4-dages tur til Thy 16. til 19 juni

Med afrejse fra Sct. Bendts Kirkeplads kl. 07.00 torsdag den 16. juni 2022 begynder en indholdsrig og spændende fire dages rejse med Ældre Sagen i samarbejde med Edelskov A/S til Thy i det nordjyske.

Turen går med et enkelt ophold undervejs direkte til Søby Brunkulslejer ved Herning, der i tredive år fra begyndelsen af 2. Verdenskrig frem til 1970 leverede brændsel til landet, og hvor der i samme periode opstod et Klondyke-lignende samfund befolket af eventyrlystne ungersvende. Efter rundvisning her venter frokosten på Grønhøj Kro, som har været i familieeje siden 1864, og som udover at byde på god mad rummer et Morten Korch museum. Kroværten vil underholde med sang og hverdagsfortællinger, inden bussen kører videre nordpå til Montra Hotel Hanstholm, der vil være den faste basis for de næste tre dages udflugter.

Fredag bliver selskabet introduceret til den kompetente lokalguide, Thorkild Møller, der vil bistå med lokale beretninger og i øvrigt vise alt det frem, som Thy kan byde på af interessante sights, når turen lægges om ad det nordlige Thy, Klitmøller og Bunkermuseet i Hanstholm. Der bliver også lige tid til et besøg i den navnkundige Thy lejr, der i starten af 1970´erne rystede det bedre borgerskab med sin tøjlesløse frihed, inden middagen efter en hæsblæsende dag indtages på hotellet.

Lørdag er Sydthy på programmet med besøg i Lyngby, en tidslomme fra 1864 med 15 fastboende, Agger og Agger Tange og Vestervig Kirke, Danmarks største landsbykirke, som oprindeligt var en del af det nu forsvundne Vestervig Kloster, samt den ved Limfjorden smukt beliggende Doverodde Købmandsgård, der i dag som en afdeling af Statens Museum for Kunst huser skiftende udstillinger.

Søndag går det så hjemad, men turen er på ingen måde slut, idet vejen bliver lagt om ad Kongernes Jelling, hvor deltagerne får en 45 minutters rundvisning ved kirken og Jellingestenene, inden frokosten indtages på Jelling Kro. Første derefter går turen mod Ringsted med forventet hjemkomst kl. 17.30.

Tilmelding til turen finder sted i Ældre Sagens kontor i Hyldegården, Hyldegårdsvej 42, Ringsted fra torsdag den 5. maj 2022 kl. 10.00 med udlevering af kø-numre fra kl. 09.00 (dog max. 2 tilmeldinger pr. nummer). Pris 3.710 kr. Tillæg for enkeltværelse 700 kr.

CO/19.04.22

Sidst opdateret 19.10.2022