Søg på lokalafdelingens hjemmeside
Logo

07. - 09. september 2020: Vandreferie på Ærø

Mandag den 07.09.2020.

Først en stor tak til selskabet. Turen var arrangeret af Aksel fra Ældre Sagens lokalafdeling i Hørning og gruppen (på i alt 35 glade vandre-sjæle) var naturligt derfra. Det er fantastisk som jeg bliver optaget i denne gruppe, selv om jeg ikke er ”født” ind i den. Derfor vil jeg meget gerne rette en kæmpe tak til alle deltagere for tre superdejlige dage, og for mange gode snakker med de fleste, både undervejs på turene, og på andre tidspunkter.

Vi mødtes på Rudkøbing færgehavn mandag kl. ca. 09.30, og havde en flot tur til Marstal i flot vejr og på en fyldt færge. Vel ankommet til Marstal satte vi kursen mod Søbygård, Vester Mølle og Vitsø. Undervejs gjorde vi et holdt på en rasteplads for at samme tropperne og for at nyde den meget imponerende udsigt langs kysten op imod Søby.

Vi startede med at bestige en lille del af Øhavsstien (som i øvrigt ender/begynder i Søby) op imod Vester Mølle som ligger højt i landskabet, og med en fantastisk udsigt over området med Vitsø og Søby Volde. Vester Mølle var oprindeligt en kornmølle som også drev handel med korn og foderstoffer.

Herfra gik turen over voldanlægget Søby Volde som oprindeligt var et borganlæg, formentligt etableret af Kong Niels i 1100 årene. Borganlægget mistede sin betydning i 1300 årene og gik i forfald, men selve voldanlægget er stadig meget velbevaret, og voldens toppunkt er 36 meter over havets overflade.

Så var det blevet tid til frokost, som blev holdt under træerne på pladsen næsten lige overfor Søbygård. Her kom en af, tør jeg godt sige, Aksels meget populære vaner til sin ret. Aksel er en mester i at lave kryddersnaps, og han byder altid på en bjæsk i forbindelse med frokost på vores ture. Det er både hyggeligt, og dejligt med lidt ekstra brændstof – og så smager det brandgodt ☺

Efter frokost gik turen rundt om Vitsø. Her kunne vi nyde det flot sort-hvide Galloway kvæg der græsser ved søens kant. På vejen rundt om søen mødte vi Vitsø Mølle, som i øvrigt også er bygget af møllerfamilen Nissen.

Efter turen rundt om Vitsø fandt vi bilerne igen, og satte kursen mod Voderup Klint som er et område med en helt speciel geologi, og et helt specielt smukt udtryk. Klinten består af tre såkaldte terrasser. Terrassedannelsen skyldes udskridninger, der er forårsaget af klintens specielle opbygning af det blågrønne cryprinaler, som ses nederst i klinten ved stranden.

Herfra i bilerne igen, efter en dejlig vandredag med i alt ca. 9 km i støvlerne, og til Hotel Ærø i Marstal og indkvartering, en dejlig middag, masser af god snak og hygge, og spil (jeg lærte at spille Rummikub – næsten ☺ ) om aftenen. En perfekt afslutning på en veltilrettelagt vandredag.

En skøn dag med masser af dejlige natur oplevelser, masser af god vandring, og i det bedst tænkelige selskab. Det er en af de dage man ikke glemmer.

Tirsdag den 08.09.2020.
Dagen var afsat til vandring, primært ad Øhavsstien, fra Marstal til Ærøskøbing. Vejret fra morgenstunden så dunkelt ud og det småregnede, dog ikke mere end vi ikke tog vort regntøj i brug. Efter en kort vandring var vi nødt til at gøre et stop, og få fundet regnslagene frem. Det skulle vise sig at blive en ”på med regnslag, af med regnslag” dag. Men det endte med at blive det flotteste solskinsvejr i løbet af dagen.

Vi passerede tæt forbi Ommel, og her mødte vi en af øens mange små grønne frøer, som på et billede ses sidde i Aksels hånd og titte ud ☺ Forbi Ommel kirke og ned mod Øhavsstien gik turen. Her passerede vi dæmningen ved Gråsten Nor. Der er den interessante historie at fortælle om det, at indtil 1856 var Ærø delt i to dele, og den eneste forbindelse mellem Marstal og Ærøskøbing var et vadested ved Drejet, som ligger i den sydlige ende af Gråsten Nor ud mod Marstal Bugt. I 1856 blev dæmningen ved den nordlige ende af Gråsten Nor bygget, og først herefter fik Marstal faste vejforbindelser med resten af øen.

Vi kom forbi Kragnæs Havn, hvor vi holdt en lille kaffepause. Kragnæs Havn og Ommel Havn ligger på hver sin side af Kleven, som er en meget lavvandet bugt.

Lidt længere fremme ad stien, mødte vi et lille hus som formentligt bliver benyttet af lokale fiskere. Her var der et par bænke og borde og nogle havestole. Samtidigt var det blevet frokosttid. Så vi gjorde holdt her, og lånte faciliteterne i en halv times tid. Men vi ryddede pænt op efter os – tak for lån til de lokale fiskere ☺
Igen kom Aksels spidskompetence udi spændende bjæsk til sin fulde ret. Dejligt og forfriskende.

Videre gik det langs med kysten, og nu kunne vi jo rigtigt nyde det mangfoldige fugleliv i det lave vand. Her var svaner med store ællinger, og her var en flot fiskehejre der provianterede i søbunden.

Så ankom vi til Ærøskøbing, og fandt straks havnen, hvor vi skulle mødes med en guide som skulle fortælle os lidt om hvordan det er at leve på Ærø, og give os en guidet tur i byen.

En pragtfuld tur på i alt præcis 14 km.

Herefter tilbage til Marstal, de fleste med bussen, som jo er gratis på Ærø. Jeg var så heldig at et par venlige sjæle tilbød mig at tage mig med i bilen tilbage. Tak til Connie og Jørgen ☺

Onsdag den 09.09.2020.

Turen i dag startede på Søfartsmuseet i Marstal. Her fik vi guidet rundvisning på museet.

Et besøg på Søfartsmusset i Marstal er utroligt spændende, men det kan anbefales at afsætte god tid (flere dage) til det. Der er så mange interessante emner og informationer at samle op her, at det kræver lidt fordybelse, og det skal man have god tid til ☺

Fra Søfartsmusset fik vi vandrestøvlerne på, at satte kursen mod Ærø Hale (eller Eriks Hale som den også kaldes).

En af de karakteristiske ting man finder på Ærø Hale er strandhusene, som er små badehuse opført på tangen. En anden karakteristisk ting er bryllupsfotografering, som man ofte laver her i dette smukke, og til tider lidt barske, landskab.

Ude på spidsen af Ærø Hale ligger Frederiksholmen, hvor der stadig står en gammel kalkovn som var i drift til kalkbrænding indtil 1924.

Endnu en skøn dag, med mange meget spændende oplevelser, og i alt godt 11 km i støvlerne.

Tre fantastiske dage, med utroligt mange skønne oplevelser, og i det bedst tænkelige selskab.

Ærø kan anbefales, og vandreture i godt selskab kan varmt anbefales ☺

Tak til Peter Kroman for tekst og billeder. Peters beretning er gengivet i afkortet version, fuld version og alle billeder kan ses her: Vandreferie på Ærø