Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Bestyrelsens beretning på årsmødet 2024

 

Ældre Sagen Roskilde

Bestyrelsens beretning for året 2023

Formanden bød velkommen de mange fremmødte og særlig velkommen til Michael Mørk som senere vil fortælle om seniorboliger og bofællesskaber i Roskilde.

Beretningen vil som tidligere blive præsenteret af de enkelte ansvarlige bestyrelsesmedlemmer.
Jeg vil fokusere på tre nedslagspunkter:
1. Ældrereformen
2. Sundhedsreform
3. Økonomien for den ældre gruppe

Ældre Sagen i Danmark er i god gænge med 970.000 medlemmer og den markant største influencer på ældreområdet.

Ældrereform

I år er det fem år siden at Ældre Sagen første gang gjorde politikerne på Christiansborg opmærksomme på, at der er behov for en gennemgribende ændring af ældreplejen i Danmark. Vi kaldte det en ”new deal” for ældreområdet.
Siden da har politikerne trods vort krav kun krattet i overfladen med arbejdsgrupper, dialog møder og stor bevågenhed uden megen reel handling.
Ældre Sagen har spillet konstruktivt med og holdt topmøder i vort hovedkontor i Snorresgade med mediebevågenhed.
Først nu sker der noget med en ældrereform i form af en ældrelov som vi har set konturerne af som præsenteret på et kæmpe stort gruppearbejde i Fredericia den 30. januar med mere end 2000 deltagere og fire ministre.

Hvad er indholdet?
Øget selvbestemmelse, mindre dokumentation og større tillid og en såkaldt helhedspleje, - altså mindre bureaukrati. Jeg talte med Tina Boel forleden og hun sagde, at mange regler var lokalt funderet og skulle revideres.
Det er en sejr, at der kommer en ældrereform og Ældre Sagen vil følge den tæt og er lidt bange for at kejseren måske ikke har så meget tøj på, som regeringen lægger op til..

Sundhedsreform

Et andet område er sundhedsreform i foråret 2024 med større kvalitet i plejen af ældre patienter.  Ældre Sagen har i 2023 fået gennemført nogle punkter i sagen.
Udvidet behandlingsansvar for udskrevne patienter - den såkaldte 72 timers regel. Faste plejehjemslæger på plejecentrene og
Samarbejde i sundhedsklynger om at forebygge sygehusophold og gode overgange fra sygehus til kommunal pleje i plejecenter eller hjem.
Her har vi også et lokalt ansvar og derfor er vi lokalt i Roskilde gået ind i etsamarbejde med andre af Ældre Sagens afdelinger — det kommer Hans Jørgen Steffensen ind på under sit indlæg.

Ældre-økonomi

Det tredje emne er pensionisters økonomi som fylder rigtig meget og her er det vigtigt, at der lægges tryk på. Især nu vi ser de nye overenskomster på såvel det private som det offentlige område.
Inflation og stigende priser reducerer købekraften.
Hvad gør Ældre Sagen for at sikre det økonomiske grundlag for pensionisterne?
Det er lidt kompliceret, da vi i dag har 1,1 millioner folkepensionister og derfor er dyrt at løfte folkepensionen,  og regulering kan få negativ betydning for andre ydelser.

Ældre Sagen presser for øjeblikket regeringen på flere områder.
1. I dag reguleres folkepensionen med 2 års forsinkelse i forhold til lønudviklingen og andre sociale ydelser på 5 pct. I 2024. Noget efterslæb vil blive indhentet.
2. Vi kræver et ”pensionistfradrag” i lighed med forøgelsen af beskæftigelsesfradraget.
3. Endelig mener vi, at vi skal have samme kompensation på 0,45% ved afskaffelsen af Store Bededag.
Konkret er forslagene fremlagt for skatteminister og finansminister i januar og et åbent brev herom sendt til regering og partiledere med samme budskab, at pensionisterne har holdt for længe nok.
Senest den 22.2. har Ældre Sagen sendt et åbent brev til fire ministre om pensionisternes økonomiske efterslæb. Hovedpunkterne i brevet, som kan læses på vor hjemmeside, er at de 8,8pct. over to år er i modstrid med aftalen om regulering af folkepensionen fra 2018 om at folkepensionen skal følge lønudviklingen, så velstandsfremgangen i samfundet bevares.
I 2022 var inflationen den højeste i 40 år, nemlig 7,7pct. Folkepensionen steg med 1,2 pct. Nu er inflationen 1,2 pct. Men priserne er fortsat højere end før krisen.
Grundet de to års forsinkelse slår stigningen først igennem i 2025 og 2026.
En rapport fra OECD siger at Danmark er et af de lande Europa hvor der er størst udhuling af købekraften af pensionen.
Ældre Sagen ønsker at få fremrykket reguleringen af folkepensionen, så den bliver 5 pct. I 2024. Finansloven for 2024 har ikke taget det med, men folkepensionen vil være 5 pct efter lønudviklingen i 2025, så det kan stadig nås.970.000 medlemmer er et stærkt talerør og Ældre Sagen bruger alle midler for at forbedre også de økonomiske forhold for alle pensionister.

 Ældre Sagen, nationalt    

ÆldreSagen er en forening i sund og god vækst.
Ældre Sagen i Danmark har 970.000 medlemmer og er den markant største influencer på ældreområdet.Som sagt, er en befolkningsgruppe på 970.000 pensionister et særdeles stærkt talerør, både når man taler ældrepolitik og økonomi, og når man taler om sundhed og pleje. 

 

Ældre Sagen i Roskilde generelt

2023 bød på en medlemsfremgang med ca. 1000 nye medlemmer så vi nu har knap 12.000 medlemmer i Roskilde og dermed langt den største forening i Roskilde.
Vi er glade for denne tilslutning og også som det vil fremgå af mine kollegers beretning er det over hele linjen er optimisme og fremgang.
Hvad skyldes det?
Først og fremmest vore mere end 200 frivillige indenfor de mange aktivitetsområder som vil blive uddybet senere.
Jeg vil også nævne områder som Herreværelse, dameværelset, strikkecafeer, litteraturkredse, kontoransvarlige, kortspil, IT ikke mindst Café Smil skal nævnes.

Vi har et godt samarbejde med såvel Ældrerådet som er et valgt råd af alle borgere over 60 år og med frivilligcentret. Et samarbejde som er vigtigt især i denne tid hvor kommunen skærer ned på frivilligmidler med ca. 1 mill og mere end halveret tilskud til alle foreninger. Næste år skal kommunen ”omlægge” 150 mill og heraf 25 mill på det sociale område.
Det vil vi følge opmærksomt og især gennem vort ældrepolitiske arbejde som er intensiveret i den forløbne periode.Vi bliver involveret i forskellige udvalg i kommunalt regi og har et godt samarbejde med forvaltningen.

Udvalg og ansvarsområder

Ældre Politisk Arbejdsgruppe (ÆPAG)

Det ældre- og sundhedspolitiske arbejde er samlet i ÆPAG, som består af repræsentanter fra Roskilde, Gundsø og Ramsø. Vi er således godt klædt på i forhold til tidligere, idet vi har opgraderet dette område i den fremtidige strategi med særligt fokus på det lokale arbejde.
Konkret er vi med det nye samskabte tilsyn på de lokale plejecentre og hjemmeplejen, hvor vi er med i de lokale kvalitetsråd. Endvidere har vi tre repræsentanter involveret i en ny demensstrategi for kommunen i perioden 2023-27.
Vi er med i udviklingen af kommunens nye vision om ”Velfærd udvikler vi sammen” og senest en temadag i Ringsted over dette emne.
Hertil kommer engagement i lokale intiativer og ændringer på bl.a. nedskæringer om seniorhøjskolen, hvor vi i fællesskab med Ældrerådet fik de påtænkte ændringer stoppet.
Vi deltager også i dialogmøder med Ældre Sagen på distriktsniveau.
ÆPAG følger med i det politiske udvalgsarbejde på de områder, der er relevante for vore medlemmer.
Endelig skal nævnes at vi i stigende grad får henvendelser fra medlemmer med forskellige konkrete problemer som vi så godt som muligt hjælper i systemet.

Programudvalget  v/Flemming Jensen

Programudvalget er det udvalg, der står for at arrangere ture, rejser foredrag og andre arrangementer, og Programudvalget står også for udgivelse af Årsprogrammet, som alle medlemmer af Ældre Sagen i Roskilde modtager. Årsprogrammet blev i 2023 trykt i ca. 8500 eksemplarer.
Programudvalget består af 7 faste medlemmer, som deltager i planlægningen og gennemførelsen af ture, rejser og foredrag. Programudvalget mødes jævnligt, ca. 10 gange om året, med henblik på udarbejdelse og udgivelse af Årsprogrammet.  De enkelte medlemmer bruger desuden en del tid på at arrangere og gennemføre de enkelte ture og arrangementer.
20 ture med forskelligt indhold og sigte og 7 foredrag var planlagt i 2023. 14 ture og 7 foredrag blev gennemført.  Vi måtte desværre aflyse 6 ture grundet for få tilmeldte. Vi arbejder på at tilpasse turene til vores målgrupper, men det er ikke nemt at ramme rigtigt hver gang.
Desuden blev der afholdt flere ad hoc arrangementer. Her kan nævnes:
- Musikarrangement i Himmelev Sognegård 100 deltager.
- Danmark spiser sammen er et gratis arrangement, hvor til der var tilmeldt 85 deltager.
- To ad hoc arrangementer om IT-svindel 80 deltagere, - udsolgt
- Vandring til Roskildes kilder, 30 deltagere, udsolgt
- Elgsafari, ad hoc, 50deltagere, udsolgt

I alt har der deltaget ca. 1000 medlemmer i de arrangementer som PU har arrangeret.

Social-humanitært arbejde v/Else Hass

Den sociale-humanitære kontaktperson, Else Hass, fungerer som daglig leder af flere grupper af frivillige, såsom besøgsvenner, demensgæst, og sorggrupper.
Opgaven er tillige
- at assistere borgere, som henvender sig i forskellige ærinder
- at orientere medlemmer om lokale tiltag, som kan være interessant for dem,
- tage personlig kontakt med nye frivillige, som viser interesse for ÆldreSagen for at få dem ind på det område, de interesserer sig for.
- Samarbejder med kommunen, som ved hjemmebesøg fortæller om ÆldreSagens tilbud.

For tiden har vi 31 besøgsvenner, som ledes af Eva Svendsen. Desværre har vi 12 borgere er på venteliste, fordi vi har brug for besøgsvenner til hjælp.
- Sorggruppen, som samler og støtter medlemmer, der har  været ramt af sorg, betjenes af  4 frivillige.   2 gange årligt startes nydannede sorggrupper.  I en gruppe er der max 6 sorgramte, og de mødes normalt ca 8 gange under sådant forløb.

Ældrevejleder-funktionen v/Hans Jørgen Steffensen

Vejlederfunktionen ved Ældre Sagen i Roskilde har haft et stigende antal henvendelser fra medlemmer, der ønsker forskellige former for bistand. Dermed er den positive udvikling fortsat fra året før.
Den form for bistand, som medlemmerne efterspørger, udgør en bred palette. Kontakten mellem medlem og vejleder skabes normalt med udgangspunkt i en henvendelse til kontoret. I de mest enkle tilfælde kan vejlederen hjælpe medlemmet hurtigt med en telefonopringning eller en mail. I andre tilfælde er det nødvendigt at holde et møde, der normalt finder sted på kontoret i Allehelgensgade - eller i særlige tilfælde hos medlemmet. Et møde kan fx indeholde gennemgang af og kontrol af dokumenter fra offentlige myndigheder og pengeinstitutter, mailkorrespondance, hjælp til udarbejdelse af enkle dokumenter. Mødet kan også handle om hjælp til digitale selvbetjeningsløsninger.
I et stigende antal tilfælde efterspørger medlemmer bistand i form af en bisidder til fx et møde med en offentlig myndighed eller et pengeinstitut.
I alle tilfælde drøftes løsningsmuligheder, ligesom medlemmet er sikret fortrolighed. Hjælpen er gratis for medlemmet.

Ser man på de emner og temaer, som vejlederen har ydet hjælp til, viser der sig også her en mangfoldighed. Mange har erkendt fordelene ved at få oprettet en fremtidsfuldmagt, hvori man sikrer sig, hvem der skal hjælpe, hvis man mister evnen til at klare sig selv. Et andet tema er retten til offentlige ydelser og hjælpeforanstaltninger, som naturligt optager mange. Her ser vi fx ældre, der fortsat er på arbejdsmarkedet, men med nedsat arbejdsevne ønsker at overgå til fleksjob eller førtidspension. Også boligforhold er et vigtigt tema. Henvendelserne her handler typisk om muligheder for skifte til en mere ældrevenlig bolig. Endelig er mange ældre optaget af deres børn og børnebørn og ønsker derfor rådgivning om arv, gave og familieoverdragelser.

I de tilfælde, hvor vejlederen vurderer, at medlemmet har brug for advokathjælp til at få løst en retstvist, får medlemmet hjælp til en henvendelse til en af de advokater, som yder en gratis første konsultation til klienten.

Sundhedsområdet vHans Jørgen Steffensen

Det er velkendt, at det danske sundhedssystem er under et stort pres. Det viser sig bl.a. i form af lange ventetider til undersøgelser og behandlinger, fristoverskridelser og kvalitetsproblemer på hospitalsbyggerier, mangel på kvalificerede medarbejdere. Problemerne rammer ikke mindst ældre medborgere med fx kroniske sygdomme eller komplekse diagnoser. 
Efter en ændring af sundhedsloven i 2022 er der oprettet sundhedsklynger, som er et samarbejde mellem region, kommuner og praktiserende læger om indsatsen på tværs af sundhedsområdet. Mens regionerne har ansvar for drift af sygehuse, har kommunerne ansvar for store dele af den øvrige sundhedsindsats, fx plejecentre, rehabilitering og evt efterfølgende pleje eller hjælp i hjemmet.

Tryghedsopkald  v/Margit Andersen

Tryghedsopkald er et telefon-morgenopkald fra en ”ringer” fra Ældre Sagen til en medborger.
Det skaber tryghed at få et ”God Morgen” i telefonen og en kort snak om ”alt er vel”.
Såfremt telefonen ikke tages, ringes der til hjemmeplejen som rykker ud og låser sig ind og ser, om der er problemer. I sådanne situationer orienteres eventuelle pårørende også.
Vi har 15 frivillige - og stor tak til dem - som ringer hver eneste morgen året rundt.
Vi har løbende behov for frivillige og derfor er der også i 2023 gjort et stort stykke arbejde for at tiltrække nye frivillige til Tryghedsopkald.
Lige nu er der 48 ældre, der modtager tryghedskaldet.
Samarbejdet med hjemmeplejen fungerer meget fint.

IT-undervisning og IT-Café v/Erling Olsen

Den tekniske udvikling i vort kommunikationssamfund er i konstant udvikling.
Der stilles stadig stigende forventninger borgernes evne til at kommunikere med myndigheder, sundhedsvæsen, banker, osv på digital vis.
Og i takt med at stigningen i den digitale kommunikation øges desværre også behovet for at man er i stand til at beskytte sig mod nye former for netsvindel, som dukker op. 
Som modtræk mod denne svindel indføres mere og mere komplicerede sikkerhedsstandarder, som borgerne skal lære at håndtere.
I dag bruger man både PC, Ipad og Smartphones til kommunikation via nettet.
Alle disse udviklinger medfører, at der fortsat er god brug for IT-undervisning.
Vi underviser i små hold på max 6 kursister, og med mindst 2 undervisere.   Små hold giver den bedste indlæring.
Et kursus løber over 10 dage á 2 timer og kostede i 2023 120 kr.
Siden 2013 har vi nu rundet ialt 900 kursusforløb.
Undervisningen foregår på vort kontor i Allehelgensgade og i lokale, som boligselskabet Sjælland stiller til rådighed for os.
PC, Ipad og smartphone opfører sig ikke altid, som man kan ønske sig, og den almindelige bruger er ikke altid i stand til selv at løse disse udfordringer.

Hver tirsdag eftermiddag har Ældre Sagen åbent i IT-cafeen i vor e kontorlokaler, Allehelgensgade 23, og der kan foreningens medlemmer henvende sig for at få nødvendige assistance. Denne hjælp er gratis. Tre IT-kyndige står hver tirsdag parat, og i alt 12 frivillige IT-kyndige skiftes til at have vagten i IT-cafeen.
IT-cafeen løste i 2023 ca 200 udfordringer for medlemmerne.
En del af vore medlemmer har IT-udstyr, som er stationært opstillet i hjemmet. Dette udstyr kan man ikke møde op i IT-cafeen med.
Derfor har vi også en udkørende afdeling i IT-cafeen.  3 IT-kyndige kan rekvireres til ”hjemmehjælp” når router, PC, printer og scanner mv giver udfordringer.

Webmaster og medlemspleje v/Flemming Molin

En forening med over 11.500 medlemmer har en betydelig administrativ opgave at udføre, bl.a. vedligeholdelse af lokalafdelingens medlems- og frivilligregister med alle oplysninger om de godt 200 frivillige, hvornår disse starter og slutter deres forskellige opgaver, indrapporteringer til landsforeningen m.m.

Som webmaster sikrer Molin at hjemmesiden med de ca. 30 undersider er klar til at modtage de i 2023 7.600 besøgende, som foretog ca. 22.500 sideopslag - eller næsten 2.000 pr. måned.
Opgaverne er mange, f.eks:
- redigering og styring af informationer på vor hjemmesiden
- styring af vort bookingsystem til alle vore arrangementsaktiviteter.
- redigering af vort indlæg til ”Det Sker”-tillægget til den store bladpakke (udkommer 5 gange pr år).

Café Smil har siden 2014 tilbudt et varmt måltid to gange om ugen for bare 40 kr. pr. måltid.
Flemming Molin varetager kassererjobbet for denne aktivitet.
Antal gæster i Cafe Smil er godt 4.000 årligt, så Cafe Smil dækker et stort socialt behov.
Kommunens anerkendelse af værdien af Cafe Smil har resulteret i et tilskud fra frivilligmidlerne på 23.000 kr. i 2023, hvorved den lave pris pr. måltid kunnen fastholdes.
FødevareBanken - en organisation, der formidler overskudsfødevarer i kampen mod madspild - leverer de fleste af råvarerne. Cafeerne betaler hver pr. måned 1.000 kr. for transporten af leverancerne fra FødevareBanken.
Tak til de 70 frivillige som står for borddækning, madlavning, servering o.s.v.

Kommunikationsudvalget v/Fleming Friis Larsen

KU koordinerer, fabrikerer, udsender, regulerer nyhedsbreve, hjemmeside, annoncer i de lokale medier og er samarbejdspartner med Roskilde mediecenter. Vi har et fortræffeligt samspil med mediecentret. Hurtigt arbejde og fleksibilitet kendetegner vort samarbejde. I beretningsperioden og frem til 1.august. vil der fortsat hver uge komme annoncer om vore aktivitetér og tilbud af mere generel karakter.  Den større synlighed giver effekt til en medlemsfremgang på næsten 9 pct i perioden hvilket er langt over landsgennemsnittet på 4 pct.
Udvalget laver statistik på alle områder og hver måned annonceres om næste måneds ture mv. Vi monitorerer effekten af annoncer og nyhedsbreve på deltagerantal, så vi kan følge hvilke interesseområder der er populære.

Anerkendelsesudvalg v/Fleming Friis Larsen

Ældre Sagens arbejde fungerer kun i kraft af den store frivilligindsats fra vore godt 200 frivillige samt en arbejdsom bestyrelse, som i det daglige koordinerer og igangsætter det daglige arbejde.
Ældre Sagen bestræber sig på at kunne fastholde og anerkende vore frivillige på bedst mulig måde.
Vi er af den opfattelse at det skal være givende socialt og relationsmæssigt at være frivillig og det ønsker vi at understøtte. Vi har et årligt spise/musik arrangement for alle frivillige, ringertur med bus og spisning, og alle udvalg i Ældre Sagen i Roskilde kan holde en sommer/julefrokost .
Vore frivilligledere inviteres også til et årligt arrangement med underholdning og spisning.Alle disse arrangementer har til formål at sammentømre frivilliggruppen og have nogle hyggelige timer sammen. Det skal være attraktivt at være frivillig i Ældre Sagen i Roskilde.

Koordinationsudvalget v/Fleming Friis Larsen

KOU er et samarbejdsorgan som udveksler erfaring mellem Ældre Sagens afdelinger i Roskilde, Gundsø og Ramsø. Udvalget mødes 2-3 gange årligt og inspirerer hinanden, idet vore aktiviteter er meget forskellige med fokusområder.

Regnskab 2023 v/kasserer Niels Tofte.

Det koncentrerede regnskab var udlagt på bordene.
Regnskabet skal ikke godkendes på lokalafdelingens Årsmøde. Godkendelse er allerede sket på Landsforeningen, - men det skal forelægges for det lokale årsmøde for udtalelse.
Herefter forelagde Niels Tofte regnskabet og trak en række markante poster frem og knyttede forklaringer og kommentarer til dem.
Året 2023 blev et mere normalt år end de foregående, som var prægede af pandemien.
Overalt har vi måttet konstatere betydelige omkostningsstigninger, hvilke er resultat af de seneste års inflation.  De stigende omkostninger har medført, at vi har været nødt til at hæve arrangementspriserne omtrent tilsvarende.  Det skal pointeres, at prisen på arrangementerne (ture foredrag, etc)  er sat således, at udgifterne netop kan dækkes.

Der var ingen spørgsmål til regnskabet. Regnskabsfremlæggelsen blev anerkendt med applaus.

Budget 2024 v/kasserer Niels Tofte

Budgetforudsætningerne for 2024 er i det store og hele sammenlignelige med 2023. Dog har Roskilde kommune besluttet at nedsætte tilskuddene til vores aktiviteter fra kr. 85.000 i 2023 til kr. 28.000 i 2024.
På udgiftssiden har vi budgetteret med et aktivitetsniveau, der stort set svarer til 2023.

P.g.a. kommunens reduktion af tilskuddet har vi dog valgt at reducere på markedsføringsomkostningerne og aktiviteter uden deltagerbetaling.
Samlet set budgetterer vi med et underskud på kr. 30.000, hvilket stadig er ansvarligt, set i lyset af foreningens fortsatte sunde økonomiske situation.