Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

Årsmøde den 15 juni 2021

Referat af årsmøde 2021 i ÆldreSagen, Ølstykke afdeling

Afholdt den 15.juni 2021 i Ølstykke Biblioteks festsal

Dato 15. juni 2021

 

Dagsorden:

· 1. Valg af dirigent

· 2. Beretning om lokalbestyrelsens/koordinationsudvalgets virksomhed til godkendelse

· 3. Forelæggelse af lokalbestyrelsens regnskab til udtalelse.

· 4. Orientering om lokalbestyrelsens fremtidige virke.

· 5. Indkomne forslag

· 6. Valg af lokalbestyrelsesmedlemmer for 2 år.

· 7. Valg af lokalbestyrelsessuppleanter for 1 år.

· 8. Evt.

Ad.1

Bestyrelsen foreslog Lise Høst, som blev valgt

Hun konstaterede at mødet var korrekt indkaldt og kunne gennemføres.

Ad 2.

Formanden præsenterede bestyrelsen og fremlagde sin beretning.

Velkommen til årsmøde i ÆS Ølstykke 2021, hvor vi skulle have fejret vores 30 års jubilæum. Vi er desværre stadig underlagt corona restriktioner, og derfor udsætter vi festen til næste års årsmøde. I dag sidder vi stadig med afstand men skal ikke længere bruge mundbind, når vi bevæger os rundt i salen. Der er øl/vand til selvbetjening og toiletter er ude til venstre. Brug venligst håndsprit. Der ligger et antal på bordene.

Hverdagen har været forandret og i flere måneder har ÆS haft stop for aktiviteter og arrangementer. Nu er mange af vores medlemmer vaccineret, vi kan være sammen igen med afstand og vi genåbner gradvist vore aktiviteter.

Heldigvis fortsætter Ældre Sagen med at vokse. Vi har nu ca. 920.000 medlemmer på landsplan og i Ølstykke har vi dd 3106 medlemmer. Vi har mistet medlemmer specielt det sidste ½år men der er kommer nye til og de udligner næsten det tabte. Det er vi glade for. Ældre Sagen er et stort fællesskab, og vi har brug for hinanden specielt i denne tid, hvor ensomheden vokser. Ældre Sagen arbejder politisk for en ensomhedsstrategi, og det er mit ønske, at ÆS kan være vært for et ældreTopmøde med politikere og øvrige organisationer bl.a. med det punkt på dagsordenen.

Vore frivillige har gjort en stor indsats for at holde medlemmerne til ilden og aktivere dem.

Vi har i en vis udstrækning forsøgt at give mulighed for motion og fællesskab ved at arrangere gåture opdelt i grupper, når det gav mening men ellers er der spillet krolf, petanque, cykling er startet op og SøndagsMødested, som er ren hygge på Græstedgård. Flere dame- og herreværelser er også i gang. Vores blad for det kommende ½år er omdelt af vore frivillige brevduer med program for efteråret samt de arrangementer, som er flyttet fra foråret til efteråret. Vi havde også en ny dato for udlandsturen til Krakow men den er aflyst på grund af manglende tilslutning.

John Jordan med indlæg om vores BLAD

Jeg har haft fornøjelse at fremstille to udgaver af medlemsbladet. Det var en noget svær start, men som I kan se, så er det jo lykkes.

Da jeg overtog opgaven, stod jeg uden et program til fremstilling af bladet og måtte derfor hurtigst muligt få opdateret mine gamle færdigheder i Publisher.

Publisher er et program jeg har brugt tidligere, så udfordringen var ikke af en voldsom karakter og det er faktisk ret hyggeligt at fremstille bladet, især nu hvor jeg har ”meget” tid til rådighed.

Jeg har det som de fleste af jer, en kalender der aldrig tidligere har være booket med så mange aftaler og møder, så det er vist så som så med den ”meget” tid. Men det skal nok komme til af fungere.

En anden udfordring vi blev mødt med, var at vi også skulle finde et nyt trykkeri, da det der blev brugt tidligere var gået konkurs. Det lykkes os at få en aftale i hus og vi fik færdig produceret det først blad. Der var lidt pres på, men da bladet var udsendt, var det tid til sommerferie.

Efter sommerferien skulle næste blad sætte i søen og til fremstilling af udkastet, var der denne gang rigtig god tid og derfor ingen stress og alt så fint ud.

Men som bekendt, så gror træerne ikke ind i himlen. Udkaste var leveret til trykkeren og der var også aftalt en leverigsdato af de færdige blade, men 14 dage for vi skulle modtage bladet til omdeling, blev jeg kontaktet af trykkeriet der informerede om, at de var gået konkurs pga. Corona.

Det gav jo i sagens natur et middelmådig til hårdt pres. Nu var gode dyr rådne, jeg mener ny var gode råd dyre. Ved hjælp at Storprint i Stenløse lykkes det os alligevel af få fremstillet et fornuftigt blad.

Grundet vores forsinkelse kom leveringen og uddelingen i konflikt med min ferie, men til alt held er der altid hjælp at hente hos resten af bestyrelsen og her til slut, vil jeg vil benytte lejligheden til at takke Tove og Benny for deres store hjælp.

DEREFTER

Marie Louise med indlæg om Skolevenner / Talentspejdere

Desværre er der en del unge der går ud af skolen uden selvværd, troen på egne evner og mod på uddannelse og job.

ÆldreSagen arbejder sammen med Talentspejderne der er en landsdækkende frivillig, upolitisk og religiøs humanitærorganisation, som støtter unge skoleelever mellem 7-8-9 klasse.

Talentspejdernes mentorprogram har en stærk tro på, at alle unge har evner og talenter. For at kunne udfolde sine evner kræver det støtte og anerkendelse af en mentor der kan fungere som rolle model for den unge.

Skoler i Ølstykke har vist interesse, og vi har lige startet 4 mentorforløb op. Og der er flere unge der venter på en mentor.

Vi mangel mentorer

Har du overskud og lyst til at gøre en forskel for en ung- har vi brug for dig.

Du vil få en mentor uddannelse gennem talentspejderne.

Forløbet med den unge går over 24 møder af 1-1,5 times varighed på evt. bibliotek/neutralt sted– aldrig privat

Har det din interesse? Står jeg til rådighed for yderlige oplysninger.

Ordet tilbage til Susanne

Sammen med Folkebevægelsen mod Ensomhed spiste vi torsdag den 10. juni på Ølstykke kro med 45 deltagere, hvoraf 7 personer kom udefra via Danmarkskortet. Da vi hvert år har besøgsværter med fra plejehjemmet Egeparken, havde vi som noget nyt inviteret den nye konstituerede leder Rikke Andreasen samt vores kontaktperson til spisevenner med, så de kunne opleve det. I år havde vi et forsamlingsloft på 50 personer men næste år håber vi at være mange flere.

Ganløse Revyen fik vi også med. Fredag den 11. juni var vi 51 personer til meny og revy på Ganløse kro. Vi kunne ikke få flere pladser, og der var venteliste. Bestyrelsen vil overveje, om interessen er stor nok til, at det skal være en årlig begivenhed og allerede nu prøve at lave en aftale for at få flere medlemmer med.

I corona-tiden har vi lært, at det er sårbart kun at have decentrale medlemslister hos aktivitetslederne over de forskellige hold. Vi har været meget kede af ikke at kunne hjælpe, når sygdom ramte. Derfor henvender kontaktpersoner fra bestyrelsen sig til aktivitetsholderne og beder om deltagerlister med medlemsnumre. Holdene lægges

ind i bookingsystemet, hvorfra 2 i bestyrelsen kan hente oplysningerne og informere ud ved aflysninger, ændringer af lokaler mm. Den løsning blev der orienteret om på et møde mandag den 14. juni med et antal aktivitetsledere. Andre aktivitetsledere har vi arbejdet med enkeltvis, da aktiviteten har haft brug for særskilte hensyn.

Petanque har vi nedlagt som aktivitet i Ældre Sagen og foreslået de 5 tilbageværende medlemmer at overgå til Ølstykke Petanque Klub som ledes af Poul Erik Dahl. De 5 var de eneste, der ikke havde dobbelt medlemskab, og da Poul Erik også er medlem samt frivillig i ÆS, så bestyrelsen ingen problemer i det. Poul Erik har i længere tid stået for det administrative arbejde for begge aktiviteter, nu kan det forenkles og ÆS behøver ikke møde op på Petanque banen hver ti og to for at konstatere, om nogen møder op for at spille.

På sidste årsmøde den 20. september 2021 vedtog årsmødet et forslag, der lød sådan:

Årsmødet opfordrer bestyrelsen til, i perioden frem til næste årsmøde, at anvende minimum kr. 15.000.- af kassebeholdningen på aktiviteter til gavn for medlemmerne.

Som regnskabet vil vise under næste punkt

Har det ikke været muligt at bruge 15.000 kr. af kassebeholdningen fra september sidste år på grund af corona nedlukning, som har forhindret os i at holde specielt sociale arrangementer for medlemmerne. Derfor har bestyrelsen besluttet, at aktiviteter der er betalt for i sæson 2020/2021 bliver ”gratis” i den kommende sæson for dem, der har betalt. Arbejdet med at overføre medlemmerne til næste sæson med 0 kr. har været i gang et stykke tid, og nogle af jer har sikkert oplevet at få en mail om, at I er noteret som deltager på et hold. Vi er startet arbejdet med de største hold, da bookingsystemet efterfølgende skal åbnes for nye betalende medlemmer. Det er et stort arbejde men vi er fortrøstningsfulde og arbejdet skal kun gøres 1 gang.

Koordinationsudvalget som varetager de 3 lokale foreningers interesser og opgaver overfor Egedal Kommune har kørt på et minimum og først nu, er vi gået i gang med 1. opgave, som er arbejdet omkring kommunevalget den 16. november 2021. Vi har arrangeret 2 Ældre Politiske Topmøder med politikere, der er repræsenteret i Egedal Kommune. 1. møde er den 27.10, hvor Stenløse og Ølstykke står for møde her i salen og 2. møde er den 4.11 i Smørum, hvor lokalafdeling Ledøje/Smørum står for

mødet. Vi har udsendt en fælles invitation til de politiske partier i kommunen med ønske om, at de forskellige partiforeninger vil sende en repræsentant til begge møder.

Vore 3 afdelinger har alle årsmøder inden for de næste 2 måneder og så nedsættes det fremtidige koordinationsudvalg, så vi kan arbejde videre.

Nu vil jeg slutte dette års amputerede program med en STOR tak til bestyrelsen og alle frivillige for deres indsats i årets løb. At vi ikke har kunnet udføre det sædvanlige arbejde betyder ikke, at vi har været arbejdsløse.

Velfortjente Årsnåle udleveres på frivilligfesten fredag den 15. oktober 2021.

Beretning overgives til debat.

 

Dirigenten opfordrede til at stille spørgsmål til beretningen.

Det var der ikke og referatet blev godkendt.

Ad 3.

Kasseren gennemgik regnskabet og kommenterede de enkelte punkter.

Regnskabet blev taget til efterretning.

Ad 4.

Formanden fremlagde tankerne om fremtidige aktiviteter.

Det blev taget til efterretning.

Erik lavede en kort gennemgang om overgangen af Nem ID, som bliver til

Mit ID i midten af august. Det bliver fulgt op af mere information og kurser

til den tid.

Ad 5. Indkomne forslag:

Ingen forslag.

Ad 6.

Inge Hjort Nielsen genopstiller

Benny Bauner genopstiller

Jens Andersen genopstiller

Alle blev genvalgt.

Ad 7.

1. Paul Schrøder Nielsen genopstiller

Paul blev genvalgt som suppleant.

Ad 8. Evt:

Spørgsmål om Corona regler: Antal personer i lokaler?

Vi følger gældende regler og det står på døren indtil lokalet hvor mange man må være. Gældende afstands krav skal overholdes.

 

Formanden takkede dirigenten, de fremmødte og bestyrelsen for et godt møde.

 

Fremmødte: ca. 62 og 9 fra bestyrelsen/ÆldreSagen.

 

Referent:

Marie Louise Borgen

17.juni 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

Sidst opdateret 26.04.2023