 borgere indtil videre har tilmeldt sig ordningen.

ÆldreSagen finder naturligvis også tiltag, der styrker demensindsatsen positiv i erkendelse af, at gruppen af demente medborgere i Tønder Kommune er voksende.

Men samtidig er det bekymrende, at de øgede ressourcer skal udmøntes gennem en reduktion af klippekortsordningen.

Der mangler desuden en beskrivelse af formen for demensindsatsen bl.a. i form af personaleressourcer og beskrivelse af den digitale indsats.

 

2. Kompetenceudvikling:

ÆldreSagen finder det absolut nødvendigt, at det faste personale tilbydes kompetenceudvikling, men peger samtidig på nødvendigheden af, at den store gruppe af ”ikke-uddannede” personale sikres uddannelse. Det bør være et princip, at det er uddannet personale, der skal varetage plejen af ældre medborgere. Den oplæring skal af hensyn til det faste personale ikke foregå som ”sidemandsoplæring, men som et regulært uddannelsesforløb.

 

3. Digital understøttelse

ÆldreSagen mangler en beskrivelse af formålet med det øgede behov for digital understøttelse – er det den enkelte borgers behov eller sundhedspersonlets behov, man ønsker at tilgodese?

ÆldreSagen ser med bekymring på, om den øgede anvendelse af digitale løsninger skal ses som et forsøg på at erstatte den fysiske kontakt med den enkelte bruger og dermed mindske den vigtige omsorgsdel i plejen.

 

Besparelsesforslag

1. Lukning af tre plejeboliger i på Leos  Plejecenter

At lukningen af de tre ovennævnte plejeboliger ikke vil sætte garantiventelisten under pres er naturligvis positivt. Men ÆldreSagen ser, at forslaget om lukningen af plejeboligerne imidlertid vil medføre en reduktions af medarbejderne i plejesektoren på i alt ca. 1,6 stilling, hvilket vil betyder yderligere mangel på uddannet personale.

 

2. Specialplejeboligen anvendes alternativt.

Ældresagen konstatere, at besparelsen på dette området indebærer en yderligere reduktion af personale på ca. 1 fuldtidsstilling.

 

3. Etablering af fokuserede rehabiliteringsforløb:

ÆldreSagen finder det er en voldsom  tiltænkt besparelse på området, og da der tilmed konkluderes, at der vil være usikkerhed om indfrielse intentionerne af forslaget, forventer ÆldreSagen derfor, at besparelsesforslaget fjernes fra budgetudkastet.

 

4. Øget fokus på længere i eget hjem:

ÆldreSagen vurderer, at det er en stor besparelse, som åbenbart skal indhentes gennem kompetenceudvikling af medarbejderne og anvendelse af digitale løsninger (Målrettet teknologi).

Der mangler  i den forbindelse en beskrivelse af formålet med det øgede behov for digtal understøttelse

ÆldreSagen ønsker desuden en nærmere præcisering af hvilke hjælpemidler, man påtænker anvendt og understreger igen vigtigheden af, at de ældre medborgere også fremover skal kunne føle sig trygge i plejen og bevare værdigheden. Desuden mangler der en  en beskrivelse af de personalemæssige konsekvenser.

ÆldreSagen har har den holdning, at unødvendig anvendelse af teknologi aldrig må erstatte menneskelig kontakt og omsorg og ser besparelsesforslaget i strid med princippet i intentionerne  om ”Længst i eget hjem”.

 

5. Ændringer i klippekoretspuljen

Endnu engang kan ÆldreSagen konstatere, at den forventede besparelse tænkes anvendt til øgede ressource af teknologiske kompetencer. Besparelsesforslaget indebærer desværre samtidig en reduktion af den enkelte borgers mulighed for selv at administrere klippekortet efter eget valg, idet det  fremtidige reducerede tilbud konverteres til gruppetilbud.

 

6. Ændring af øvrige puler:

ÆldreSagen har i princippet intet imod, at man analysere div. puljer – herunder Velfærdspuljen med henblik på en bedre udnyttelse af ressourcerne . bl.a. en mulighed for fremover at kunne tilgodese varme måltider og dysfagiforebyggende foranstaltninger. Men endnu engang må vi beklageligvis konstatere, at de overskydende midler forventes anvendt til teknologiske løsninger bl.a. somatisk rehabilitering .

 

7. Etablering af Half-Way-Houses

ÆldreSagen finder i princippet tanken om at etablere en mulighed mellem eget hjem og plejehjem god, men det indebærer også en del problemstilliner – bl.a. vil  forslaget om, at evt. studerende tilknyttes projektet som en del af personalet kræve en grundig beskrivelse af de studerende arbejdsopgaver.

 

8. - 9. Overvægtstilbud og forbyggende trængning samt rygestop

Besparelsen på begge områder er bekymrende, idet det vil betyde en svækkelse af den forebyggende indsats i relation til de berørte målgrupper.

 

Afsluttende bemærkninger

ÆldreSagen ser med tilfredshed på, at Servicerammen på Ældreområdet tilføres 2,7 mil. i 2022 og 6,8 i 2023, men kan samtid konstatere, at de mange besparelsesforslag i 2022 på i alt 4.218 mill. vil betyde en reduktion i medarbejderstaben (De varme hænder), idet besparelserne  hovedsageligt bliver anvendt til teknologiske løsninger.

Der blev i en artikel i JV d. 15.08.21 fra Alzheimer Foreningen rejst kritisk af natbemandingen på bl.a. Richtsens Plejecenter. I samme artikel udtrykte borgmester Henrik Frandsen, at der vil være fokus på området i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger i forventning om, at området vil blive tilgodeset og få tilført flere ressourcer og penge.

ÆldreSagen forventer derfor et positivt resultatet af de kommende budgetforhandlinger for områderne Sundhed og Pleje og Omsorg.

 

 

På vegne af  ÆldreSagen Tønder

Koordnationsudvalg

Karen Hansen

Ældrepolitisk Kontaktperson

Sidst opdateret 24.03.2022