Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Årsmøde den 16 Marts 2022 kl. 19 i Ældre Sagen Ølstykke

Velkommen til årsmøde 2022 i  Ølstykke.

Vi er så heldige, at der ikke længere er corona restriktioner, men der er stadig smitte blandt os, så venligst hold lidt afstand.

Vi vil i år forsinket fejre vores 30 års jubilæum og derfor byder vi på champagne og kransekage, som står på bordet. Derefter vil vi servere kaffe med brød og der er øl/vand til høflig selvbetjening.

 

Så vil jeg gå til Dagsordenen, hvor punkt 1 er Valg af dirigent.

Bestyrelsen foreslår foreningskonsulent Lise Høst. Er der andre kandidater?

Lise er valgt.

Og  jeg overgiver ledelsen af årsmødet til Lise.

Lovligt indkaldt fra hovedkontoret, Lokalavisen Egedal, bestyrelsens blad, hjemmesiden og vores eget nyhedsbrev.

 

Beretning.

Beretningen for vores afdeling siden sidste årsmøde den 15. juni 2021 er kort og meget blandet på grund af coronarestriktioner. Det er dejligt, at restriktioner nu er slut og vi kan se frem til forhåbentlig at afholde alle vore planlagte arrangementer.

Der har været en del aflysninger specielt for de sociale arrangementer med mange deltagere men vi har gennemført andre.

Vi startede fint i august måned med en bustur for vores besøgsvenner og deres værter. Turen gik til Gerlev kro og på vejen besøgte vi Rosenhaven, hvor vi var så heldige at møde en mand fra Rosenhavens Venner. Udover roser viste han os nogle meget specielle træer og fortalte om dem. Han ville meget gerne vise og fortælle om alt i Rosenhaven men en anden dag, da han ikke havde så meget tid og tilbød helt ekstraordinært, at vi godt kan lave en aftale med ham, hvor vi kunne få en rigtig omvisning. Efter motionen i Rosenhaven var det tid til at få en dejlig 2 retters middag på Gerlev kro. Fantastisk sted med den bedste betjening og god mad.

I august nåede vi også Planetariet, hvor vi fik en fin rundvisning og så udstillingen ”Made in Space”. Herefter så vi film i kuppelsalen. Kuppelsalen er en speciel oplevelse, en meget stejl biograf, som ikke alle syntes om men med lidt hjælp gik det. Frokosten blev indtaget i restauranten med udsigt over Sankt Jørgens sø og derefter kunne vi gå rundt på egen hånd. Nogle af os fik en dejlig ekstra oplevelse nemlig: Vores egen astronauts optagelser fra hans tur i rummet.    Det var en lille film på ca. 20 min med og af Andreas Mogensen, og den var fantastisk.

Allerede fra september meldte udfordringerne sig. Indendørsaktiviteter måtte vi tage stilling til og lukke en del ned i kortere eller længere tid mens de udendørs aktiviteter kunne gennemføres.

Udfordringen for Vores store gymnastikhold Stræk og Bøj forsøgte vi at løse ved at dele op med ca. 100 på hvert hold men det var desværre ikke nok. Det blev kun til en enkelt gang og så måtte vi stoppe igen på grund af forsamlingsforbuddet. Til gengæld blev der så tilbudt at gå en tur af ca. 1 times varighed fra Ølstykke Hallen, så der var lidt motion og fællesskab.  Det tilbud blev taget godt imod og mange gik med naturligvis med afstand.

Flere endagsarrangementer er blevet afholdt bl.a.

Besøg på Frihedsmuseet, Folketeatret og ”Hører du egentlig efter?”

HØRER DU EGENTLIG EFTER var et foredrag om vores hørelse, som vi holdt på Ølstykke kro. Det foredrag var vi meget glade for at kunne gennemføre, for der var stor tilslutning. Så stor en tilslutning at vi planlægger endnu et foredrag i efteråret med Peter G. Hansen fra Din Hørespecialist.

Det var valgår sidste år. Den 16. november 2021 var der valg til kommune, region og for en del af os også til Seniorrådet. Derfor havde Koordinationsudvalget i ÆS Egedal arrangeret 2 borgermøder, et i Ølstykke og et i Smørum, hvor deltagerne kunne møde repræsentanter fra de politiske partier, der stillede op.  Det blev 2 helt forskellige møder dels på grund af forskellige paneldeltagere fra partierne og men også på grund af forskellige interesser hos de fremmødte. I Ølstykke blev politikerne bl.a. spurgt om hjemmehjælp, plejehjemspladser og hvordan får vi flere varme hænder? Det var ikke alle paneldeltagere, der var godt forberedte med det er Områder som ÆS ønsker at have indflydelse på og har stor interesse i. Koordinationsudvalget i Egedal består af repræsentanter fra de 3 afdelinger Ledøje/Smørum, Stenløse og Ølstykke, og vi arbejder sammen om opgaver af fælles interesse og overfor Egedal Kommune.

Vores fællesspisninger på Ølstykke Kro ca. 15 gange om året er stort set gennemført med afstand og mundbind men den planlagte efterårsfest blev aflyst.

Nytårskuren den 7. januar 2022 blev også aflyst. Denne gang på grund af lukkede lokaler.

Til gengæld prøvede vi noget nyt med en julefrokost 1. juledag for enlige på Ganløse Kro. Et tilbud der blev støttet af den tildelte pulje til sårbare ældre og derfor kunne gøres billigt. Der var dog ikke den store tilslutning på grund af høj smittefare for corona og krav om coronapas og mundbind, når man ikke sad på sin plads.

I år har vi udover Spis Sammen haft et foredrag ”Rundt om Amalienborg” med Kim Greiner, et medlemsmøde for nye medlemmer, et kursus i Førstehjælp og 2 temadage om Boligen i ældrelivet.

Den gode måde at bo på som ældre i Ølstykke. På det første møde deltog Bo Finans som er et Uafhængigt Finansielt Rådgivningsfirma, der har lokaler i Egedal Centret og derfor er lokalkendt og Per Husted som har 19 års erfaring med at bo i bofællesskab i Smørum. På Det 2. møde deltog Steen Carlsson fra KAB som kunne fortælle om Almene Boliger i Stenløse/Ølstykke og hvordan man får fat i sådan en samt Byrådsmedlem Ulrik John Nielsen, som er ny formand for Plan- og Byudviklingsudvalget i Egedal efter det sidste kommunalvalg. Han fortalte om status på Boligsituationen i Egedal lige nu, og hvad han vil arbejde for fremadrettet.  Der var på begge møder stor interesse og spørgelyst, og vores byrådsmedlem Ulrik John Nielsen har efterfølgende haft et indlæg i Frederiksborg Amts Avis, hvor han udtaler: ” Mødet er nok et af de bedste møder, jeg har deltaget i længe. Da jeg kørte hjem efter denne aften, var jeg fyldt med en fantastisk energi og et rigtig godt humør.” Dejligt at vi i Ældre Sagen kan give input til vort byråd om, hvad vi ønsker.

Førstehjælpskurset blev afholdt af Reddernes Førstehjælp, som er en gruppe ambulancereddere, der underviser. Det er et 4 timers hjertestarter/hjertemassage kursus, som omfatter mere end vi tidligere har oplevet. Kurset blev tilbudt 16 frivillige, hvor det kunne være relevant i Ældre Sagen f.eks. motionsinstruktører og ledere af cykelhold. Det var et godt kursus, stor ros til underviseren og vi vil tilbyde det til 16 andre aktivitetsledere til efteråret.

Vores aftale med Sundhedscentret om træning i fitness sal 3, den med maskiner, er en stor succes. Vi har tid torsdag aften kl. 1815 til 1915 og søndag formiddag kl. 11-12 med en fast tilknyttet fysioterapeut. Torsdag er der ledige pladser mens vi har fyldt op om søndagen i den nuværende periode. Vi har lige lagt en ny tilmeldingsperiode 1.4.- 31.8.2022 på hjemmesiden. Prisen er 100 kr. for torsdag og 100 kr. for søndag.

Aktiviteten kommer med i vores nye blad i juni, som Redaktøren allerede nu arbejder på. Nyt i det sidste blad er Indholdsfortegnelse og Oversigt over aktiviteter, som vi mener, gør det nemmere for jer at få et overblik over afdelingens aktiviteter.  Det håber jeg, at I er enige i og I er også altid velkomne til at aflevere indlæg til John, hvis I deltager i et arrangement, som I synes bør omtales, gerne med billeder. Redaktøren kan ikke være alle vegne og har selvfølgelig ret til at tage forbehold for pladsen i bladet.

Vores IT-café har forberedt sig på at hjælpe medlemmer med MIT-ID men der har ikke været meget aktivitet endnu. Vi er interesseret i, at der kommer nogen, så vores hjælpere kan få lidt øvelse. Ring gerne til Erik Jørgensen og aftal en tid, hvis I vil have hjælp. Så er der en klar til at hjælpe, når I kommer og ingen ventetid.

En anden ting er Bookingsystemets problemer. Det kan vi ikke gøre noget ved. Vi har lige oplevet fejl i systemet, som bl.a. gik ud over den vejledende tilmelding til dette årsmøde. Det var ikke så vigtigt men jeg beklager den ulejlighed det har medført. Det er værre for kassereren, da betalinger for arrangementer i systemet fra den 28.2 har hobet sig op og først bliver færdigkørt i morgen den 17. marts. Det betyder ikke noget for jeres tilmeldinger men Jens mangler på nuværende tidspunkt pengene i marts regnskabet.

Til trods for corona er afdelingen fortsat i fremgang og vi har nu 3205 medlemmer. Det er dejligt og det glæder mig. Vi er i gang med et generationsskifte blandt frivillige og har brug for flere frivillige på mange områder samt suppleanter til bestyrelsen. I kan nå det endnu, der er valg til bestyrelsen senere. Hermed en opfordring.

Jeg vil slutte med en STOR tak til bestyrelsen og alle frivillige for deres indsats i årets løb. Vi har kæmpet sammen for at holde så meget i gang som muligt og det skal I have STOR tak for.

Så overgiver jeg beretningen til forsamlingen.

 

Referat af årsmøde 2022 i ÆldreSagen, Ølstykke afdeling

Afholdt den 16-03-2022 i Ølstykke Biblioteks festsal

                                                                               Dato 16.marts 2022

Dagsorden:

1.            Valg af dirigent,

2.            Beretning om lokalbestyrelsens/koordinationsudvalgets virksomhed til godkendelse

3.            Forelæggelse af lokalbestyrelsens regnskab til udtalelse.

4.            Orientering om lokalbestyrelsens fremtidige virke.

5.            Indkomne forslag- Ingen forslag.

6.            Valg af lokalbestyrelsesmedlemmer for 2 år.

7.            Valg af lokalbestyrelsessuppleanter for 1 år.

8.            Evt. – intet nyt.

Ad.1 Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslog Lise Høst, som blev valgt

Hun konstaterede at mødet var korrekt indkaldt og kunne gennemføres.

Ad 2. Beretning om lokalbestyrelsens/koordinationsudvalgets

virksomhed til godkendelse

Formanden præsenterede bestyrelsen og fremlagde sin beretning.

Dirigenten opfordrede til at stille spørgsmål til beretningen.

Ingen spørgsmål: God applaus: Beretning godkendt.

Ad 3. Forelæggelse af lokalbestyrelsens regnskab til udtalelse

Kasseren gennemgik regnskabet og kommenterede de enkelte punkter.

Deltager betaling – IT-Kaffe. - Deltagerbetaling –booking

Søgt § 18 midler- 91.000 kr.– Kommunen reducerede 40 % vi fik 54.600 kr.

Regnskabet blev taget til efterretning.

Ad 4. Orientering om lokalbestyrelsens fremtidige virke

Formanden fremlagde tankerne om fremtidige aktiviteter.

Er Vedlagt som fil

Det blev taget til efterretning.

Ad 5. Indkomne forslag

Ingen forslag.

Ad 6. Valg af lokalbestyrelsesmedlemmer for 2 år.

Susanne Kongsaa genopstiller

Erik Jørgensen genopstiller

John Jordan genopstiller

Marie Louise Borgen genopstiller

Alle blev genvalgt.

Ad 7. Valg af lokalbestyrelsessuppleanter for 1 år

Paul Schrøder Nielsen modtager ikke genvalg

Birgit Bjørnbak blev Valgt

Ad 8. Evt:

Intet hertil

 

Formanden takkede dirigenten, de fremmødte og bestyrelsen for et godt

møde.

Fremmødte: ca.100 medlemmer og 6 fra bestyrelsen/ÆldreSagen.

Deltagere fra bestyrelsen: Susanne, Erik, Jens, Benny, John og Marie Louise

Fraværende: Inge

Referent:

Marie Louise Borgen

17.marts 2022

 

 

Sidst opdateret 26.04.2023